Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hwila. Lucia. Bryt.

Skrivet av Gråmunken (=Vindivils man)
Moder Courage. Det är vad du är... Å vad jag känner med dig... På D:s avdelning är dom 6 barn. Den aspigaste ville inte vara med i något Luciatåg så han satt i ett annat rum. En annan pojke med misstänkt autism drog ner tomteluvan över ansiktet och låg i soffan bakom fröken. Kvar fanns fyra pojkar och tre urduktiga fröknar och sjöng... så gott det gick. Intressantast var nog att upptäcka vissa föräldrars likhet med sina barn... MEN, alla barn hade något funktionshinder så toleransen var stor. Kära Hwila, ta fasta på Knuts goda sidor. Krama honom och ge honom all den kärlek ni förmår för det stärker den grund han så smångenom kommer att stå på. Det enda vi som föräldrar kan göra är att ge så mycket självkänsla till våra barn som det bara går och ge dom så mycket självinsikt om dera funktionshinder som dom kan ta in. Dom är ju fallna från en annan planet och VI, vi har hamnat i Holland (remember!). Bamsekram. Vi känner med dig. Nästa gång du känner ilskan bubbla upp så tänk Stopp. Pussa Knut o säg att du älskar honom. Det har hjälpt mig. Oavsett vad för dumhet D har hittat på så har jag bara fysiskt avlägsnat det som hn för tillfället råkar banka med och kramat honom o milt sagt att det kanske inte var så bra o sagt goa ord. Jag tror nästan det hjälpte mig mer än honom!
Svar på tråden: Hwila. Lucia. Bryt.

självkänsla och kärlek

Skrivet av  lillemans mamma
så enkelt och SÅ RÄTT! fick genast dåligt samvete för alla nej, nej och åter nej jag säger på en dag! skall pröva ditt tänk STOPP istället redan imorgon och pussa och krama ännu mer och förklara med goa ord istället. TACK! och hoppas det är ok att jag stjäl dessa kloka råd fast det var ämnade åt en annan :-)
 

jag har märkt

Skrivet av  Vindivil
att de gränser som ibland kräver rejäla tag som jag sätter för lillebror inte gör nån effekt alls på D. Alltså att höja rlsten, tjata och bli arg hjälper noll. Det enda som händer är att han stänger av och kanske får dåligt sjölvförtroende (vet ej beror väl på hur mkt han stängt av :-)) Ja det är inte lätt, jag skriker och ryar en del jag också... suck. Brukar tänka att barn behöver en lagom bra mamma (nån har myntat uttrycket good enough parent). Men med dessa barn är det som om föräldrarollen lätt blir övermäktig.
 

Ibland tror jag...

Skrivet av  Mani
att PP har alldeles för bra självkänsla, särskilt när han börjar mala på rasargument: Aspisar är en förädling av rasen, framtidens människor, mycket mera logisk osv..
Vi andra är undermänniskor.
Då tycker jag att det går för långt!
 

Gråmunken!

Skrivet av  Hwila
Å vad dina ord värmer!
Jag har nu jobbat klart före jul och kan ägna mig åt annat (handla saker och försöka sanera hemmet så gott det går innan de åldriga svärföräldrarnas intåg) och hoppas att vi kan ses med våra små A-barn mfl. Roligt att höra om ert luciatåg! Jag ska gå och sova nu och påminna mig om att jag är i Holland, och det är ett bra ställe - faktiskt.
Hade samtal med skolan igår och ifrågasatte milt men bestämt de i mitt tycke skyhöga kraven på sexåringars uppträdande i lussetåg mm som de ställer. De verkade ta kritiken till sig. Till vårens stora uppträdande har jag redan bokat in Knut som ljus/ljudtekniker, så slipper han de evighetslånga förberedelserna med sånger och kaos. Låter inte det bra så säg? tack för stödet, det värmer. Känner mig inte alls lika ledsen som i måndags. Allt går över.
Stora kramen!
 

Artiklar från Familjeliv