Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lactulos-dosering

Skrivet av T_bone
Vi har köpt en flaska Lactulos men det står inget om doseringen till barn. Vår son är 6 år, hur många ml törs man ge honom? Börja med 10 ml/dag och öka, eller?
Svar på tråden: Lactulos-dosering

hej

Skrivet av  millan
jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket vi gav vår dotter, det är ju ett par år sedan. Jag vet dock att vi var rätt restriktiva - gav nån dag - resultatet kommer ganska snabbt.

Mitt råd är att ringa sjukvårdsupplysningen och fråga eller ringa barnmottagningen nästa vecka för att få exakta råd.
Vad jag kommer ihåg är det viktigt att inte ge för mycket av laxerande för att det kan skada tarmarna. Det gäller naturligtvis långvarig användning, men ändå - kolla upp ordentligt med sjukvården eller ställ en fråga till SO på snacket Diskutera Diagnoser , han är ju läkare!!

hoppas det blir ordning på magen
kram
 

Tack för alla tips!

Skrivet av  T_bone
Jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade. De sade 10-15 ml, men vi bestämde att börja med 7,5 ml och prova.

Han bajsade faktiskt tidigare på kvällen och det gick bra, men då hade han hållit sig sen i söndags.....
 

vi gav vår son hälften...

Skrivet av  Kirsi
av vad som rekommenderades för en vuxen. Vi fick också veta att Lactulos endast gör avföringen lösare och är inte som andra laxeringsmedel. Det innehåller i princip bara mjölksocker. Att överdosera är inte hälsofarligt (om man inte är laktosallergisk).
 

Börja med typ 10 ml

Skrivet av  Maria L
och sänk till lagom dosering när magen kommit igång. Sänk till en nivå där avföringen är lagon fast :-) Det står inte barndosering på flaskorna eftersom det bara används till barn efter rekommendation från vården. Du kan kolla på www.fass.se om det står dosering för barn. Det tar någon/några dagar för Laktulos att fungera.

Laktulos är inte ett laxermedel i den meningen att det skadar tarmarna. Det är helt OK att ge dagligen. Jag ger min pojke en halv skopa Ex-Lax Novafibre varje dag, det mår hans mage bättre av än Laktulos.
 

5 ml

Skrivet av  Tårtans mamma
och ökande har vi fått rekommenderat av bvc-doktorn. Tårtan får magknip av laktulos så vi måste tillvänja honom. Men har han gått på det till och från sen han föddes. För vår del har det varit så att vi inte kan ta bort det. vi har försökt många gånger men magen går inte igång av sig självt...
 

15 ml

Skrivet av  Fjärilens mamma
15 ml ger vi vår dotter (7 år) som underhållsdos varje morgon av laktulosen (blandat i yoghurten). Ibland vid behov ger vi högre dos ca 20-30 ml. Fjärilen har fått detta, med bara mindre uppehåll i drygt 5 år.
 

Artiklar från Familjeliv