Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Regeringen har skött detta uruselt!

Skrivet av arg
Norska regeringen skickade ner ambulansflyg i morse, svenska regeringen har inte lyckats få iväg något än.

I går eftermiddag sa Laila Freivalds i tv att den thailändska sjukvårdens standard var så hög att det inte fanns behov av att skicka hem skadade svenskar. Idag säger de plötsligt att nu ska de skadade flygas hem, samtidigt som vi nås av rapporter om att multiresistenta stafylokocker, s k sjukhussjuka, grasserar på tahailändska sjukhus.

Det är redan 48 timmar sedan desperata svenska läkare i Thailand slog larm om att situationen för de skadade var akut. Människor dör i väntan på vård och hemtransport.

Det är uppenbart att den svenska regeringen helt har saknat beredskap för en sådan här katastrof. Man har inte ens ambulansflyg till sitt förfogande. Herkulesplan finns, men i går sa Göran Persson att de var "för obekväma" att transportera hem folk i. Men jag tror nog att de chockade svenskar som är strandsatta i Thailand är beredd att resa lite obekvämt om de bara får komma hem så fort som möjligt.

Jag förstår mycket väl att det är komplicerat att ordna en sådan här hjälpinsats. Just därför så skulle det ha funnits en beredskap! Det skulle ha funnits utarbetade planer. Nu försöker regeringen verka som att de är effektiva, men sanningen är att de har dröjt katastrofalt länge med att göra något och det som görs nu är totalt otillräckligt.

Varför ber de inte Australien eller USA om hjälp att flyga hem skadade svenskar? Regeringen kunde minsann be USA om hjälp för att utvisa de terroranklagade egyptierna - varför kan de då inte be USA om hjälp att få hem svenskarna från Thailand?
Svar på tråden: Regeringen har skött detta uruselt!

Håller med......

Skrivet av  Fly förbannat nu
dig att Regeringen är usla på allti hopp. Dom är väldig snala av sig.
 

Och..

Skrivet av  S-J
.. vilken insyn har du i vad som egentligen är _möjligt_ att göra? Absolut ingen gissar jag...
 

Men andra länder gör ju massor!

Skrivet av  arg
Från England har tonvis med hjälputrustning redan flugits ner, och bl a Tyskland, Italien och Frankrike har redan fått ner flera ambulansplan. T om våra grannländer Norge och Finland har ju lyckats bättre.

Nej, sanningen är nog tyvärr den att den svenska regeringens krisberedskap är usel. Vi fick aldig hem våra döda från Estonia och vi lär inte få hem dem den här gången heller.
 

glömde skriva...

Skrivet av  arg
att från brittiska och tyska regeringarna gick plan iväg redan i måndags.
 

Bra sagt av dig....

Skrivet av  Fly förbannat nu
av dig. det är ju fruntansvärd att dom inte hjälper till. Hjälpen kommer inte fram nog fort gäller akutvården också.
 

Och..

Skrivet av  S-J
.. om ett land t ex sänder 3 plan betyer inte det alla alla andra länder kan göra detsamma. Luftrummet är begränsat landningsbanor är begränsade, möjligheten att organisera allt är begränsad, kvalitet är viktigare än kvantitet... Vi lekmän sitter inte inne med kunskap om exakt vad som kan göras.
 

"Kvalitet viktigare än kvantitet"?

Skrivet av  C&Älsklingarna
Hur menar du? Vari består den så överlägsna svenska kvaliteten i det här då? Att man inte flyger hem folk förrän man har säkerhetsbälten till alla i planet och kan erbjuda ett hyfsat tax free sortiment?
 

Jag menar att..

Skrivet av  S-J
.. det inte är så enkelt att ju fler plan och ju fler människor osv desto bättre, utan att det bara finns begränsad plats och begränsade möjligheter och att det då är viktigt att de som kommer är de bäst lämpade, de med störst möjligheter osv.

Nån överlägsen svensk kvalitet har jag inte skrivit nåt om, varifrån kom det?
 

