Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har jag haft mitt möte med rektorer (långt)

Skrivet av Fredetta
Hade ett möte igår på Freddes skola med nuv. skolans rektor och med "hemskolans" rektor, vice rektor samt stadsdelens koordinerande specialpedagog. Syftet med mötet är att få tillstånd en ansökan till annan skola (i vårt fall önskemålet Pegasus, som har en Aspergerklass).

Jag hade mejlat till hemskolans rektor och specialpedagogen i stadsdelen innan mötet och försökt vara lite proaktiv och sätta fart på folket men fick vackert vänta till gårdagens möte.

Under mötet fick nuv. skolans rektor beskriva hur de har hanterat Fredde, de hade skrivit en pedagogisk bedömning av hans kunskapsnivå som de övriga deltagarna fick ta del av och jag fick komplettera med den information jag kunde ge. De fick läsa diagnosunderlaget men fick inte behålla någon kopia. När jag klargjorde detta så fick jag snabbt en kommentar från stadsdelens specialpedagog: att det var ett klokt beslut! Beslutet tog jag med anledning av de "varningar" jag läst om härinne.

Mötet löpte på bra och trots nervositet så kunde jag hålla huvudet kallt. "Hemskolans" rektorer och specialpedagogen verkade mänskliga och professionella och har fått en klar bild över Fredde och hans problematik. De skulle efter mötet tillbaka till "sin kammare" och resonera lite och på måndag kommer de att ha ett möte med elevvården och fatta ett beslut om ansökan till Pegasus, eftersom det inte finns någon annan skola i stadsdelen som kan tillgodose det behov som finns.
De skulle höra av sig efter elevvårdsmötet och se till att jag kan komma dit och skriva under ansökan så de får iväg den före jul. Så långt låter ju allt bra :-) Hoppas bara att allt går vägen nu och att vi har tur och får den lediga platsen som finns!
Det skulle vara den bästa julklappen för oss alla!

Fredde verkar trivas för stunden i skolan...det är mer julpyssel och mys de håller på med än rent skolarbete.

Vill passa på att önska alla kämpande föräldrar en god jul och gott nytt år!
Svar på tråden: Nu har jag haft mitt möte med rektorer (långt)

Håller tummarna

Skrivet av  Lejonmamma¤
för att det går vägen! Kram!
 

roligt att höra..

Skrivet av  Micaela
att du kommit en bit på väg när det gäller din son.

Jag håller också tummarna för att går bra.
 

Artiklar från Familjeliv