Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Belöningssystem + lite annat

Skrivet av Malin
Hej!
Jag funderar på att införa ett belöningssystem med stjärnor och varje vecka kollar man då upp antal stjärnor. Det jag känner är att vi nog måste vara bestämda och tydliga med vad som belönas. G är väldigt smart och beräknande och kan själv fråga om han kan få någonting för saker som han gör. Denna vecka har jag jag gett en pippipeng(chokladpeng) de dagar han säger hej när han kommer till dagis och att han följer med hem när jag hämtar honom. personalen uppskattar verkligen då han säger hej istället för "säg inte hej din jävel" som ju kan låta lite tråkigt....

Det jag funderar på är om detta sätt är bra, vi vill inte använda det i mutningssyfte eller bestraffningssyfte.
Denna vecka har ju varit 100 gånger mer trevlig än förra veckan och G har varit otroligt hjälpsam och på gott humör (likaså hans föräldrar...en stjärna till oss)

Skrattade gott igår när jag visade maken vårdpengsansökan jag skrivit. Har använt mig av Lenas mall men glömt byta ut Olle på vissa ställen. Maken läste igenom och tyckte att det var Ok men frågade lite försynt varför jag kallade honom för Olle ibland. Han trodde att jag ville hålla honom lite anonym...*s*, lite svårt med tanke på personnummret som måste skickas med vid ansökan.
Svar på tråden: Belöningssystem + lite annat

Tror det blir jättebra!

Skrivet av  LENA S
Vi körde också med guldstjärnor ett tag, för varje gång Marcus duschade när han skulle. Vi klistrade dem på almanackan så att alla kunde se dem :o).
Du har helt rätt i att det måste vara tydligt vad som gäller, annars kan de dra sina valser och försöka ändra på spelreglerna!
Du har ju redan provat på att belöna och sett att det funkar bra för din gosse - så det är bara att sätta igång fullt ut! KRAM och lycka till!!
 

Bra system.

Skrivet av  Lejonmamma
Jag körde med det i höstas. stjärnorna gjordes om till kronor. Jag hade varit emot det hela tiden innan men accepterar nu att det är pengar som funkar. Har också läst boken om den Irländska 11-åriga pojsken med AS. Det var lika där. Pengar var det som funkade. Om det funkar så är det ju inte fel att använda.Jag gjorde upp vilka saker som gällde och så fick han en stjärna för väl genomförd förmiddag och en för väl genomförd eftermiddag. Jag tänkte att missade han på förmiddagen men gjorde bra ifrån sig på eftermiddagen skulle han ju få belöning för det han gjorde bra i alla fall. Och var det ett utbrott tex på förmiddagen kunde han ta nya tag inför eftermiddagen för det var ju inte kört i alla fall.Det var också ett försök att få det att fungera i skolan. Så skolan skulle vara en stjärna och hemma en. Sen kan man ju ha en stjärna för varje sak man vill belöna och göra om det till ett poängsystem. Lycka till!
 

Vi har precis börjat

Skrivet av  Cina
Hej!

Vi fick tips om belöningssystem på en föräldrakurs anordnad av BUP. Det kan ju byggas upp på massor med olika sätt beroende på barnets ålder, vilka beteenden man vill förstärka osv.

Vi har precis introducerat det här hemma och de dagar vi hunnit använda det har det funkat mycket bra.

Vi har valt ut några punkter som vill belöna som tex hela morgonproceduren från uppstigning till att komma iväg till skolan utan bråk och skrik om kläder mm, att göra läxan utan att bråka, att lyssna på en förklaring av uppgifterna i läxan om det behövs, att komma i säng på kvällen vid ett bestämt klockslag utan att vi behöver tjata om det. Vi belönar också att hon städar sitt rum ordentligt en gång/v samt när hon gör någon fysisk aktivitet likaså om hon läser en bok som hon sedan kan återberätta för oss.

Min dotter är 11 år och har AS och det här är sådant som passar just henne. Fördelen med det här systemet är att man ju bara uppmuntrar det positiva och kan strunta i när det inte går så bra. Vi använder oss inte av "straffpoäng" utan ihoptjänade poäng behåller man hur illa man än uppför sig senare.

Vi ger alltså poäng, olika många för olika saker beroende på hur mycket möda det innebär för henne att klara av det. Varje poäng blir sedan 1 kr som vi betalar ut varje söndag.

Vi hoppas mycket på det och själv är R positiv framförallt för att hon ser en chans att höja sin veckopeng rejält.
 

Tips till oss???

Skrivet av  Idalina
Vi har försökt belöningssystem på vår 15-åring, men han går "inte på" något! Ger vi pengar är det för lite, och mycket pengar har vi inte råd med. Är det någon som har tips på hur man då kan göra??
Det går inte att motivera honom till något som han inte vill, varken hygien, skola eller annat. Någon tidsuppfattning har han heller inte. Hans intressen är traktorer och där känner vi att vi inte hittar någon metod att använda det som morot.
Däremot har vi precis påbörjat en kurs med Erik Wirkberg från Uppsala och hans belöningssystem. Men den är för vår yngre grabb med ADHD/TS och han svarar bra på det.
 

Kanske ett tips

Skrivet av  Cina
Vi kör med principen "många bäckar små", dvs vi ger mellan 2 och 8 poäng för olika saker vi vill att R gör.
Varje söndag kan hon sedan byta poängen mot motsvarnde summa i kr. Det blir alltså inte så mycket för varje grej men om hon sköter det hon ska så blir det ganska mycket pengar efter en vecka (som mest 125 kr).

Hon gick själv med på att slopa sin månadspeng till förmån för det här systemet och om hon sköter sig så har hon möjlighet att fördubbla sin "inkomst". Det var detta som lockade henne. Missköter hon sig totalt så får hon ju däremot ingenting.

Pengar är ju heller inte allt och kanske inte ens det bästa. En bra grej kan ju vara att koppla belöningen till något er son gillar väldigt mycket och som han normalt inte får göra.

Lägg pannan i djupa veck och tänk efter så kanske ni hittar den där moroten som just han behöver; bestämma dagens efterrätt eller middag nästa dag, köra bilen på en inhägnad bana, köra traktor eller vad det nu kan vara som ni har möjlighet att genomföra.

Lycka till!!
 

Tack Cina!

Skrivet av  Idalina
För dina tips! Ska verkligen fundera på det och har frågat sonen som iaf inte sa direkt nej som han alltid gjort förut! Ska funder ut en plan så fort jag orkar och se om vi kan få till det.
 

vi har..

Skrivet av  MammaDonna
kört nåt liknande men det var för att göra de sysslor man ska göra hemma. Som hänga up jackor,borsta tänderna m.m Det fungerade ett tag(kanske nån månad) tills de normalstörda ville inte för dessa grejor gör de endå.
Jag tror att barnen måste känna att det lönar sig för de att anpassa sig till våra "konstiga" regler. För de förstår inte vitsen med att hälsa, så de gör inte det av naturen. Man MÅSTE får de att vilja och om det behövs en godispeng eller sjärna eller något så värför inte!
 

Artiklar från Familjeliv