Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om PKU-registret

Skrivet av Emma med Tova
Det har ju bestämts för att man ska ta hjälp av pku-registret för att kunna identifiera barn som omkommit i katastrofen. En sak som då slog mig efter att ha läst en sida med saknade personen om en norsk treåing som var adopterad från Korea. Tas det PKU-tester även när adopterade barn anländer? Hon är ju för liten för att finnas tillräkligt med tandkort för att klara en identifiering. Genetiska anhöriga kanske är svårt att få tag på hur gör man då för att få tillräkligt med celler för att klara av ett dna-identfiering?

Blev väldigt gripen av den hä r flickan och tankarna på hur man kan identifiera kom då. Mycket kanske för att min sambo är hittebarn i Korea och adopterades till Sverige vid 2,5 års-ålder. För hans del hade det varit svårt att tidigare ta ett dna-prov från någon annan för att länka det till honom då han inte har något känt blodsband förutom vår dotter.
Svar på tråden: En fråga om PKU-registret

Nej

Skrivet av  Katarina mamma till Anna, Saga och ängel
där fins ju inget pku prov att tillgå. Kanske via fingeravtryck från någon leksak hemma? Eller kanske fins det något annat de kan känna igen henne på? Vet inte hur de gör, men hoppas de hittar henne.
En annan tanke slog mig, det borde ju finnas risk att hon hamnar bland andra föräldralösa barn, om hon överlevt. Vet att det var en tysk pojke, adopterade från Colombia som hamnade i ett uppsamlings läger efter en stor övervsämning någon stans i centralamerika (mins ej var, men föräldrarna arbetade vid en skola där.) Är väl inte så stor changs i detta fall, men jag kan inte låta bli att fundera, det är mycket som kan gå fel när det är så många som drabbats.
 

Tandkort?

Skrivet av  mie m Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Borde inte tnkortet funka ändå? Även om det bara finns en enda bild tycker man det borde räcka.

Kanske tas något prov på barnen i deras hemländer eller när de först kommer till sina adoptivländer?

Hoppas verkligen de hittar och identifierar flickstackarn så anhöriga får ro.

/mie
 

Det kan gå...

Skrivet av  mixi
...att identifiera barnet utan hjälp av PKU-registret om man hittar barnets DNA från en hårborste eller dylikt i hemmet.
 

Artiklar från Familjeliv