Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Information eller Desinformation, det är frågan

Skrivet av Ysh
Igår följde jag nyhetssändningarna hela dagen och idag så står redan teven på. Jag tänkte på en sak som blev mer och mer markant under dagens lopp.

Det som var nyheter igår morse sändes som nyheter även på kvällen och då var det ju inte helt sant längre det som sades...

Det ropas om att inget görs, att ingen får hjälp, att regeringen är handlingsförlamad osv..

Men det är en ganska lång flygtid ner till Thailand? Igår kväll kom över tusen människor till Arlanda. Dessa plan startade alltså ganska tidigt på dagen (vår dag) från Phuket och innan dess så hade de planen ju haft den långa flygningen ner till Phuket. Med plan lastade med läkare och annan räddningspersonal och behövlig utrustning får man anta... Det måste ju ha landat massor av hjälp under de 12 timmar som gått från morgonaktuellt och kvällsnyheterna igår och ändå sändes morgonintervjuerna som nyheter på kvällen. Dessa intervjuer som då också antagligen hade minst ett par timmar på nacken när de sändes första gången. Är det sen undra på att folk skriker anklagelser mot myndigheter när våra nyhetsförmedlare förmedlar gamla nyheter som om de vore nya.

En annan sak är att drabbade påstår att de inte får hjälp... Jag drar en parallell till när vår Björnis dog... Vi hamnade i panik och slog bort alla förslag och alla erbjudanden om hjälp den natten. Vi slängde ner våra tillhörigheter i kassar och väskor och sprang ut från sjukhuset... Hem, hem... var allt vi tänkte. Inte ens ett erbjudande om att ordna taxi tog vi emot... Jag var långt senare bitter för att vi inte fått någon hjälp då på natten men när jag tänkte närmare efter så fick vi faktiskt hjälpen oss erbjuden. Men vi tog inte emot... Jag tänker att det är så med många av de här människorna också. De funkar inte rationellt eftersom de är i chock och panik, de urskiljer inte att hjälpen faktiskt finns och ingen har tid att truga dem i floden av hjälpbehövande. Sen utnyttjas detta faktum av media som använder det för egna syften och dessa syften tycks vara att misskreditera våra myndigheter å det grövsta.

Myndigheter ska granskas såklart. Det är medias uppgift. Men man måste använda sig av korrekta fakta.
Svar på tråden: Information eller Desinformation, det är frågan

Intressanta tankar!

Skrivet av  space
Särskilt för att du delade hur ni reagerade vid chock! Jag kan tänka mig att det är så många har reagerat. Kanske minns de inte ens allt som hänt? Dessutom tillkommer ju "problemet" att reseledare, ortsbefolkning etc ju är lika chockade som de skadade vilket ju inte är fallet vid enskilda människors död. De som då har ansvaret för att hjälpa de drabbade har ju inte drabbats själva och kan därför tänka klart.
 

Ysh! Du sätter ord på något...

Skrivet av  Fyranmyran
...jag reagerat starkt mot - att massmedia nästan lägger kritiken mot myndigheter i munnen på de berörda. Alla dessa människor i chock reagerar så här, deras reaktioner är normala, men däremot kanske deras förslag/tankar om vad andra skulle kunna ha gjort står i proportion till vad som verkligen hade kunnat göras. Visst tror jag att en hel del hade kunnat göras snabbare, men människor hade ändå upplevt att de fått för lite hjälp söndag-måndag-tisdag.

Dina upplevelser när ditt barn dog var helt "normala". Jag känner igen mig från en annan liknande händelse. Men såsom jag/du reagerade kanske inte var det mest lyckade när man tänker efter efteråt.

Jag hoppas bara att inte några dött i väntan på hjälp, men ärligt talat har jag inte fått det intrycket från massmedia. Det talas om att folk riskerar att dö på sjukhuset, men hittills verkar de som har dött dött omeddelbart. Hoppas nu alla får adekvat vård, i Thailand eller här hemma.
 

De tabbar sig

Skrivet av  Trött på detta lands styre
fortfarande!
Att tacka nej till 20 särskilt utbildade katastrofteam som erbjuder sig att åka ner rakt av och säga att det inte är aktuellt, exakt hur klyftigt är det på en skala?
 

Artiklar från Familjeliv