Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tror att det är svårt

Skrivet av Susanne med Viggo 030721
att ha ett snack där både de som direkt drabbats av katastrofen i Asien och alla vi andra som bara upplevt den via mediernas rapportering ska kunna samexistera. Med tanke på vilka som dominerar det här snacket tror jag att det är bättre om det får fortsätta att vara ett snack för de som inte drabbats direkt. Där folk kan få diskutera med lite mer distans om en fruktansvärd naturkatastrof som har väckt tankar och känslor hos oss alla, men kanske inte av direkt sorg. De som är direkt drabbade kan nog finna mer stöd på fora som "Vi som förlorat barn" (om man har gjort det), eller på "Barn, föräldrar och sorg" eller helt andra sajter än AFF. Klart att de mer än gärna får hänga här, men då får man nog stå ut med lite perspektiv från folk som inte har samma nära koppling till det tragiska.

Jag kan också förstå att folk är nyfikna inför döden. Döden är väldigt avlägsen i vårt samhälle, trots att vi alla vet att vi kommer att möta den en dag. Även om det är skönt att folk inte dör som flugor i vårt samhälle tror jag att vi har gjort oss själva en otjänst när vi alienerat oss så från detta högst naturliga fenomen. Få personer som inte jobbar inom vården har sett en död människa och jag tycker inte alls att det är konstigt att man lockas att titta på bilder på avlidna. Jag har själv studerat patologi en del och sett en hel del bilder på det ena och det andra och det berör verkligen. Döden och dess orsak och verkan berör oss.

Kan vi inte enas om det och sedan fortsätta att diskutera det som vi behöver diskutera. Hur kunde det hända? Hur gick det till? Vad händer nu och hur kan vi hjälpas åt att bygga upp en framtid för alla drabbade? Vad kan vi göra för att det inte ska hända igen?

Med stor respekt för alla drabbade,
Susanne
Svar på tråden: Tror att det är svårt
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv