Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det "omoraliskt" att åka till Thailand nu?

Skrivet av Mindre ressugen
På semester alltså. Vår resa i början av januari går ej att omboka tydligen och vi skulle ändå åka till område som ej är drabbat. Men reslusten är ju bortblåst i det närmaste. Men jag tror nog att Thailand behöver pengar från turistnäringen också.
Svar på tråden: Är det "omoraliskt" att åka till Thailand nu?

vart skall ni?

Skrivet av  lisa
Östsidan verkar ju ha klarat sig. (kho Samui etc) Men vad är det för bolag som ej tillåter avbokningar!!!!????
 

Resfeber.se

Skrivet av  Mindre ressugen
Vi flyger reguljärt via Bangkok till Koh Samui. Resfeber går på UDs rekomendationer och de avråder bara att åka till de drabbade områdena dvs Krabi, Phuket, Khao Lak, Koh Lanta. Om UD däremot senare går ut och avråder att åka till andra delar av landet så skulle vi få boka om tydligen. Vi ska till Koh Samui (via Bangkok) och det ligger ju på andra sidan Malacka halvön. Det har inte hänt nåt alls där efter jordbävningen i o f s.
 

Mmmmm

Skrivet av  lisa
Svårt att veta om ni kan koppla av... det vet ni ju bara själva. Var på västsidan för 2 veckor sedan och skulle inte resa till Thailand just nu, men det är ju skillnad, kanske. Vad kan man boka om till? Florida? Kuba? Mexico?
 

Mina släktingar är där...

Skrivet av  Fyranmyran
... på Koh Samui. De ringde för bara en halvtimme sedan. De märkte ingenting av skalvet. De ligger på stranden och har det skönt. Fast stämningen är lite avslagen. Självklart är alla i Thailand, såväl thailändare som turister berörda, inte minst känslomässigt. Men "life goes on" där verkar det som.

Jag kan inte se att det är omoraliskt, sen att det känns jobbigt är en annan sak. Men jag tror det skulle kännas lika jobbigt att ligga på en strand i Karibien eller någon annan stans. Det är känslan av att det kunde hänt mig som jag tycker är fruktansvärd.

Om du vill till solen, tycker jag du ska åka. Thailändarna på Koh Samui ska ju inte behöva drabbas för katastrofen som ägt rum någon annan stans.
 

Thailand behöver turistinkomster

Skrivet av  .
Omoraliskt kan det väl knappast vara. Snarare moraliskt. Om turisterna väljer andra resmål blir det dubbel katastrof för landet.

Om du har glädje av semestern är en annan sak
 

Inte alls.

Skrivet av  KL
Thailand behöver turister, så åk du och njut av resan utan dåligt samvete.
 

Inte alls omoraliskt

Skrivet av  nadia
det är snarare så att det just nu är viktigt att man åker på sin semester dit. Thailand (och de övriga drabbade länderna)har turismen som en stor inkomstkälla, om folk slutar åka dit kommer det ta ännu längre tid för landet att återhämta sig.

Vi ska åka dit i mitten av mars och visst är det så att jag inte längtar dit lika mycket nu som jag gjorde för en vecka sedan. Men "the show must go on" och det hjälper ju knappast att boka om resan och åka någon annanstans i världen. Vi kan inte förutse naturkatastrofer och hur stora konsekvenser dem kan medföra.

Jag hoppas ni åker, vi kommer att göra det. Östkusten är ju oförstörd och sedan kan man alltid åka till norra Thailand där man kan uppleva kulturen och gå på matlagningskurser och härliga spa eller göra en trekkingresa.
 

Tycker jag inte

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Ännu viktigare är det nu för den bofasta befolkningen att det kommer in mer pengar för att de ska ha en möjlighet att bygga upp det som är förstört och att landets ekonomi återhämtar sig.

Däremot hade jag nog haft svårt att åka rent känslomässigt. Fast jag åkte på en kryssning till Åbo dagen efter Estonia så jag skulle kanske ha åkt ändå. *L*
 

Artiklar från Familjeliv