Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I går kväll

Skrivet av Hwila
Skurade jag hjärnan ren. Min egen hjärna, den som jag ska använda, är det tänkt, för att tänka mina tankar. Använde starkaste medlet, det som inte doftar milda tallbarr utan citron from hell. Skrubbade och skrubbade. Sköljde. Tog till fyrans sandpapper, tvålull, Scotch Brite. Äntligen släppte beläggningen, lite i taget.

Ungefär samtidigt blev det stilla i sovrummet. Ett nytvättat, babblande, tvångsmässigt frågande litet långhårigt huvud kapitulerade för den här kvällen och trubbnäsan snusade mot kudden. Inga fler frågor om kyrkor och plus- och minustal på flera timmar.
Svar på tråden: I går kväll

Gillar dina tankar ..

Skrivet av  Ting
.. och är glad att du ibland skriver några av de här! Tänker ofta på det du skrev i somras: sommarkatalogen!

Känner igen känslan av lugn i hjärnan och önskan att själv bestämma över sina tankar. Vi har inget frågande och fortfarande inga specialintressen men vi har ett evigt berättande och tusentals recensioner av samtliga händelser på alla Cartoon Networks program. Och ett "latmaskbeteende" som driver oss galna: Mamma, kan du hämta mjölk! Pappa, kan du hämta min Actionman!
Hoppas på lite (öron)frid i jul!
Kram!
 

Grr, hatar latmaskarna

Skrivet av  Jockemamma
och inte verkar det vara så värst autistiskt heller för lillan är precis likadan. En gång for jag omkring som en iller med dammsugaren. Barnen låg i varsin soffa och tittade på TV. När jag kom framför rutan började sonen gnälla: Mamma, flytta dig, jag ser inget!

(Ingen som varit med om liknande, eh?) Jag ilsknade till - hade tidigare bett dem hjälpa till lite med städningen - och sa till honom: "vet du vad, jag tycker att vi byter! Du dammsuger och jag latar mig på soffan och glor på TV!"

Han var på rätt humör den dagen för han skrattade.
Springa ärenden vägrar jag numera ofta göra. Sonen kom ner extra sent till frukost en dag och började genast sura: varför har ni inte kokat ägg? Varpå jag kontrade med : ja, varför har inte DU kokat ägg?

Det slutade med att han kokade ägg. Behövde visserligen hjälp med det mesta, men han var hemskt stolt. Jag tror att man gör barnen en björntjänst om man hjälper dem för mycket, men samtidigt är man ju så dum att man liksom gör det automatiskt många gånger ...
 

Artiklar från Familjeliv