Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

10-åringen styr våra liv!

Skrivet av NettanN
Ska det behöva vara så...? Gör vi inte som hon vill så skriker hon, slår, sparkar och hotar med att döda oss!! Det sistnämnda är bara tomma hot (tror jag!?!?) , men budskapet är ju tydligt. Vill min man och jag gå ut tillsammmans med hunden och det inte passar fröken just då så hotar hon med att slå lillasyster om vi går ut, och detta tror jag inte är tomma hot, hon drar sig aldrig för att ge sig på lillasyster. Hon har på senaste tiden blivit mer aggressiv och argumenterande och trotsig. Förut skrek hon mest (ibland i en timme) men nu hotar hon med både det ena och det andra och säger riktigt otäcka saker. Om hon inte får ett dataspel hon önskar sig i julklapp så slår hon ihjäl mig sa hon häromdagen....
Svar på tråden: 10-åringen styr våra liv!

Har du läst Explosiva barn?

Skrivet av  Mammuten
Om inte - gör det.

Hoten mot lillasyster måste bort, men de verbala hoten mot er vuxna är nog bara ett uttryck för stor frustration hos en flicka med dåligt sinne för nyanser.

Viktigt är att försöka ge henne andra sätt att uttrycka det hon behöver och detta finns det tips på i "Explisiva Barn".
 

oj så jobbigt

Skrivet av  minix
hej jag känner så med dig ,,det kan inte vara så att hon komit i en dålig period pga julen du vet omställningen med lov och höga förväntningar,det sker ju så mycket kring julen som inte går att förbereda dom för ta bara det här med julklappar sonen är aldeles utom sig nu han går och tittar på dom och säger att det är väl bara en massa svammelgrejor som han inte vill ha,,och jag tänker stackars barn som inte kan ta överaskningar ,,jag funderar om det är riktigt rätt att utsätta honom för detta ,,jag skulle ha gömt paketen ,,
jag hoppas att den här helgen ska bli lugnare för er
jag mejlar dig då vi kommer hem från stugan
kramar/minix
 

Säkert är hon

Skrivet av  NettanN
lika nervös för julen och lovet som jag är!! Hon klarar inte av överraskningar så det är säkert frustration för att hon inte vet vad som finns i julklapparna. Tur att jag blir arbetslös vid nyår så jag kan vila upp mig efter julen:-D Ni är väl vid stugan nu - jag hoppas ni har det riktigt skönt med mycket snö! Här är det höstväder:-( Vi hörs efter helgen. Kram!
 

ooj

Skrivet av  Micaela
Det hon måste göra är att inse att det är inte speciellt respektfullt att hota och slå folk..
Men jag vet inte hur det ska gå till..heh.
 

Artiklar från Familjeliv