Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Detta frågande.......

Skrivet av Nickan
gör mig vansinnig!!!!!
Vi var på väg i bilen till Göteborg, en resa på ca 4 mil. Under den tiden hann Putte fråga 23 gånger om jag trodde det var torrt på marken dit vi skulle.
Han hade tagit med sig sin skateboard och om det är vått så skadar man tydligen kullagret i hjulen. Jag svarade tålmodigt varje gång att jag inte visste.
Även om det var torrt just nu så kunde det börja regna sedan. Ja ha sa Putte, också var han tyst en stund, sedan började det om igen....
Han "snöar in" på olika saker och tjatar "hål i huvudet" på oss om detta. Känns det igen?????
Svar på tråden: Detta frågande.......

jupp.

Skrivet av  Micaela
Min lillebror och jag kan ibland snöa in på saker och fråga om och om igen tills mamma och storasyster blir galna.
 

Är inte det i grunden positivt?

Skrivet av  Nilsfar
Det visar ju på att det finns en vilja att föra en konversation. Det behövs bara lite mera stöd och övning i att fylla den med mer varierat innehåll:-)
 

Jaa!

Skrivet av  Dizzycat
Jag har precis skrivit om detta i ett inlägg bara lite längre ned...
Hål i huvudet, precis så är det!
Ändå är det ju ett sätt att ta kontakt *håller med Nilsfar som svarat*
 

Jaa!

Skrivet av  Dizzycat
Jag har precis skrivit om detta i ett inlägg bara lite längre ned...
Hål i huvudet, precis så är det!
Ändå är det ju ett sätt att ta kontakt *håller med Nilsfar som svarat*
 

Tack!!!!

Skrivet av  Nickan
och visst är det positivt att han undrar och pratar, men det är ibland svårt att hänga med i alla hans funderingar. Ibland känns det som om han fortsätter att fråga ända tills han får just exakt det svaret som han vill ha. jag kan ju inte veta om det i detta fallet var vått på marken i Göteborg......
I går kväll började det snöa här, då var frågeställningen : Vilken sorts snö tror du det är imorgon mamma kramsnö eller slask eller pudersnö eller kanske inte någon snö. Du mamma snön kanske har smält och det är kanske torrt på marken imorgon då kan jag åka skateboard. Kram på er alla!!!!
PS Putte tog med snowboarden till skolan.......
 

Jo, hehe

Skrivet av  Jockemamma
Vi försöker säga till när det blir för mycket. "Vi har pratat färdigt om det där nu!" Men man förstår ju också att det är ett sätt för sonen (snart 8) att försöka bringa ordning i sitt inre kaos. Jodå, han snöar verkligen in ordentligt ibland!

Psykologerna har rått oss att INTE hela tiden "spinna vidare" på sonens frågor och påståenden, utan försöka hålla oss på en basal nivå. Han klarar helt enkelt inte att föra konversationen vidare. När ett samtal blir för jobbigt för honom, vill han gärna köra sina favoritfrågor, förmodligen för att lugna ner det hela lite. Men den som inte är medveten om problemet kan ju bli väldigt irriterad över att han byter ämne hela tiden.

Ja, lille stackare. På ytan ser allt så normalt ut, och så spårar det plötsligt ur ... lucia var en prövning. Han hade nämligen fått för sig att man, om man gick till skolans luciafirande och köpte fika där, skulle missa rulltårtan som han också trodde att resten av världen skulle få. (Var han nu fått allt detta ifrån, fråga mig inte.) Herregud vad jag fick hålla på och reda ut allt med denna j-a rulltårta. Om och om igen.

En typisk grej när han är lite uppstressad, som han nog var vid det tillfället.
Lussandet gick sedan bra och fikat var till belåtenhet...
 

Artiklar från Familjeliv