Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur bär ni er åt när ni får era barn klippta?

Skrivet av Ullet
Här fungerar ingenting o det är ungefär som att klippa en mopp fastsatt på en propeller! Han serinte klok ut och jag kan inte gärna begära Stesolid av doktorn för att kunna klippa honom. Han har så mjukt hår att det blir Svintoliknande tofsar där han gnuggar håret mot kudden, inte kul. *ler*
Svar på tråden: Hur bär ni er åt när ni får era barn klippta?

Kan du hitta

Skrivet av  Lejonmamma¤
en frisersalong som visar video för barnen medan de klipper de och en frisör som är jätte-lätt och fin på handen? Det har varit problem med hårklippning här också.
 

Han ser ju inte video annat än mkt korta stunder o

Skrivet av  Ullet
då bara dom där kokainhöga frottédruttarna Teletubbies. *S* jag tar lite här o lite där (senast i morse) o tack o lov har han lockigt hår så det trollklippta försvinner snabbt in i massorna men just nu ser han inte klok ut, taggigt o hemskt, jag skäms! Känns så viktigt att han är fin nu i jul.
 

Hihihi

Skrivet av  Lejonmamma¤
kokoainhöga frottédruttarna! Haha! Tur han är lockig då.
 

maskinklipp

Skrivet av  Tårtans mamma
Här jagas det med trimmer och det kan ta en vecka innan det är helt klart - fast det beror mest på att jag är så petig så jag springer runt med saxen och klipper ett hårstrå åt gången :-)

Jag har hårfobi och skulle inte fixa att håret växte... här är alla snaggade - även jag som går till frissan minst en gång i månaden.

Problemet med maskinklippningen är att han måste duscha efteråt och det gör ont. Sist gick jag in i duschen fullt påklädd med honom i famnen. Det var en ny upplevelse...
 

Glömde..

Skrivet av  Tårtans mamma
På specialavdelningen som Tårtan ska börja på går de till frissan med barnen ibland. De får kika på grejerna och frisörerna får ibland kamma dem ibland inte röra. Bra social träning.
 

Bra idé!

Skrivet av  Ullet
Sånt borde dom göra på dagis också. *får idéer* Maskinklipp vore inte så dumt om nu inte liten pojke var hysteriskt rädd för ljudet, han gråter hjärtskärande när jag sätter igång den, vet inte varför. Nu tar jag en tofs här o en tofs där, sen får det bli som det blir. *S*SNyggt blir det inte alltid. *asg*
 

En

Skrivet av  Soliga Li
tystare maskin kanske då?
 

Har du nån idé på märke

Skrivet av  Ullet
på en sån tystgående? Jag är beredd att betala vilket pris som helst känns det som. *ler*
 

Är tyvärr

Skrivet av  Soliga Li
inte så insatt, men våran som är en rätt billig modell låter inte så mkt iaf..
Be att få provlyssna i affären! *S*
 

Det här fungerar för oss

Skrivet av  Maja
Jag klipper hela familjen samtidigt. Barnens pappa är snaggad så pojkarna får klippa honom med maskinen först. Sedan vi började med det går det riktigt bra.
Jag finputsar pappan efteråt -).
 

Roligt! imt

Skrivet av  Tårtans mamma
.
 

Jo

Skrivet av  Soliga Li
sonen klipptes med maskin när han var mindre och då började vi alltid med att han fick titta och känna mot handen så han såg att den var ofarlig.
Sedan fick han ev. lite russin, ett pussel eller klossar att pyssla med. Detta underlättade lite iaf.
Det kan vara så att maskinens vibrande stör, men med tanke på hur pass mkt. fortare det går får man väga för och nackdelarna...

Vi brukade även lova honom en liten present för att han var så duktig, vilket han fick veta INNAN vi började klippa.
Än idag vill han gärna testa och känna på maskinen först.
Han tycker det är obehagligt nu med, men kontrollerar sig.
Sonen är alltså 11 år nu!
 

klipp själv

Skrivet av  mamma S
När min S gick till frissan första gången i 4-5års ålder så blev han klippt i örat så han blödde. En mycket förlägen frisör sa att det aldrig hänt förut, men då hade hon nog aldrig träffat ett så rörligt barn som S :-) I alla fall blev det så att S inte vågade gå till en frisör på flera år, och även smittade sin rädsla på lillebror som jag nu för första gången fått till frissan vid sexårs ålder :-)

Nå, under dom här åren fick jag börja klippa dem. Inte med maskin, för det tyckte S lät för otäckt. Jag som inte visste nånting om hårklippning, har nog blivit lite av en hejare på att fixa till frisyr med bara sax och kam, och nu klipper jag även far i huset och då och då även äldsta barnet, 17 år. Jag är absolut ingen duktig frisör, men det är faktiskt inte så svårt att få till det. Nu törs plötsligt S gå till frisören igen, så nu har vi gjort 2 besök där under året som gått.
 

Jag klipper alla här hemma utom mig själv,

Skrivet av  Ullet
men Plorp är svår. Han vrider o vänder på huvudet hela tiden, blir arg, bits etc samt att han har mjukt självlockigt hår så det är svårt att få det bra. *suck* Bra att S kan gå nu, jag hoppas vi kan göra det i sinom tid. *ler*
 

jag går..

Skrivet av  Micaela
till frisören självmant? :P
Mår bättre om jag gör det. hehe.

Min lillebror däremot måste mamma klippa med vanlig sax.
 

Ja det stämmer

Skrivet av  Ewa
eftersom klippmaskinen "nyps". Suck. Gå in till tanter i en lokal är farligt. Vem vet om de har en nål i handen tycker han
 

Klipper hemma

Skrivet av  Dizzycat
Jag har nog inte ens tänkt tanken att klippa min dotter hos frissan *ler stort*
Hon har total hår"fobi" och man får knappt kamma det, så vi håller henne korthårig (kort page). Jag skulle vilja klippa pojkfrisyr på henne med hårtrimmern, men min man säger nej (det är en flicka, för bövelen ;o)
 

om han tycker om vatten...

Skrivet av  VG
så är badkaret fullt med en massa leksaker (o Vatten) en bra idé.
Så gjorde jag med sonen när han var liten. ibland gick det att sitta utanför badkaret o klippa o ibland fick man kliva i själv med...=)
 

klippte när han sov :-)

Skrivet av  lillemans mamma
Jag har tills helt nyligen klippt lillemans hår när han sovit. Har lagt en stor handduk under huvudet när han somnat och sedan vridit och vänt och klippt :-) (han sover tungt när han väl sover) Nu går det dock bra att klippa honom framför favorit filmen eller när får sitta och titta på storebrors dataspel!
 

Jag köpte en...

Skrivet av  ¤Linda¤
barnvänlig rakapparat via nätet som är utvecklad för barn.
Testade den på min son och nu älskar han att klippa håret..
Han sitter i barnstolen och bara fnittrar.
Den låter mycket mindre än vanliga, och är utformad av nalle phu, alltså disney..
Förr testade jag när han sov, men det blev så hårigt i sängen...

Hoppas att du får några bra ideer..
Kram