Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Verkar som Pigge hittat sin Max nu

Skrivet av Bea m. Vincent & Herman
http://www.expressen.se/index.jsp?a=227177 hoppas för hans skull att det är Max och att han får den hjälp han behöver. Genom Pigges kamp har man fått följa ett av de öden som drabbat flertal familjer och man har fått en liten liten insikti i hur det kan vara. Lider verkligen mend honom och övriga i samma situation och hoppas alla finner sina kära.
Svar på tråden: Verkar som Pigge hittat sin Max nu

Hemsk diskussion om Pigge

Skrivet av  Dellen
längre ner,ni får ursäkta eller ej,men det var ett j-vla tyckande om människor ni inte känner."Tror" inte att pengarna har varit det avgörande för hans letandet,utan hans envishet.
Att han har fått "en massa plats" i media var så himla positivt för några dagar sedan,nu ska det vändas till något negativt.
Till Bea,håller med om att det känns bra att han har hittat sin familj,men tänker(liksom du) också på alla familjer som kommer att få vänta länge på att få hem sina familjemedlemmar.
 

Att man diskutera någon som

Skrivet av  Gela +5
förekommer varjde dag i media är tycker jag är ganska naturligt och säkert är han medveten om det.Hans avsikt med det hela var väl att sprida sin historia, annars medverka man inte i media i den utsträckningen.Inget konstigt med det, men självklart att det blir ett "j-vla tyckande ".
Det jag skrev om pengar var att alla kanske inte har samma ekonomiska förutsättningar som han att vara kvar och leta som han gör, även om de andra säkert har likadana historia och säkert ochså hans envishet och "hjältemod" och envishet. Det kosta det att bor, äta, hyra bil därnere, kanske ordna hemresa själv, ordna kremeringen i tempel osv.......alla har kanske inte pengar till det?Med tanke att många barnfamiljer spar ihop till en resa länge, blir man sedan av med alla tillhörigheter på plats, så är det inte säkert att det finns mera pengar att hämta i hemlandet?
Jag tycker däremot inte att hans sätt att agera är negativ men inte heller så enastående som andra vill får det till.......
 

Det är nog inte

Skrivet av  Dellen
många som skulle ha orkat agera som han har gjort/gör under de förhållande som uppenbarligen var/är.
Hans egenskaper som har gjort honom till en framgångsrik företagare har nog mer med saken att göra än hans pengar och hans "lokalkändisskap".
Tror att det är det som har gjort att han blivit lite hjälte i all bedrövelse.Att överhuvudtaget få till en begravning(det är uppenbarligen fler som hittade avlidna anhöriga)mitt i kaoset är kanske inte det första många av skulle ha tänkt på.De flesta av oss skulle be "storebror"(staten) om hjälp,jag med troligtvis.Han valde att handla själv,visst med hjälp av sina "lokalkändis"vänner och sina pengar,men -som sagt- det handlar mer om hans egenskaper som människa än hans pengar.
 

instämmer till fullo

Skrivet av  mamma
finns en massa andra hjältar i både denna och andra katasrofer.
 

Pengar hade

Skrivet av  Anna
varit det sista jag oroat mig för. Jag tvivlar på att jag åkt hem utan min familj, död eller levande.

Är 100% övertyd´gad om att min övriga familj som mamma och pappa skickat över pengar om det behövts.

Smällen ekonomiskt hemma skulle jag fullkomligt skita i om situationen var som hans.

Och enastående? LÅt honom sköta sitt liv och hans familj. Det är hans liv och hans familj. Måste han göra detta för att få ro och sedan kunns sörja så är det väl bara han får göra det?
 

har också...

Skrivet av  Fenrisulven
föjt hans historia och otroliga kamp...och om han nu är säker på att pojken ligger där så gör han ju det...så låt nu id-kommisionen jobba med det dom gör så kommer dom ju snart även till hans son,jag ser ingen anledning till varför han skulle få företräde.
 

Man kan inte göra skillnad

Skrivet av  Smith
på människor, det kan jag med hålla med om.
Varför ska han och inte andra..men säga att det beror på det ena eller det andra är fel.
För han gör det han anser är rätt i detta läget, han har misst hela sin familj och människan är lagd åt det hållet, att stå i centrum. Det finns ingen anledning eller logik i att han i detta läget ska handla som vi som inte är berörda gör eller tänker i detta fallet.
Jag hade inte heller brytt mig om Olle eller Sigmund utan jag kämpar för det mina!!
Väldigt enkelt..
 

Tänk på att

Skrivet av  Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
han har misst hela sin familj. I de tläget hade du nog oxå enbart tänkt på dig själv och dina. Det är en helt naturlig reaktion.
 

Fast om han nu har så säkra...

Skrivet av  Linn BF IDAG+Neo-01 & Ronja-03
bevis som han påstår sig ha, så borde ju just det fallet gå snabbare än övriga. Det i kombination med all energi och tid som han lagt på att finna sin familj, borde ge honom rätt till företräde tycker jag! Detsamma gäller naturligtvis andra som oxå lägger, engergi, pengar och känslor på att leta och tillslut hittar...

Engagerar man sig och visar att man är framåt och angelägen, så får man företräde... så fungerar ju i stort sätt hela samhället. Varför skulle det inte göra det här??

