Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dom pratar mkt

Skrivet av myzoxe m *Robin*
om Sverige nu på cnn.. Känns konstigt att dom pratar om oss på cnn... Lustig känsla får man.
Svar på tråden: Dom pratar mkt

Håller med dig

Skrivet av  Babbel
Speciellt när Amerikaner inte ens vet vad Sverige är förnågot...
 

är cnn från usa?

Skrivet av  myzoxe m *Robin*
jag som trodde det var från England.. Fast i serier brukar dom ju skämta om oss ibland har jag hört minsann..
 

Jo

Skrivet av  Babbel
CNN är Amerikansk.

Många Amerikaner vet inte ens vad EURO är ens. De som har hört "Europa" någongång, tror att det är ett eget land.
 

kom ihåg

Skrivet av  myzoxe m *Robin*
ett programm där dom inte viste var Aten låg när dom hade os-spelen. Dom e ju sämre på geografin om i världen än vad vi europeer är.. Tyvärr får man väl säga.
 

Det är väl BBC som är England?

Skrivet av  x
eller?
 

det är möjligt

Skrivet av  Dimpan
med tanke på att BBC är en förkortning på
British, Broadcasting, Corporation
 

myzoxe m *Robin*

Skrivet av  mio
Detta är egentligen ett svar riktat till ditt inlägg om att amerikanarna inte ens visste vart Athen låg.
Så konstigt är det inte egentligen, att de inte riktigt har koll på vart i Europa vissa saker ligger.
I USA så finns det ju ALLT, vill man åka och sola och bara så åker man till Florida, åka skidor så tar man sig till Aspen osv osv.
De behöver ju inte åka ut till olika delar av världen som vi behöver för att åtnjuta dessa saker.
Så på samma sätt som de är dåliga på europeisk geografi är vi lika dåliga på amerikansk sådan.
Tex så vet de allra flesta amerikaner vilka huvudstäder som hör till respektive delstat (52 st) och jag tror inte att många svenskar eller europeér klår med att kunna 52 intilliggande länders huvudstäder?
Tror du?
 

hmm

Skrivet av  zeta
jag hänger inte riktigt med - talar inte svensk massmedia jämt om katastrofer i länder som vi har svart att placera pa kartan? Vardör skulle det vara fel?
 

Har du svårt med länder?

Skrivet av  
Jag tycker att vi är allmänbildade i det här landet och kan vår geografi. Men om du har svårt med länder så tillhör du inte majoriteten i alla fall.
 

ber om ursäkt *imt*

Skrivet av  myzoxe m *Robin*
 

självklart

Skrivet av  zeta
är svenskar världsbästa i geografi, det är säkert bara jag som är dum...
 

vi e nog alla

Skrivet av  myzoxe m *Robin*
lite dumma så här och säger säkert nått stötande då och då. Men mänskliga är vi iaf. Hoppas vi e förlåtande oxå. =) Det e ju viktigt iaf. Hjärnan e nog inte riktigt med i alla lägen heller, för mkt info om allt å då blir det som det blir ibland.. kram
 

Jag får ställa mig...zeta

Skrivet av  Anne_44
brevid dig ;)
Men jag tillhör ju egentligen inte dom värdsbästa svenkarna finne som jag är :0)
 

Är man dum

Skrivet av  BasilIka
bara för att man inte kan peka ut alla länder på en karta? Att lära utantill är inte min bild av intelligens.

Intelligent är däremot att, när man inte kan rabbla upp papegojkunskap, ta en kartbok och leta upp landet samt dra slutsatser kring hur det är placerat på klotet, konsekvenser mm.
 

Nej tycker du det?

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Jag har då ytterst sällan svårt för att sätta fingret på kartan och peka ut de länder det pratas om på nyheterna etc. Visst, inte kan jag peka ut tex Qatar på en blindkarta men jag vet i vilket område det ligger. Tycker inte jag är något geografiskt geni på nåt sätt utan det är nog vanlig allmänbildning.

Tycker det är en stor skillnad med USA som tror att "europa" är ETT land tex och att så många ens vet vad Sverige är har vi nog Björn Borg mfl att tacka för :-)

/mie
 

Fast hur många svenskar kan peka ut...

Skrivet av  arg
...Nebraska eller Wyoming på en karta över USA?

Jag tycker inte det är så konstigt att många amerikaner inte kan skilja mellan Sverige och Schweiz när det finns många svenskar som inte kan skilja mellan de olika amerikanska delstaterna.
 

Men, dom vet ju inte ens

Skrivet av  
om att länderna finns ens.

Amerikaner kan inte peka ut var Europa ligger på en karta.
 

knappt att de vet vad en karta är *asg*

Skrivet av  oj-oj
...
 

Vilka fördomar!

Skrivet av  PiaL
Jag tror att amerikaner överlag varken är bättre eller sämre än europeer på geografi.
Världen ser bara annorlunda ut om man bor på andra sidan...
 

På en

Skrivet av  BasilIka
plansch av en världkarta finns Sverige och Europa i kanterna (sidorna) medan USA ligger i mitten. Här är det tvärtom när vi trycker upp världskartor.

Om de kan peka ut europa eller ej vet jag inte, men de går ju för 17 gubbar i skolan de också! Lär de sig inte Världsdelarna? Jag tror att det handlar om rena misskrediterande fördomar att påstå att de inte kan det, kanske bara för att någon, någon enstaka gång, inte kunnat.
 

Ger mig in i diskussionen :)

Skrivet av  Katarina m. Leon
Då jag bodde i USA uppfattade jag mig ofta som bättre på amerikansk geografi än många av de vänner (amerikanska) som jag träffade. Min erfarenhet är att amerikaner är mer obekanta med omvärlden än vad vi svenskar är. Det är dock ganska logiskt de bor i en nation där "allt" finns medan vi är beroende av vårt nätverk till övriga världen. Jag tror att det är få länder i världen som jag inte känner till som länder om jag hör namnet. Måhända att jag inte kan peka ut dem på en karta men jag vet ialla fall oftast säga ifall det är ett land, en stad eller en världsdel. Då jag berättade att jag kom från Sweden brukade amerikaner ofta fråga "What state is that again?" Vilket gett mig mina "fördomar" ;) Så, då har jag fått säga mitt! :) Ha det så bra!