Det är inte rimligt enligt min uppfattning.

Skrivet av  C&Älsklingarna
Vad folk behöver är väl att få komma hem? Hem till bra sjukvård, till sina anhöriga och bort från det helvete där de befunnit sig nu sedan söndag. Och om det är så att det är fel, att man bör göra andra prioriteringar tycker jag:

1) att man skall delge oss som medborgare och väljare hur man resonerar kring sina prioriteringar

2) att man skall se till att informera det stackars människorna som fortfarande tyvärr är på plats i infernot om hur man resonerar. På rapporterna låter det ju INTE som att detta sker.

Dessutom tycker jag att det vittnar om oerhört dåliga prioriteringar att skicka vår utrikesminister till katastrofplatsen istället för 1) någon som kan kavla upp ärmarna och hjälpa till praktiskt professionellt eller 2) någon som har representation som främsta uppgift, förslagsvis kungaparet.
 

håller med och redan i söndags....

Skrivet av  Maria
på förmiddagen gick det inte att nå UD då jag ringde i tre hela timmar utan en endaste kontakt och då hade ju det värsta ringandet inte ens börjat enligt UD.
När jag på väg in till utrikesterminalen mottar information om att Thailands premiärminister pratar om evakuering av Phuket och närliggande områden så verkar ingen i Sverige ens höja på ögonbrynet medans vi genast drog öronen åt oss och sa att det här är värre än vad vi någonsin trodde och hoppade av resan.
Varför förstod inte vårt UD att det var illa utan att de behövde åka dit flera dar efter för att se själva?
Visserligen har det förvärrats mer och mer men om en kvinna som jag utan hög utbildning kan fatta att detta är inget ställe man tar ner sin familj till redan på söndagsförmiddagen och att det är riktigt illa om landest premiärminister talar om evakuering (detta är ju ett område som betyder mycket för Thailands ekonomi) så tycker jag att UD borde fattat vinken tidigare.
 

Tycker att det är en…

Skrivet av  C&Älsklingarna
…viktig princip att man rätt att vara kritisk i sådana här lägen utan att vara "fullständigt insatt." Man har naturligtvis inte automatiskt rätt i sak, men man måste få lov att ha en kritisk åsikt utan att vara inrikesminister själv. Med det resonemanget du för, finns det ju i stort sett ingen av oss som är berättigade att yttra sig. Visst måste det väl gå att få hem människor därifrån snabbare än på tio dagar? Vad tycker du själv?
 

Har jag..

Skrivet av  S-J
.. sagt att man inte ska yttra sig? Tror inte det.... Man kan spekulera, undra, ifrågasätta.... Däremot så är det många som verkar tro att de VET så mycket och det är det jag vänder mig mot.

Vad jag tycker? Jag tycker att det är bra att de första redan är hemma, i övrigt så är det mycket jag tycker BORDE gå men som jag vet inte alltid gör det...
 

Jag tycker att...

Skrivet av  Fly förbannat nu
man får hem folk innan 10 dagar tycker jag. med rätt insatter.
 

jag tror ine man förstor viddeen av katastrofen

Skrivet av  mandelblomman
helt enkelt, man trodde också att Thailand själva kunde ombesörja sjukdvården av skadade initialt.
Det är mycket riktigt så att de har en mycket hög kvalitet på vården där, _men_ Sverige skulle inte heller kunna hålla normativa krav om en liknande situation hände hos oss..
Och vårat land är inte vana med katastrofer, vi har varit lyckligt skonade från några större sådana i modern tid.
På pappa fanns o finns nog en hel del, men att omsätta dem i verkligheten var inte lika enkelt.
Och man reagerade inte lika snabbt, Norge ex kommer nog visa sig på många fronter vaa bättre på att ta hand om sina efterlevande.
De har (dessvärre) mer erfarnehet av stora olyckor o har lärt sig mycket om hur man måste göra/tänka/handla.

