Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Micaela , om skolan

Skrivet av mamma S
Vad i skolan är det som känns värst? Är det själva undervisningen, rasterna, att det är tråkigt, svårt eller vad?

Jag frågar därför att jag har en pojke som går i årskurs 7 och han har alltid hatat att gå till skolan.(samma sak med dagis)
Det är ingenting i skolan som han någonsin tycker om, verkar det. Han har inga problem rent kunskapsmässigt. Jag TROR att det hela handlar mest om att han helt enkelt vill vara hemma, och inte borta, men egentligen vet jag inte.Jag tror att han inte kan slappna av i skolan utan alltid är lite orolig.
Jag skulle ju göra vad som helst för att göra skolan bättre för honom, men eftersom jag inte riktigt förstår vad som är problemet, så är det också svårt att göra nått...:-(
Svar på tråden: Micaela , om skolan

hej

Skrivet av  Micaela
Problemet med min skolundervisning är att det finns ingen stabilitet i hela sitautionen.
Det byts lärare ofta..Schemat ändras på..Nya saker dyker upp tätt inpå. Så det är väl det som är problemet.

När jag läste att din son hatade skolan så kom jag och tänka på att han kanske behöver förstå varför han måste gå i skolan, kanske få lite nya utmaningar som han tycker om, kolla om schemat kanske ska ändras på, om det finns sitautioner som han inte tycker om.
Prata med honom, han borde ju veta vad han vill ha.
du sa ju att han inte hade några problem kunskapsmässigt? så kanske skolan är helt enkelt för lätt för honom?
 

På ett sätt

Skrivet av  mamma S
är det lätt för honom, men jag tror inte att han skulle vilja ha det svårare heller. I allafall inte fler, trista uppgifter ( i hans tycke ).

Men jag vet att han också tycker det är jobbigt med schemaändringar och vikarier. Det är nog en stor del i hans oro. Och hur vi än pratar med skolan om vikten av stabilitet så dyker det alltid upp nån förändring, det verkar svårt att undvika.

S tycker inte att nått i skolan är viktigt för sin egen skull eller för hans skull. Han gör bara sakerna för lärarens skull. Det säger han rakt ut.

Här hemma är han väldigt vetgirig. Han älskar att läsa Illustrerad vetenskap och titta på proram typ natur, vetenskap, forskning på tv. Han är intresserad av nästan vad som helst så länge han inte är i skolan...
Men du har rätt, jag ska prata ännu mera med honom. Det är bara så jobbigt att alltid få svaret att "det är urtrist i skolan, ingenting är roligt"
 

Artiklar från Familjeliv