Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

inte lika glad längre..

Skrivet av willes mamma
Allt kändes så bra nu när skolpsykologen börjat med sin utredning . Och enligt honom så ligger Wille långt över "medel" på testerna,men efter socialt sett. Enligt psykologen så ligger han på "mellanstadie nivå " i tex matte, och då tyckte han att det bästa för Wille vore att få jobba med uppgifter på sin nivå,och inte sitta och traggla med sånt som han redan kan, vilket är fallet idag.Och jag håller fullständigt med. Men det gör inte hans lärare. Hon tyckte inte att hon kunde ge Wilel svårare uppgifter när han inte ens hinner med de lättaste. Men hon har ju inte förstått, han är ju inte långsam för at han inte KAN talen , utan pga andra orsaker! Som att det är för rörigt runtomkring, och kanske just FÖR att han redan kan, det blir ju tråkigt för honom att räkna 1 +2 när han utan problem räknar 10 *10...Men det gick ju INTE att ge honom något annat. Så det känns inte lika bra längre , trodde att hon skulle ta til sig vad psykologen sa, men det verkar inte så. Sen sa hon att det viktigaste var ju att han fick träna på områden där han ligger "efter", som den sociala biten.. Och det håller jag ju med om. Men om han nu måste räkna så kan han väl få räkna tal som ligger på hans "nivå", så att det blir roligt, och så att han lär sig något.. Ja, jag får väl var glad åt at det händer något ialla fall, men jag önskar mig en mer flexibel lärare...
Svar på tråden: inte lika glad längre..

Ge inte upp hoppet om att även

Skrivet av  tanten
lärare kan förändras *S*
Det är bara att gå på dom igen och så pedagogiskt som möjligt förklara vad det handlar om så ska hon nog klara av det så småningom.....
Wille blir ju inte bättre i det sociala för att han har tråkigt på matten.
Ta psykologen till hjälp igen!
 

Håller med helt!

Skrivet av  Mammuten
Själv var jag före _kunskapsmässigt_ i alla ämnen, men i t ex matte lååångt efter, utom den korta period i ettan när jag fick jobba med treornas mattebok i stället. Just matten var det bara en kort period jag fick ha det så (och kanske bidrar det till att jag aldrig tyckt att matte är speciellt roligt, trots att jag klarat mig fint).

I svenska däremot fick jag ofta ligga i en kuddhörna och läsa romaner när de andra övade på "mor är en orm"... Och ligga i en kuddhörna och läsa romaner tycker jag fortfarande är superkul!

Självklart har lärare lättare att inse att det behövs speciella insatser till barn som kunskapsmässigt ligger efter, men det är faktiskt problematiskt att ligga före också - speciellt för "våra" barn som kan ha svårt nog ändå att motivera sig till att arbeta. Får man ingen som helst stimulans dödas allt intresse - och då ligger man snart efter - ävan kunskapsmässigt!
 

elakt tycker jag.

Skrivet av  Micaela
har psykologen ringt upp lärarn och pratat med henne om din son?
 

Artiklar från Familjeliv