Och att vi inte har beredskap är egenligen inte konstigt, det har man sällan i några länder för den här typen av katastrofer dessvärre.
Det är just katastrofläge....
 

Är det inte bättre

Skrivet av  Cissi
att vi ägnar vår kraft och energi åt att försöka göra allt så bra som möjligt nu. Vad tjänar det till att leta syndabockar? Detta är den största naturkatastrof vi som lever nu någonsin har upplevt, det finns inte en chans att ett litet land som Sverige ska kunna förbereda sig för detta hur mycket katastrofplaner man än upprättar. Det finns ingen anledning att misstänka att regeringen skulle rycka på axlarna åt våra olycksbröder/systrar i Thailand, Sri Lanka, de är givetvis lika förtvivlade de och gör ett så gott jobb man kan göra i detta läge. Tänk på att katastrofen för det första inträffade när hela Sverige ligger i ide, lägg därtill dess ofantliga (och ständigt växande) omfattning så inser man lätt detta. Jag förstår att man som förtvivlad svensk i Thailand inte kan inse detta, de är i chock men ni som sitter här hemma och skriker borde göra det. Leta inte syndabockar! Gör något som för något gott med sig i stället. Skänk pengar till RK, lämna förnödenheter till Sri Lankas ambassad etc. Det är DÄR energin bör läggas i nuläget. SEN, när hela den här fruktansvärda vidriga situationen är över DÅ kan vi rannsaka, både oss själva och statsmakten.
 

Det finns viss som skriver här

Skrivet av  Usch!
som har svar på tal på allt. Som om de själva har kunskap om allt? Man får tydligen inte kritisera Sveriges flathet. Varför inte? Varför får inte vi här hemma kritisera det vi ser och hör, när det står helt klart att man där nere i katastrofen är oerhört besvikna på Sverige. Man bönar och ber om mer hjälp, det är långt ifrån tillräckligt det de har, dessutom kommer kraften att snart ta slut på dem som var med från början. De behöver bytas av. Hur svårt kan det vara att förstå för er som tydligen tycker att kritiken är obefogad? Som tur är så är andra länder snabba med hjälp av oliakdet slag, så Sverige kan nog fortsätta med sin layd-backa stil och låta andra sköta skitjobbet och istället spara på sina resurser. Det blir vanliga människor som åker ner och ställer upp. Röda Kors arbetare, präster m fl. För dem är tydligen inte lika krångligt, de har tydligen inte lika om och men att komma med.
 

Och vissa

Skrivet av  usch själv
har svårt med läsförståelsen
 

Hänsyn....

Skrivet av  Usch också säger jag!
visa det som har det.
 

Skulle man förstå ditt inlägg eller

Skrivet av  Usch!
var du bara ute för att få uppmärksamhet?
 

Jag antar

Skrivet av  Cissi
att det är bl a mitt inlägg som stör dig. Nu är det dock så att även jag har rätt att uttrycka mina åsikter och enligt min mening finns det anledning att avvakta med kritiken och istället samla nationen kring den svåra uppgift som väntar oss. Även jag kommer med all säkerhet att få min beskärda del av eländet i sinom tid. Jag tycker inte att det leder någonstans att ägna sig åt den typen av oinformerad kritik som framkommer ovan. Bara att tänka tanken att kungafamiljen skulle kunna åka ner och göra någon nytta framför vår utrikesminister är, ursäkta mig, skrattretande. Och man kan inte bara skicka iväg fullastade plan hit och dit utan att planera. Dels är luftrummet begränsat, dels måste hjälpsändningar etc samordnas med andra länder osv osv osv. De som kommer hem sargade fysiskt och psykiskt från Thailand blir INTE hjälpta av detta tonläge, tvärtom. Utvärderingen måste få komma senare.
 

Nu blir jag allt lite sur, Cissi.

