Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min lilla sängmarodör....

Skrivet av ¤Linda¤
Min son,2½ år, klarar inte längre av att ligga i sin säng utan att kasta allt över kanten...
Han ligger i spjälsäng och har alltid förr somnat av sig själv.
Nu har han börjat med att riva upp lakan, täcken, kudden och madrassen och slänga allt detta över kanten på sängen.
Sedan ligger han på botten av sängen och hamrar med fötterna.
Jag har försökt med att ligga brevid sängen och hålla honom på magen, handen eller bara ligga där.
Jag har försökt läsa för honom, sjunga för honom men det funkar inte.
Hur gör ni?
Vad ska jag göra?
Ideerna tryter och jag somnar inte förren sent sent eftersom han inte sover.
Han har idag bara sovit en 30 min under dagen, men det kanske inte går att han sover dagtid, även fast jag märker att han är trött när han ska sova så gör han detta.
Många tack för alla era synpunkter!
Kramar
Svar på tråden: Min lilla sängmarodör....

När...

Skrivet av  Totte
barn ska sluta sova "siesta" är nog ganska individuellt men ungefärligt vid den ålder bad vi dagis sätta gräns för hur lång tid flickan (normalstörd) fick sova, hon var svår att få ner i varv på kvällen annars.

Sen kan din son ju ha problem med sömnstörning.

Men en spjälsäng vid 2½ år? Kan det vara så att madrassen, som brukar vara ganska tunn i spjälsäng, kan vara _för_ tunn och han ligger illa?

Har du möjlighet att testa med en normal säng med "ramla ur skydd"?

Ungefär vid 2-2½ års ålder fick barnen normal säng med förhöjd sarg och det fungerade bra, normalt vuxet-täcke och de var så nöjda, nu var de ju stora ;-)
 

har ingen säng med...

Skrivet av  ¤Linda¤
tipp ur skydd, och även om jag hade... han skulle nog gå upp och vandra på natten då!
Men jag håller med om att det kan vara madrassen som är för tunn så den ska vi byta!
Tack så hemskt mycket.
Varför tänkte jag inte på att madrassen var för tunn?
Ibland kör man fast, i tanken!!
Jag ska testa i morron med en annan madrass som vi har... och jag har iof en växa säng... kanske skulle testa med den oxå???
Tack igen!
Kramar
 

Glömde

Skrivet av  madde
en del löser det så att man tar bort ett par spjälor så att barnet själv kan kliva ur.
Lägg en mjukare madrass i sängen och ett fint påslakan.
 

Dax för junior säng

Skrivet av  madde
mina ungar har aldrig gillat spjälsängen , köp en växa säng el juniorsäng med falla ur skydd , är du orolig för att han går upp å gör hyss på natten så kanske han skulle ha sitt rum närmare er då vaknar man förhoppningsvis :)
 

Dax för junior säng

Skrivet av  madde
mina ungar har aldrig gillat spjälsängen , köp en växa säng el juniorsäng med falla ur skydd , är du orolig för att han går upp å gör hyss på natten så kanske han skulle ha sitt rum närmare er då vaknar man förhoppningsvis :)
 

Inget råd men tips om säng..

Skrivet av  Fredetta
När mina söner inte ville sova i spjälsäng längre så fick de en riktig resårmadrass (typ Dux) som vi ställde direkt på golvet utan ben...då faller de inte så högt om de ramlar ut...dessutom är den skön att sova i om du måste ligga hos barnet/alt.om barnet kommer till er säng och om du behöver sova själv så finns ju en skön madrass att ta till när det kniper. Tycker dessa madrasser är guld värda - skumgummimadrasserna som finns till barn är faktiskt inte sköna alls!

 

Vi gjorde likadant

Skrivet av  Jockemamma
Vi hade händelsevis två ordentliga resårmadrasser som vi ursprungligen tänkt använda själva. Men när lillan växte ut spjälsängen fick hon sova på en av madrasserna, direkt på golvet. Några nätter hittade vi henne med benen och kroppen nere på golvet och huvudet på madrasskanten...

Håller med föregående talare angående alla fördelar! Kan det rentav vara så att barnen sover bättre i sköna sängar? :)
 

Samma här :-)

Skrivet av  Mammuten
Fabian sover i 120-säng. Fast oftast har han sällskap av en däckad mammut. När han ligger själv i sängen bullar vi upp ett gigantiskt gosedjur under själva bäddmadrassen, så att han inte ramlar ur. Även om det bara är en fallhöjd på 40 cm tror vi stenhårt på ordspråket "väck inte det barn som sover"...
 

Period hos oss också

Skrivet av  Fjärilens mamma
Vår Lillget hade också en sådan här period i ungefär samma ålder. Jag tror hon sov för länge på dagarna och inte var tillräckligt trött vid läggdags på kvällen. Men vi lät henne hållas. Hon fick väl komma på själv att det inte är så mysigt att somna utan sängkläder och madrass. Det gick över såsmåningom, även om det var lite bökigt att försöka bädda tillbaka grejerna utan att väcka Lillgeten. Prova att erbjuda annan sysselsättning i sängen, tex bläddra i bok själv, lyssna på sagoband.
Vår Lillget sover förresten fortfarande i spjälsäng trots att hon fyllt tre. Mysigt sova lådan, säger hon.
 

Tack för alla svar...

Skrivet av  ¤Linda¤
Men jag är lite orolig över att byta säng till en junior säng, eftersom han är så liten.
Det oroar mig inte att han vaknar men om han vandrar ut i lägenheten och klättrar upp på bordet, sätter på spisen, öppnar dörren och sånt som han brukar göra om jag inte passar ordentligt.
Jag vet att han aldrig skulle stanna i rummet och att han inte heller skulle komma till mig i mitt rum.
Tyvärr går det inte att byta rum eller på nått sätt få mer översyn eftersom jag bor i en trea..
Näää jag vet inte riktigt hur jag ska göra...
Men jag kanske skulle testa och se hur det verkar, kan jue alltid byta tillbaka..
 

Artiklar från Familjeliv