Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

klumpig polis?

Skrivet av Katarina mamma till Anna, Saga och ängel
Min mammas kusin och hans äldsta son kom hem för några dagar sedan (mellan sonen är skadad och hemma sedan innan ,mamman, dottern och yngste sonen saknas fortfarande) De första dagarna vägrade pappan att prata med någon, inte ens sin syster eller sina barn, men nu orkar han i alla fall med det. Mitt gudbarn var över (kusin till barna) och försökte hjälpa dem lite, handla, gå igenom posten, rensa bland alla som ringer osv. Då kom det några från polisen, oanmällda och otrevliga. Undrade om det värkligen var så att någon i familjen saknades, om de ville att anmällan skulle stå kvar eller inte, hur det kom sig att de inte visste något om var mamman och barna kunde befinna sig (ibland undrar man hur korkade frågor man över huvudtaget kan ställa.) Dessutom ifråga satte de att deras namn inte fans med på UD:s lista över saknade. Hur 17 skulle de veta det? Borde det inte räcka med att de dels gjort en polisanmällan i sverige, dels anmält på plats vilka som saknades? Inte kan det väl vara de annhörigas uppgift att ringa och dubbelkolla att de de anmält som saknade värkligen står på rätt listor?

Är det någon mer som råkat ut för något sådant, eller hade de bara extre otur som råkade ut för ovanligt klumpiga poliser?

Behöver jag tillägga att pappa mår om möjligt ännu sämre nu, han bröt ju ihop helt när de börjae ifråga sätta allt.
Svar på tråden: klumpig polis?

Absolut!!

Skrivet av  Anne J
När man möter människor i sorg i sin professionella yrkesroll_SKA_man gå varsamt fram. Att ånga på och ifrågasätta som dessa poliser tydligen gjorde verkar väldigt oprofessionellt!! Naturligtvis ska inte de anhöriga vara ansvariga för att kolla upp att all information finns på de listor som florerar (som dessutom inte är offentliga). Det är ju polisens arbete, synd bara att de inte kunde göra det arbetet lite bättre. Han hade nog otur att stöta på just dessa poliser.
 

Hemskt, men...

Skrivet av  Snurr
Frågorna måste ju ställas. Och hur varsamt man än går fram med sådana frågor så naturligtvis är det jobbigt och hemskt, men för att i nuläget kunna få fram listor som stämmer så måste ju just dessa frågor ställas.

Däremot så ska ju inte den som frågar vara otrevlig.
 

Dom hade nog otur

Skrivet av  Polis sen mer är 10 år i Stockholm
hoppas jag. Det är rätt jobbigt faktiskt att jobba i det här även om det är jobbigare att vara drabbad.

Det finns ett standardformulär där vissa frågor ska ställas när man drabbats av en katastrof som denna. DNA-prov ska också tas från alla familjemedlemmar.

Jag vet poliser som varit på Arlanda som inte orkat jobba mer än ett pass där.

Det är inte så att alla poliser har den rätta utbildningen för detta men det var ganska bråttom att få in uppgifterna så troligen har nån som inte är direkt lämpad för uppgiften ändå tvingats till det. Jag är hemskt ledsen för din mammas kusins skull.

Ring gärna en präst som kan komma och prata. Vi försöker ha med en präst när vi måste lämna dödsbud. Även om man inte vet än om hans anhöriga lever eller är döda kan det ändå kännas "bra".