Skrivet av  C&Älsklingarna
Exakt VAD är det som är skrattretande med kungaparets eventuella funktion i detta? Har du själv tänkt till i denna fråga? Den stora anledningen till att vi har kvar monarkin är dess opolitiska representativa funktion. Även statsministern har ju en sådan representativ funktion medan utrikesministern främst i ett läge som detta behövs här hemma som chef för sitt departement. För visst verkar väl UD behöva ha sin chef på plats just nu, eller vad tycker du? Så återigen: var ser du något skrattretande i det resonemanget? Du som så gärna yttrar dig om att andras kritik är "oinformerad"?
 

Jag vidhåller

Skrivet av  Cissi
att kungafamiljen inte har något att bidra med i Thailand. Jo kanske möjligen att det kan finnas de svenskar som skulle uppleva det som ett personligt stöd i en svår situation, själv skulle jag inte göra det. Jag tror inte att någon av de kungliga högheterna skulle kunna bidra med så mycket mer av akut katastrofarbete, behv av hjälpinsatser etc. Men detta kanske mer skulle landa i diskussionen om monarkins vara eller inte vara och det är lite oväsentligt just nu. Sen om du blir sur eller inte...Tja. vad ska jag säga om det. Just nu blöder mitt hjärta mer för alla de familjer som har splittrats, de barn som blivit av med sina föräldrar och de mammor och pappor som letar förtvivlat efter sina småttingar i all bråten. Jag är säker på att detta gäller även för de som bestämmer i vårt land. Det är EN av anledningarna till att jag tycker att det är futtigt att anklaga svenska regeringen i detta skede.
 

Svarar snabbt

Skrivet av  C&Älsklingarna
Varför ser du det som en självklarhet att man inte både kan göra en bra insats OCH vara kritisk til hur regeringen sköter detta? Och visst är det väl befogat med kritik under tiden så att man kan rätta till saker och ting så fort som möjligt och minska lidandet.

Och bara för att du lider med de som drabbats – menar du då att man kan formulera sig hur föraktfullt man vill om andras åsikter och resonemang i detta?

Visst är jag också övertygad om att vår regering lider med de drabbade. Men det räcker tyvärr inte för att göra ett bra jobb.

Fundera gärna på vilken skillnad du tror att det är mellan kära utrikesministerns insats och den som du beskriver som kungafamiljens. Nu betalar vi ju för monarkin oavsett om vi är för eller emot den. Just därför att vi vet att den betyder mycket i situationer som denna just på det sätt som du själv beskriver.
 

Tillägg

Skrivet av  C&Älsklingarna
Kanske bäst att jag förtydligar att jag inte blir sur för att du tycker som du gör utan för att du använder ord som "skrattretande" om mina åsikter. Åsikter som faktiskt inte är så "felinformerade" som du utgår ifrån.

Och så är det ju alltför lätt att resonera som du gör även om ditt eget engagemang. Varför är du isåfall härinne och skriver om dina åsikter ifrånga istället för att ägna all din energi åt de drabbade…? Logiken håller inte.
 

Du har faktiskt

Skrivet av  Cissi
inte en aning om vad jag har gjort, vad jag gör och vad jag kommer att göra för katastrofens offer. I nuläget är det tyvärr bara passiva åtgärder (skickat pengar till för mig rätt instans). Hade jag i tid förstått vidden av katastrofen hade jag kanske befunnit mig i Thailand nu men denna insikt kom för sent som för så många andra, men jag kommer att få arbeta praktiskt ganska snart, lita på det. Sedan när det gäller att leta syndabockar så är det i nuläget inte det minsta konstruktivt. När vi nu får ta hand om de återvändande måste vi härbärgera deras ilska, deras frustration och sorg. Men att tillsammans leta syndabockar är helt kontraproduktivt när det gäller krisbearbetning. En återvändsgränd. Så är det. Jag har sett det förr. Sen får du ursäkta mig, eller du behöver inte ens ursäkta mig för jag personligen ser det fortfarande som skrattretande att skicka ner exv kung C-G till ett katastrofområde av detta slag...
 

Dito.

