Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tidningsarkiv Malmötidning

Skrivet av Anna
Först undrar jag vad för tidningar som ges ut i Malmö. Är det Sydsvenskan? Och sen undrar jag oxå om man kan söka på deras nyhetsarkiv på nätet`? Om man vill läsa en artikel som kan ha varit inne för 30 år sedan?Ellre hur kan man annars gå tillväga?
Svar på tråden: Tidningsarkiv Malmötidning

Ja, Sydsvenskan är huvudtidning

Skrivet av  Christopher
Jag tvivlar starkt på att man kan söka på så gamla saker på nätet. Kika på http:\\\\sydsvenskan.se (inget www), du hittar väl alltid e-postadresser och telefonnummer.

Ett alternativ är Skånska Dagbladet och Kvällsposten. Den senare är numera i princip en malmöupplaga av Expressen men om du är ute efter något gammalt kanske de har kvar artiklar i sina pappersbaserade arkiv. Tidningen Arbetet kom ut i Malmö på den tiden också men är numera nerlagd. Jag tvivlar dock på att deras arkiv skulle ha förstörts men har ingen aning om var man kan få tag på det. Eftersom Arbetet var (s) huvudorgan kan man kanske fråga dem eller LO om vad som kan ha hänt med arkiven.
 

Biblioteket

Skrivet av  Theos mamma
Om du inte har möjlighet att besöka tidningens arkiv (vet inte ens om man får göra det, förresten) så prova med biblioteket. De har åtminstone här i Malmö tidningsarkiv och man brukar kunna beställa fram t ex tidningsartiklar.
 

Artiklar från Familjeliv