Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor, frågor och åter frågor

Skrivet av Tinkerbell med trötta öron
Dagens blandning av dotterns frågor har varit dessa.
Dotter: Mamma, varför har man trosor eller kallsonger på sig? Mamma: Öh, kanske för att man inte skall frysa eller för att byxorna inte skall bli smutsiga?
Dotter: Jaha, men mamma vem var det som uppfann trosor och kalsonger då? Mamma: Öh, jag vet inte. *funderar så det knakar*
Dotter: Men mamma varför har tjejer trosor och killar kalsonger? Varför kan de inte ha samma? Förvirrad mamma: Tja de skulle de väl kunna ha, men trosor är väl gjorda för att passa just flickor och kalsonger för just pojkar. Vi ser ju annorlunda ut där nere. Dotter något missnöjd: Jaha

Mamma andas ut. Då kommer nästa ämne att avhandla.

Dotter: Mamma, varför kan jag inte trycka den här nålen genom burklocket. Mamma: Öh, för att burklocket är av plåt och nålen går sönder om man trycker. Dotter: Jamen mamma det är ju nålen också.
Mamma: Jo... *funderar*.... Fråga pappa.
Pappa varför kan jag inte trycka nålen genom locket? Pappa: Det går om man har rätt tryck... bla bla bla... intensitet... bla bla bla... träffar rätt ställe... Bla bla bla... Dotter: Jahaaaa, då förstår jag.
Mamma funderar: Kanske jag skulle ta några kurser på universitetet.

Dotter tar tag i ett nytt ämne. Mamma, vet du att det finns svarta hål i rymden. Mamma blir nervös och svarar: Ja det vet jag. Dotter: Mamma vet du vad de är gjorda av då? Mamma lite trevande: Jo det är stjärnor som är gamla och har gått sönder. Dotter: Men mamma, vad är stjärnorna gjorda av då? Mamma: *funderar*... Fråga pappa.
*Mamma funderar på om det finns några rymprogram på högskolan i närheten*.

Dotter: Men mamma, hur vet man att hålen är svarta då. Mamma: Det mesta i rymden är nog ganska så svart eftersom det inte finns något ljus där.
Dotter: Jaha, vem bestämde att svart skulle heta svart då? Mamma: Menar du färgen svart? Det vet jag inte. Dotter: Lila då? Mamma: Det vet jag inte heller. Dotter: Gult då? Mamma: Jag vet inte vem som bestämde någon av färgernas namn. Dotter besviket: Nähe.
Mamma blir trött i huvudet och säger till dottern att gå och leka med pappa ett tag och pustar sedan ut.

Alltså hon är sju år, vart sjutton skall jag hitta svaren när hon blir äldre? Jag kan ju inte ens svara på det hon frågar om nu. *ler*
Svar på tråden: Frågor, frågor och åter frågor

:-D

Skrivet av  Totte
Jag känner igen en hel del av detta men se det på ett annat sätt: Hon _vill_ lära, vilken kraft inför framtiden!

Jag förstår mycket av detta med "omöjliga" frågor, som tur är står jag i familjen som "Den Allvetande" och detta kommer av att jag nog ha "plågat" mina föräldrar på samma sätt.

Om hon är stor nog att använda en dator kan ni ju fundera på att skaffa fram ett uppslagsverk, det vill sporra henne att skaffa infromation själv, peppa på läsförmågan och avlasta er.

Kanske även lära henne att söka på nätet?

Själv läste jag mina föräldras pappersversion från pärm till pärm många gånger och det har väl hjälpt en del med min allmänbildning.
 

*ler*

Skrivet av  Tinkerbell med trötta öron
Hon använder sig redan av datorn och nätet och är bland annant inne på Nasas sida och läser. Hon förstår väl inte all engelska ännu, men en del, och hon har även rätt mycket faktaböcker om allehanda saker som hon började läsa redan vid fyraårsåldern.

Annars brukar jag ta hennes faktahunger med ro och tycker att det är kul att hon är intresserad, men ibland känner jag mig smått korkad, trots att jag av min omgivning ändå uppfattas som ganska så bright. Fast det kan bero på att hon har en far som är snäppet värre och en riktig allvetare som har svar på allt. *S*
 

Se det såhär:

Skrivet av  Totte
Ditt jobb som förälder är att lyfta barnet till ditt nivå och sen putta på uppåt och hon vill tydligen uppåt! :-D
 

Är våra barn med i samma hemliga...

Skrivet av  Flundran
...sällskap som beordrar dem att frågeterra sina mammor??

Emmet är fem år och helt upplyst om svarta hål, ordens semantiska ursprung och så vidare.

Eller för att citera "Frågar man inte får man aldrig veta" Kan det vara hjätnkontoret?
 

Artiklar från Familjeliv