Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Inte tandemcykel" !!!!

Skrivet av T_bone
Köpte en Meyland tandemcykel med bakstyrning i september, för att sonen (6 år) och jag skulle kunna åka på utflykter i den farliga stadstrafiken. Men han tyckte det var jättekonstigt och vingligt så han vägrade att sätta sig på den.

Men så idag så var han hos sin mamma (mammavecka) och jag cyklade dit på tandemcykeln. Han hade pratat flera dagar om ”pappas hus” och ”rallyspel”, så vi sa att om han åkte tandemcykel dit så var det okej, då fick han köra rallyspel.

Vi försökte flera gånger men till slut rullade jag bara sakta cykeln framåt. Då övervann han sin skepsis och efter ett tag kunde jag till och med börja trampa. När vi närmade oss huset susade vi fram i den friska vinterluften i 25-30 km/h.


Nu sitter han i soffan o spelar för fullt! Livet leker!!
Svar på tråden: "Inte tandemcykel" !!!!

Letar efter en sån

Skrivet av  madde
har en son med balansvårigheter samt motoriska problem men han är ju på gränsen för stor att sitta bakpå i barnsadeln fyllde 7 år igår. Kan man söka bidrag för en sån. Funkar det att sitta på den eller är det risk att falla av ? Han kan för övrigt cykla med stödhjul men tycker det är vingligt.
 

Bidrag nja...

Skrivet av  T_bone
Tveksam om man kan få bidrag, däremot finns det ju diverse fonder man kan söka. Jag köpte den för 6 000 kr, men nypriset var svettiga 25 000!!

Ofta är de i fint skick, eftersom de inte används som en slit-o-slängcykel, gissar jag, så man kan gott handla begagnat.

Den här snubben hade en tidigare till salu:

[email protected]


De här cyklarna, finns flera tillverkare, kan förses med bålstöd, trampas med händerna osv, etc. Fabbe varken styr eller trampar just nu, men det går att koppla in.
 

Kan inte..

Skrivet av  mia
hjälpmedelscentralen hjälpa till? Kanske värt att fråga i alla fall.
 

Vi fick svaret...

Skrivet av  T_bone
..av vår arbetsteraput (?) på habiliteringen att man inte sponsrade sådan inköp/lån. Hon rekommenderade att vi istället sökte pengar ur ngn fond.
 

Jag byggde...

Skrivet av  Totte
en version av den danska budcykeln "Long John", du vet med flaket framför styret och framhjulet framför flaket.

På det flak har jag grejat ett par cykelstolar så barnen satt i förlängning av varandra, tittande framåt.

Bakom bakre stolen har jag plats till 4-5 matkasser om de inte är allt för hårtpackade.

Ungerna älskar den och vill åka jämt men nu har pojken blivit så stor att det inte går längre.

Fast fullastat är den ett helvete att trampa upp för backe! Och ekerne ska bytas lite då och då på grund av utmattningsbrott. Men att se folks min när vi drog till stan o handlade o ungerna sitter o hujar ("Hej, här kommer vi!") ;-D

Jag har egen svets och dylikt verktyg så det var inte så svårt att bygga den.
 

Meyland

Skrivet av  T_bone
Meyland-cykeln är nog en version av den danska paketcykeln. Styrlänkaget är visst likadant. Den har rätt små hjul men är tung och rejäl. Genom de små hjulen är den rätt smidig, tycker t.o.m. exet ;)
 

Merkostnad

Skrivet av  Fjärilens mamma
Vi har tagit upp inköpet av vår tandemcykel som merkostnad i vårdbidragsansökan. Vet inte om det går igenom ännu, men de vi köpte den av tipsade oss om detta.