Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten social berättelse om att vara kompis

Skrivet av maria
Hej på er alla, jag skrev just den här sociala berättelsen till en av mina elever, det kanske finns någon här som skulle ha glädje av den, jag är långt ifån ett psoffs på det här, men försöka duger ju.

Jag tycker om att leka med mina kompisar, ibland spelar jag fotboll och ibland leker vi lekar så som på gymnastiken.

När jag leker en tafatt lek och jag klarar mig längst och vinner, då blir jag glad och tycker att det var en rolig lek, då känns allt bra för mig.

Ibland händer det att jag inte vinner, jag kanske tycker att jag blev tagen för tidigt i leken och då blir jag arg och ledsen på mig själv, det är då som jag kanske kastar mina skor och muttrar surt på mig själv. När jag gör sådana saker så försvinner glädjen lite för den som vann och det känns inte lika kul längre för någon av mina vänner.

Jag ska försöka att vara en bra kompis mot mina kamrater och inte bli ledsen eller arg när jag inte vinner, klarar jag det så kan ingen kalla mig för en dålig förlorare och mina vänner tycker att det är roligt att vara tillsammans med mig.

Jag tycker om att vara med mina kompisar och det är viktigt för mig att de tycker jag är en bra kamrat.
Svar på tråden: En liten social berättelse om att vara kompis

Änglar finns...

Skrivet av  Kållemor
Tack, Maria!
Det är precis vad jag behöver, jag behöver knappt skriva om en enda mening!
Detta kommer jag att försöka använda till min son.
 

Tack för din respons

Skrivet av  maria
Vad glad jag blev över att jag kunde hjälpa dig, det räcker med att någon enstaka blir hjälpt så känns det meningsfullt för mig och jag återkommer gärna med fler sociala berättelser.

Ps jag tror ingen har kallat mig en ängel förut, jag ska printa ut det och ta med till mina arbetekamrater, utifall de glömmer bort att jag är det (iallafall för stunden).
 

Toalettbesök

Skrivet av  Chris
Har du någon berättelse om att torka sig och tvätta händerna efter toabesök? Skulle behöva till min son
8 år.
 

Ja, Och lägg in även..

Skrivet av  Kållemor
att kontrollera att toastolen och ringen är rena när man är färdig, det är inte roligt att sätta sig i kisset eller på en brunrandig toa.
 

Inga bromsspår längre!

Skrivet av  cattis
Hi, hi….Kan inte låta bli att småle´när jag läser detta med bruna ränder…Vet ni vad vi gjorde? Jo vi blev så trötta på alla ”bromsspår” i toaletten, och det var så mycket onödigt tjafs om dem…
”VEM har varit på toa sist?”
”Inte jag! Det var han!”
”Det var det inte alls det, för det var du!”
”Jamen jag kissade bara!”
…..
Vi gjorde helt enkelt så att den ena toan ”tillhör” lillebror, och den andra storebror. (Vi har två toaletter…) De får INTE använda brorsans toa utan lov, och då måste det vara i NÖD-fall. De har själv ansvar för ”sin” toa, och eventuella bromsspår i den. Förutom att det aldrig får finnas några sådana, vilket det inte heller GÖR, så skall den skuras från topp till tå varje onsdag. Funkar jättebra!

(Nåja, jag gör ju dessutom ”mellanskurning” ibland, men det är liksom själva grejjen: nu skall JAG hålla rent här”, precis som de ansvarar för sina rum.
Dessutom kan jag tillägga, att om jobbet efter inspektion blivit godkänt, så får de betalt..