Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderingar.

Skrivet av Totte
Jag har läst _många_ inlägg som i korthet går ut på "Hjälp, vi hinner inte med allt, varför är vi så dåliga föräldrar" (i singular eller plural).

Jag tror att vi har glömt prioriteringen.

Att våra barn tar tid är ju inlysande och att vi ska prioritera dom högt är lika naturligt men glömmer vi att prioritera oss själv?

Vi kan inte vara bra förälder utan att fungera hyfsat och vi vill ju vara bra föräldrar antar jag, jag tror att dom som finns här har insett att vi kan behöva tips, triks, stöd, uppmuntran osv, allt för att bli så bra människa & förälder som möjligt.

Jag sitter i en ganska unik position som medger en mycket flexibel arbetssituation: en förstående chef, unikt kunnande (min specialintresse), ett par välfungerande barn trots pojkens AS och kan därför inte sätta mig in i motsatsens liv med en omöjlig chef, lång pendling, barn med stora behov och mycket frustration.

Men jag vill dock ge rådet: prioritera er själv lika högt som barnen, går ni ner går barnet med ner.

Ja, jag vet, lätt att säga och svårt att göra och jag önskar vid gud (Allah, Jösses, Oden eller vem ni föredrar) att ni alla kunne få det i alla fall lite drägligare och att er barn kunne slippa mycket av den frustration de känner.

Jag hade en mycket besvärlig tid strax efter att jag upptäckte x-ets handlingar och den medföljande separation och jag kom fram till prioriteter: Jag och barnen, mat, sova, jobb, resten....i den ordning.

Till slut kunne jag planera mat för en vecka åt gången, i början klarade jag ca: en kvart, typ "laga mat", "äta", "natta barnen" osv.

Nå, nog svamlat, jag är inte säker på att jag kan formulera mig på rätt sätt men jag vill i alla fall önska er alla en riktig god jul och gott nyår.

Jag har beställd julklapper till er alla i form av vettig personal på de olika institutioner ni begagnar, jag hoppas bara att tomten fick brevet, det kan ju vara lite osäker med postgången norrut.
Svar på tråden: Funderingar.

Klokt råd, fin önskning (imt)

Skrivet av  Mammuten
.
 

Tack Totte!

Skrivet av  Naddie
Det var flera kloka råd du gav oss alla. Det kan behövas för tillfället så är det kaos på alla ställen som sonen är på förutom på hemmafronten.Så gissa om vi längtar till Jullovet som börjar i morgon. Killen har bara ett par dagar som han behöver vara på firtids och då ska han och assistenten ge sig iväg på lite skoj,så det känns bra.

Själv så har jag en hel del skolarbete under julen, men det ska nog gå bra.
God jul på dig själv och hoppas att Tomten kommer till er också.
 

bra sagt ,kloka ord

Skrivet av  minix
dom kom i grevens tid ,,jag har just kommit in med andan i halsen och skulle kolla av mejlen ,,jag håller på att stressa ihjäl mig i dag ,,men no more jag ska bara ta det lugnt nu och stråla av julsalighet ;oD nä det jag vill ha sagt är att jag skiter i städningen man kan ju röja av efter jul ..det är ju bara att pynta över skiten och tända stearinljus så ser inte ens svärmor det ,,,så till maten den gör vi så enkel som möjligt burkskinka med lite senap över ,,vad var det för fel på alternativa jular ala 70tal med knytkalas och rödtjut ;oD
nä nu ska vara lite alvarlig ,,men totte är en förståndig man ,,jag tror att vi lätt glömmer vad som är viktigt och det är att ta vara på oss vi glömmer så lätt bort att vi inte håller en evighet på högsta växel..så till alla önskar jag en GOD JUL
det blir jul även om man inte hunnit att baka och städa ,,
kramar/minix
 

;-)

Skrivet av  Totte
Var kan man köpa burkskinka?

Just det, det är ju SPAM!

Undrar om ungerna kan smaka skillnad?

Man kanske ska tuta i dom från början att burkskinka är det samma som julskinka?

Att hembakade pepparkakor är det samma som dom man köpar fast man häller över dom i en skål hemma?

Vad enkel julen skulle bli!

Jag tror det finns ett marknad för färdiga paketkalendrar, broderi och paket, klara att hänga upp, sälja på postorder.
 

Nog borde det finnas

Skrivet av  Fredetta
affärer som säljer julskinka färdigskivat från delikatessdisken...det finns nog många ensamhushåll som inte vill köpa en hel skinka men som gärna vill ha några skivor för smakens och känslans skull.

Kolla i en välsorterad mataffär - har de inte så ställ frågan varför de inte har det...borde vara nåt som går åt i dessa tider.

Jag skulle också köpa de varor du nämner på postorder bara för att slippa den stressen!
 

jo då

Skrivet av  minix
och paketjularna finns i budget prisklass ekonomi och lyxklass ,,föresten så går det jättebra att lägga köpes pepparkakor på en plåt och bränna dom lite i ugnen ,,då får du både doften och brända kakor som hör julen till;OD ..burk skinkan lägger du massor av senap på då ser man ingen skillnad,,, men smaken ja ,,,den är ju urk på burk,,
god jul på er alla
kramar /minix
 

Hoppas att brevet kom fram! imt

Skrivet av  Tårtans mamma
.
 

Bra med en påminnelse

Skrivet av  Hwila
Jag är av den ullen att jag brukar få dåligt samvete om jag har för roligt (det, liksom AS går i släkten) och för en stund skulle råka glömma av att livet är en jämmerdal. Du sätter ord på vad det gladare delen av mig brukar påminna de andra ca 20 depressiva delpersonligheterna om och det känns skönt. :0)))
Tack! Och god jul!
 

Du är så klok!

Skrivet av  NettanN
Du har så rätt, jag tror att alla här prioriterar sig själv i sista hand - därför går det som det går, en efter en springer in i väggen:-( Mår vi bra så orkar vi med våra speciella barn mycket bättre. Ska tänka på dina kloka ord när jag ställer för höga krav på mig själv. Tar tacksamt emot din julklapp - håller tummarna för att tomten fick ditt brev:-D
 

God Jul!

Skrivet av  Fredetta
Du har så rätt! För egen del så kommer vi försöka be om hjälp lite oftare från familjen så att vi vuxna får egen tid för oss själva då och då och även egen tid med respektive barn och att vår" normalstörde" son får den tid han förtjänar, han får ofta stå över mycket, vilket känns orättvist.

Det är skönt att du skriver härinne - det ger mig lite hopp om framtiden för vår kille, som har AS-light.
Kram på dig!
 

God Jul Totte!

Skrivet av  Lejonmamma¤
Du är allt en skön prick du! Känner igen det där att planera sak för sak. En sak i taget så tar man sig fram och så slutar det med att man kan planera en hel veckas måltider. Önskar dig en God Jul!