Skrivet av  C&Älsklingarna
Det var just det som var poängen. Du har åsikter om att det framförs kritik av regerings handlande istället för att man gör något konstruktivt, eller hur? Därför påstår jag också att det lika gärna går att vända på det resonemanget. Så m a o: du vet lika lite om vad vi andra gör praktiskt som vi vet om dina insatser, eller hur? Jag har inga åsikter om att du sitter här och diskuterar detta istället för att åka ner till Thailand. Det var du som kritiserade oss som kritiserar. Som redan nämnt kan jag inte se någon som helst anledning till att utgå ifrån att det ena utesluter det andra. Och, som sagt, jag tycker att det är viktigt att kritiken får höras.

Du bemöter inte ett enda av mina argument och samtidigt framhärdar du i att fälla hånfulla kommentarer om mitt och andras resonemang, men om du vägrar gå med på att det inte är särskilt snyggt är det ju inte mycket att göra åt, tyvärr.

Det är synd, dock, att du inte vill motivera dig för jag skulle fortfarande tycka att det vore extremt intressant att veta vad du tror att utrikesministern gör mer på plats på katastrofområdet än vad kungen skulle göra. Det här handlar inte om diplomati utan om praktiskt räddningsarbete och medmänsklighet. Tycker du att en lämplig minster vore bättre på sjukbesök på sjukhusen också, då? Med tanke på nyhetssändningarna igår är jag knappast ensam om att tycka att utrikesministern borde stannat hemma och lett sitt departement i den här situationen.

Man låter chefen för UD åka till Thailand NU och inte nog med det: man avsätter en plats åt henne istället för att skicka en läkare eller psykolog. Kan tänka mig att t o m en volontär som är villig att gripa sig an uppröjningsarbetet skulle göra en bättre insats. Men det är ju viktigt att bli omvald, såklart, och tyvärr är det alldeles för ofta det absolut viktigaste. Långt viktigare än att säkra människors hälsa och välmående i ett system där man gör karriär genom att lyckas ha en så tight budget som möjligt och säkra sin existens genom att omge sig med likasinnade. Inte heller där tror jag att våra politiker inte har empati med gamla och sjuka. Men gång på gång får vi ju se att det är viktigare att få stanna kvar vid makten.
 

Hör du

Skrivet av  Cissi
vi verkar inte nå fram till varann. Det är väl hack i min hårddisk. Det kanske är skönt att hitta någon syndabock för något som man inte kan råda över, vad vet jag. Det verkar alltid finnas ett stort behov av detta när man inte kan göra något annat vettigt. Själv tänker jag nu ägna mig åt viktigare saker.
 

Men vad ska

Skrivet av  Kikki
en Herkulesbesättning göra då? De är inte utbildade i att ta hand om svårt skadade människor utan det behövs läkare och annan sjukvårdkunnig personal som kanske inte är det lättaste att hitta under en storhelg då många lediga åkt iväg. Ska vi stänga ner all sjukvård i Sverige och skicka den personalen till Asien?

Beredskap..jo det är bra men eftersom vi inte brukar råka ut för jordskalv med efterföljande flodvågor så är det säkert inte satt som prio ett att ha en beredskapsplan för..då skulle vi behöva ha det för allt som kan tänkas hända i hela världen.

Jag tror nog svenska regeringen gör vad de kan men ingen förstod nog vidden av katastrofen från början :(
 

Men de borde ha förstått vidden...

Skrivet av  arg
...låångt tidigare! Redan i söndags kväll fick ju flera människor i Sverige telefonsamtal och sms från Thailand som vittnade om hundratals och åter hundratals lik på stränderna. Regeringen stack huvudet i sanden totalt.

Och visst borde det väl gått att få fram några läkare och sjuksköterskor att flyga ner med Herkulespkanen, inom försvaret finns ju sjukvårdspersonal! Jag anser att man omedelbart borde rekvirerat ett antal Herkulesplan med militär personal och flugit ner dem redan i måndags.

Har faktiskt aldrig sett maken till sådan total flathet och oföretagsamhet som vår s k regering har visat upp under dessa fruktansvärda dygn.