Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spammar lite - även på Asienkatastrofensnacket

Skrivet av Fellatrix
Jag har funderat lite över media... (2004-12-30 13:25:25) + -

De svenska medierna är ju såna att de gärna slår på trumman - om nån bajsar på gatan så är det sanitär katastrof och smittrisk, om det snöar mer än fem cm så är det snökaos, om Ljusnan stiger 10 cm så är det översvämningskatastrof, om Janet Jackson råkar visa bröstet så är det nakenchock.
Kan det inte vara så att media har ropat på varg så många gånger att denna gång när det verkligen _var_ så illa som de beskrev det så var det ingen som trodde på dem? Alla trodde att de överdrev å det grövsta som de brukar göra?
Delvis har jag en känsla av att det ligger något sådant i orsakerna till att svenskarna vaknat så sent...?
Svar på tråden: Spammar lite - även på Asienkatastrofensnacket

Absolut!

Skrivet av  E
Så tänkte jag iallafall när jag såg löpsedeln på annandagen. Jag trodde helt ärligt att det var lite större vågor än vanligt den dagen och att Aftonbladet, i brist på andra nyheter, försökte göra en höna av en fjäder som vanligt. Det hade ju varit väldigt passande för att få folk att köpa tidningen då säkert många hade anhöriga som befann sig i Thailand under julhelgen. Jag tycker dessutom att Aftonbladet har gått från nyhetstidning till skvallerpress och att det mesta verkar vara påhittat, så varför skulle man ta detta på så stort allvar?

Inte ens när de första nyhetssändningarna började fattade jag att detta var en stor naturkatastrof som hade skördat många liv. Jag tänkte att det är väl typiskt svenskt att sätta in extrasända nyheter var 30:e min bara för att det var svenskar inblandade. Det tog ett tag att få in vad det rörde sig om!

Jag tror säkert att många fler tänkt så!
 

Ingen ursäkt

Skrivet av  Trött på detta lands styre
för beslutsfattarna dock som nog kan få info från annat håll än medierna, men ändå valde att ignorera och gör så fortfarande till viss del
 

Ingen ursäkt för regeringen!

Skrivet av  arg
Regeringen och UD har ju faktiskt tillgång till andra och bättre informationskällor än kvällstidningarna! Att dessa ibland har överdrivit är alltså ingen ursäkt för regeringens totala handlingsförlamning. Redan under söndagen blev ju UD nedringt av förtvivlade anhöriga som inte fått kontakt med släktingar i Thailand.
 

Det är alltid lätt att dömma..

Skrivet av  andromeda
Varför skulle svenskarna "vaknat sen".
Jag tycker det är såå trist att höra.
Jag tror att alla som är inblandade gör allt vad de kan för att hitta lösningar ,men tyvärr är det ju så att endel lösningar passar inte alla och då får man hitta andra lösningar till dem osv.Det jag inte fattar är att många inte förstår att saker och ting tar tid.Dessutom är det många upprörda människor som tycker att saker måste ske NU,Och jag tror att saker görs hela tiden NU.Människor i kris reagerar oftast med att känna vanmakt över att ingenting görs,och det smittar av sig till den stora massan.Tänk till istället, vad kan JAG göra för att hjälpa till.
 

Masspsykos...

Skrivet av  Utmattad
... kallas det här fenomenet och är inte alls ovanligt. Precis som du skriver känner folk vanmakt och plötsligt går tiden alldeles för långsamt. Samma fenomen som uppstår ex vis när en nödställd skriker efter den där ambulansen som aldrig tycks komma.

Folk hemma i stugorna har inte en susning om vad som händer i regeringskorridorerna och på UD och på många andra håll. Men de är snabba att döma, särskilt snabba är de som inte ens är DIREKT drabbade, dvs på plats.

Jag sitter mitt i smeten och vi sysslar sedan några dygn med samordning av livsviktiga resurser (jag vill inte gå in på det närmare här), så jag vet hur folk kämpar. Vi sover knappt, hinner knappt få i oss mat och kan bara se på medan mediadrevet hetsar svenskarna till nya klagovisor.

Men tack och lov finns det de som fattar, som du andromeda.
 

Jag tror säkert att du

Skrivet av  Försöker förstå
och dina kollegor gör ert bästa.

Men kan du förklara varför utrikesministern gick på teatern medan Asien upplevde sin värsta naturkatastrof och hundratals svenskar dog? Är det en lögn från "mediadrevet"? Faktiskt inte, eftersom hon själv bekräftat uppgiften.

Hon lär ju ha varit nåbar via mobiltelefon. Ändå skulle jag önskat att Sverige utrikesminister under en katastrof, som det är frågan om, visat aningen mera handlingskraft.

Jag tycker inte det räcker att passivt sitta och vänta på SMS på teatern utan jag skulle önskat att hon sett till att vara på sin arbetsplats, aktivt skaffat sig information och agerat efter den info hon i såfall fått.

(För nog hämtar väl Sveriges regering sin info från tillförlitligare källor än löpsedlar och dylikt? Annars är det ett gratistips från mig till dem att se till att bygga upp informationskanaler så att de vet vad som händer i världen.)
 

För att...

Skrivet av  andromeda
det fanns väl inte en människa som förstod allvaret från början.
 

Jo, det fanns det

Skrivet av  Försöker förstå
Jag håller inte med dig.

Det fanns gott om människor som förstod allvaret. Har läst om någon som pratade i telefon med en väninna som var därnere och som fick klart för sig allvaret i situationen.

Det fanns också tusentals drabbade i området. Har Sveriges regering inga källor som kan berätta för dem om just allvaret när något händer? Hämtar de sin info från kvällstidningarna?

Det är ju just detta, bland annat, som kritiken gäller. Istället för att gå på teatern borde utrikesministern sökt information. I så fall kanske hon och andra insett allvaret tidigare och kunnat agera.
 

bla bla bla bla

Skrivet av  trött på allt gnäll
vad skulle hon ha gjort då som på något avgörande sätt hade förbättrat läget tror du?
och för den delen hur vet du att hon inte vidtagit några åtgärder?
om du inte kände till det så är faktiskt inte UD ett enmansföretag.
det kan faktiskt hända saker utan att chefen sitter på plats
 

DU /NI ÄR BEUNDRANSVÄRDA!!!

Skrivet av  andromeda
.
 

Du gör säkert ett jättebra jobb...

Skrivet av  arg
...och det gör väldigt många andra också. Men inte REGERINGEN!

Det är regeringen som ytterst har ansvaret att leda landet i en kris, det är regeringen som har agerat på tok för senfärdigt och för handfallet, det är regeringen som har uppvisat en fullkomligt katastrofal brist på ledarskap i detta svåra läge. Det är regeringen jag är förbannad på, inte alla tjänstemän, sjukvårdspersonal, hjälparbetare osv som säkert gör sitt bästa.