I övrigt kan jag bara säga att jag lider nåt enormt med honom och alla de andra som förlorat hela sin familj. En liten del av mig hoppas nog fortfarande att det inte är hans son, utan att sonen är vid liv och kommer att återförenas med sin pappa. Vet att det kanske är naivt att tänka så men jag vill så oerhört gärna att alla de skrattande barnen (å gärna de vuxna oxå men barn känns av någon anledning extra tragiskt) på saknadbilderna ska återfinnas vid livet och kunna komma hem till sina nära och kära! Bara tanken på att dom omkommit under så tragiska omstädndigheter gör att det värker i hela mig!!!

Och visst är det lika hemskt med alla... men dom som man har ett ansikte till, blir så mkt mer verkliga och därför tar iaf jag åt mig dessto mer känslomässigt i deras fall.
Bilderna på Charlie och Max har man ju sett en hel del och att tänka på att dessa söta skrattande små pojkar inte skulle finnas någe mer... känns så oerhört sorgligt och tragiskt! Min son är runt året yngre än Max och tanken på ett liv utan honom får mig att nästan hamna i koma på stört... *ryser*

Tänk då att förlora båda sina barn... OCH sin fru!!! Mår illa när jag tänker på att det hänt... och på att stackarn inte är ensam om det!

Hoppas att han kan hitta tillbaks till ett liv där han nån gång kommer att kunna vara lycklig igen! Själv så skulle jag inte ens vilja. Skulle bara vilja lägga mig ner å dö!!!
 

Men hur kan du prata om drivkraft när

Skrivet av  mira
deras annhöriga kanske ligger skadade på sjukhus eller kanske en hel familj gått bort där bara någon skadad är kvar. Ska den som visar framåt anda då ha förtur till att få hem sina kära.
Den ska inte ligga på en enskild individ i ett sorge arbete att behöva lägga ned energi eller framåt anda för att id söka sina annhöriga, det är Sveriges skyldighet att göra, ingen ska ha företräde.
 

Tyvärr

Skrivet av  Sia
är det ju så det ser ut just att enskilda individer med enorm ork får mer än andra. Jag misunnar inte någon som orkar det och håller med om att det Sveriges skyldighet osv. Men som sagt hela vårt samhälle ser ju tyvärr ut på det här viset inte bara i den här frågan.
 

Precis som du säger...

Skrivet av  Linn BF+1+Neo-01 & Ronja-03
så håller jag med om att Sverige har sitt ansvar i det hela oxå. Ingen ska BEHÖVA göra det som bla. Pigge gjort. Men om man VÄLJER att göra det, trots sorg och smärta... då tycker nog ändå jag att man förtjänar lite förtur iaf.

Vissa är ju kanske dessutom mer agnelägna om det än andra... Några klarar av att leva med tanken på att det kommer så småningom, medan andra blir halvt galna bara av tanken på att inte veta!

Uppenbarligen så är vissa iaf mer angelägna än andra... Annars hade väl alla sett till att åka ner och leta rätt på sina anhöriga... men långt ifrån alla gör det! Vissa sitter bara hemma å väntar på besked, andra startar upp ett helt nätverk av folk hemmifrån Sverige, andra åker ner å letar lite och åker sen hem, andra letar tills dom hittar...
Det betyder ju inte att man älskar mer eller saknar mer... bara om att man är mer angelägen om just den saken (i det här fallet att få hem kropparna) i det fallet.

Samma sak var det ju med Estonia. Vissa var otrolig angelägna om att kropparna skulle bärgas medan andra tyckte att dom gott kunde ligga kvar å få sin vila i havet... Alla är vi olika och det måste respekteras!

Om nu Pigge (och andra med honom) är angelägna nog att spendera veckor åt att leta och sen faktiskt hittar sin familj... då borde han faktiskt få sitt företräde anser jag fortfarande!

Visst finns det undantag, där kanske det är ett ensamt barn kvar som inte har de möjligheter som Pigge har... Men jag tycker nog ändå att har man kämpat som han... så kan man gott få nånting för det hela oxå!

Sen ska Sverige naturligtvis inte sluta göra sitt jobb för det!
 

Jag

Skrivet av  Kia
är så glad för hans skull och vet att vi inte har hört talas om honom för sista gången. Han har en drivkraft som andra inte har och han kommer att fortsätta förvåna oss med sin styrka!!!!!!!!
 

vadå en drivkraft som andra inte har ?

Skrivet av  mira
Vad vet du om det, andra springer runt presis som honom på ön men har inte pressen med sig.
Visst är det bra det han gör för sin familj men han är en av alla de sörjande med undantaget att han har mediafokus på sig.
 

Läste också det

Skrivet av  Mamma H
Hoppas han får hjälp med att få hämta ut kroppen så att han kan få ta hem de sina. Han har en svår tid framför sig.

Jag lider med honom, jag har själv två pojkar i samma åldrar och att bara tänka tanken gör för ont att stå ut med. Tyvärr är det många andra som också har mist hela sin familj men Pigge har gett den tragedin ett ansikte.
 

Stämmer bra se här (länk med info)

Skrivet av  Maja
http://www.trustit.se/pigge/urgent.htm
 

Jag måste säga

Skrivet av  maisy
att det var väldigt fint formulerat den biten om att familjen nu är återförenade.
 

Verkar som han fått hämta ut kroppen nu då

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman
gud så skönt att det i så fall inte drog ut på tiden. Nu önskar jag honom ett fint mottagande där hemma och en värdig begravning för familjen samt att Pigge själv tar sig tid att läka sina sår både de fysiska och psykiska. Hoppas innerligt det går lika bra för resten av de familjer som söker de sina.
 

Artiklar från Familjeliv