Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nyhetsrapportering

Skrivet av Miqa - bcn
Hej! Har just sett det här snacket. Jag är utlandssvensk, bor i Barcelona. Jag var hemma under tsunamikatastrofen, och följde rapportering på radio. Hade inte tillgång till tv. Nu hemma i spanien igen, slås jag över hur många, långa och intressanta inslag det är på nyhetssändningarna från de olika länderna som drabbats. Visserligen på tv, men, jag tänkte fråga er om det är lika stor "täckning" även i svensk tv? Det är helikopterturer ute på helt utplånade öar, repotage från sjukhus och id-kommisioner, repotage om problematiken runt tamilska tigrarna/ militären etc etc. Likadant är det i tidningarna. I de svenska tidingar jag läste under julen var det ju 98 procent om hur sverige drabbats, mycket förståeligt då siffan på försvunna fortfarande låg runt 3000, men hur är det nu? Har rapportering utökats mer, och handlar den även om de olika drabbade länderna, mer djupgående alltså? Skulle vara intressant att veta!
Svar på tråden: nyhetsrapportering

Tycker det varit en del kring det hela nu

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman
men mest i radion inte så mycket på TV.
 

det är ju annorlunda...

Skrivet av  Miqa - bcn
här är det ju enormt mycket mer resurser, de kan ju ha flera team ute samtidigt under en längre tid. Det blir ju dyrt för svenska redaktioner, tittarna/läsarna/lyssnarna är ju väldigt mycket färre i antal...
 

Artiklar från Familjeliv