Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

det finns ett snack om asien katastrofen

Skrivet av ~Linda~
under tillfälliga snack nu...
Svar på tråden: det finns ett snack om asien katastrofen

Begriper inte riktigt vitsen

Skrivet av  Christopher
Det var väl bl.a. just för att täcka sådana här händelser som DETTA snacket startades?
 

Fast det kanske finns de som inte

Skrivet av  Elinen
riktigt betraktar katastrofen som en nyhet i vanlig bemärkelse. Vitsen med det tillfälliga snacket kommer väl av att det är många som vill ventilera känslor då de har vänner/anhöriga som är borta. Kanske det senare kommer vara ett flertal medlemmar som är drabbade och behöver någonstans att skriva av sig!
 

DU förstod! :-) IMT

Skrivet av  dOkToRfEELgoOd
 

Precis.....

Skrivet av  Blomman
Har mailat redax om det, och undrar vad denna snack då ska ha för mening.....
 

Ja, det blir ju kaka på kaka!

Skrivet av  Pia
Verkar som REDAX är släkt med regeringen på något sätt...
 

Eftersom jag propagerade...

Skrivet av  dOkToRfEELgoOd
... för ett särskilt AsienSnack i Synpunkter och frågor, så får jag väl försvara mig här:

Det är inte alls så konstigt att man lägger upp ett eget snack, tycker jag. Händelsen i södra Asien överskuggar nog det mesta just nu, inte bara här på AFF utan även i vår vanliga vardag; i skolor, på arbetsplatser, på gator och torg, i radio och TV och övriga media.

Visst kan man tycka att Nyhetssnacket vore en lämplig plats för funderingar kring katastrofen, men eftersom det som inträffat är så oerhört stort och ogripbart riskerar ämnet att liksom ta ut övriga frågor, som lätt försvinner i mängden av tsunamirelaterade inlägg. Katastrofen diskuteras ju inte bara här, utan även i OÄF - och säkert i fler snack än dessa.

Inlägg som behandlar helt andra ämnen kommer helt enkelt inte att synas här, vilket man redan ser exempel på. Ett inlägg om en artikel som tar upp en mindre incident i Herrljunga lär knappast bli besvarad här i första taget... Ett sånt inlägg kommer snabbt att hamna 30 sidor bakåt för att till slut falla i glömska, särskilt när man använder en rätt förlegad form av forum som man gör här på AFF (som dessutom inte har en vettig sökfunktion).

Bara ett exempel. Därför ett separat snack om Asien.
 

Men det är ju synnerligen ont om sådana inlägg?

Skrivet av  Christopher
Nyhetssnack har inte haft någon större aktivitet hittills. När det då inträffar en stor nyhet som gör att folk kunde hitta hit och snacka av sig, då skall man skapa ett NYTT snack för det? DET begriper jag inte vitsen med.

Att det finns någon annan plats än OäF är väl OK men min poäng var att en sådan plats redan finns. Denna.
 

Du som gammal räv här...

Skrivet av  dOkToRfEELgoOd
... vet väl hur det ser ut efter ett tag ;-) Eftersom forumet mer används som en chatt snarare än ett diskussionsforum, och till slut blir det bara en enda soppa av Hallå, Se hit, Lyssna här, osv.

Katastrofen i Asien rör upp så pass mycket känslor att det behöver ett eget snack, för redan nu kan man konstatera att det mer handlar om känslouttryck än nyhetsdiskussioner. Och nyhetsdiskussioner och känslostormar är definitivt två olika saker.

Det hade kanske funkat om man använde sig av en annan form av forum, och istället för värdar tillsatt moderatorer med behörighet att styra diskussionerna korrekt.
 

Men är det nyheter

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
som skall diskuteras i nyhetssnack är det inte aktuella händelser. Jag tycker nyhetssnack blev ett missvisande namn eftersom folk associerar ordet nyheter till just korta rapporterinar om saker och ting.
 

Bea!

Skrivet av  Blomman
Hänvisar till mitt svar här nedan: "Då har du missförstått..." Men kan hålla med dig att Namnet är missvisande...
Ur Snackinfo:
Här snackar vi om nyheter som vi till exempel läst i tidningen eller hört på tv/radio. Det kan vara roliga, tråkiga, intressanta, tragiska, spännande eller bara vanliga nyheter – allt vi känner att vi behöver lufta och prata om.
 

Men då har du missförstått

Skrivet av  Blomman
hela idén med Nyhetssnacket.... =(
Meningen med ett Nyhtessnack var inte att diskutera smånyheter från Herrljunga utan just att diskutera större nyhteter som berör. Hela idén var ju att slippa lägga upp tillfälliga snack (t.ex Anna Lindh-snack, WTC-snack, Linköpingmord-snack mm.) Självklart får man diskutera mindre nyheter också, men idén bakom detta snack var just att diskutera stora nyheter som berör för tillfället.... Alltså gäller Asien just nu.
 

Eller så missförstås...

Skrivet av  dOkToRfEELgoOd
... det jag skriver, men nu har jag svarat två gånger och om det ändå inte går fram så lämnar jag det därhän. Jag vet att det finns de som förstått det, så jag tror inte att jag varit helt otydlig.

Det är för mig en nyhet att smånyheter inte hör hemma här, men jag antar att du sitter inne med mer info än jag i det fallet.
 

Som sagt...

Skrivet av  Blomman
om du läser mer noga: Det är fritt fram att snacka mindre nyheter också så klart, men idén med det hela var att vädra känslor om större nyheter när behov finnes.... dvs nu t.ex... och därmed slippa lägga upp en massa tillfälliga snack för olika händelser.
 

Artiklar från Familjeliv