Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tecken som stöd?

Skrivet av Jempa
Hej!

Någon som har ngn negativ upplevelse av tecken som stöd? Vår förskola har börjat med detta och vi föräldrar har inte fått möjlighet att lära oss tecknen så vi kan inte den sortens kommunikation och känner oss därför lite överkörda eftersom ingentagit upp detta med oss innan dom bestämt sig för att börja med detta.

Vårt barn har börjat prata rätt mycket de senaste månaderna efter att innan det inte ha pratat alls, förutom enstaka ord som sedan har försvunnit efter en tid. Men nu pratar han alltså rätt hyfsat tycker jag. Kan tom. treordsmeningar. Kan det vara negativt att börja med tecken som stöd om han pratar nu? Jag menar, man brukar väl inte använda sig av tecken till barn som kan prata? Vårt barn har ännu ej utretts av logoped så detta är en bedömning som förskolan gjort.

Någon med erfarenheter?

/Jempa
Svar på tråden: Tecken som stöd?

teckenhatten

Skrivet av  Tårtans mamma
Du får tecknen på www.teckna.se och man tecknar bara det bärande ordet i varje mening. Tror säkert Lilla My har mer kunskaper. Man teckner med barnen även om de talar för att förstärka ordet och göra det mer konkret.
 

Vi tecknar

Skrivet av  Trollmor
med vår son som i princip inte har något språk. Dock tecknar vi även de ord han faktiskt kan säga och vi märker att det hjälper hans övriga tal mycket. Plötsligt kom två nya ord på ingen tid alls. Och viljan och förståelsen för kommunikation ökade. Så jag/vi har bara positivt att säga. En bok vi använder oss av heter "visuell kommunikation" och den tycker jag är bra att börja med om man är ny på omådet.
Kan förstå at ni känner er överkörda av förskolan, dålig stil av dem, men försök att se det som något positivt, för jag tror att det kan hjälpa!
 

jag tror

Skrivet av  PetraMamman
inte att det är någonting negativt alls, tvärtom och även om ni känner er lite överkörda så är det kanske positivt att förskolan är mer överambitiös än tvärt om. Även om barnet pratar en del så kan det vara lättare med tecken, då talet är svårare att få fram.Många barn med autism och AS behöver ju stödet som bilder och/eller tecken kan ge för att "hänga upp" talet i något.
 

Positivt här med

Skrivet av  loppran
De erfarenheter jag har av att träna "tecken som stöd" är att det hjälpt barnen att hitta orden, d v s hjälpt även den talade språkutvecklingen.

Jag ser alltså inget negativt i att stödja talet med tecken. Vad jag däremot reagerar på är att insatsen sätts in utan föräldrarnas vetskap. Det är alltid bäst för barnet om de vuxna samarbetar, och det är klart att ni också behöver kunna stödtecknen för att kunna svara när barnet kommunicerar hemma. Be om ett samtal med pedagogen/pedagogerna direkt! En föräldrakurs i "Tecken som stöd" bör ni anmälas till så snart som möjligt, och fram till dess tycker jag ni ska få de stödtecken som introduceras hemsända från förskolan.

Lycka till!
 

Det..

Skrivet av  Micaela
kan aldrig vara skadligt tycker jag.
Har själv hållit på med tecken även om jag inte behövt det (tycker det var grymt kul)

Men din son måste vara med på det förstås! :P