Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Katastrofen i Asien

Skrivet av Nissemamma
Oj, vad jobbigt det är att hantera detta med katastofen i Asien. Dels rent personligt - hemskt, fruktansvärt och otäckt. Får ruskiga rapporter från en väl insatt person i min närhet som jag har svårt att hantera.

Sen Nisse då. Han grejar nog det här rätt bra. Men han pratar mest hela tiden om det hela. Läser och följer med. Uppdaterar oss på antalet döda. Förklarar de olika kontinentalplattorna och Richterskalan etc. Jag tycker ju det är bra att han pratar om det och så men jag tycker ändå det känns jobbigt. Jag försöker vara den där mamman som svarar ärligt på frågor, lyssnar och diskuterar. Och samtidigt vill jag krypa under jord med familjen och bara KRAMAS...

Detta har ju föga med AS att göra men jag behövde ändå skriva av mig..... Nisse är ändå bara 6,5 år så jag tycker han är lite liten för allt detta men jag märker ju att han tar in fakta, bearbetar dem och sätter dem i rätt sammanhang så det är väl bara att hänga med.. :-)
Svar på tråden: Katastrofen i Asien

Alltså...

Skrivet av  Nissemamma
.. det känns som att det här kommer bli nästa "grej" för Nisse, dvs hans specialintresse... känn måttligt skoj att höra det hela hela tiden...
 

Vi cencurerar

Skrivet av  Mammuten
Fabian är ju ännu yngre och än så länge har vi kunnat gömma DN, undvika radion och nyhetssändningarna när han är med.

Vulkaner, kontinentalplattor och jordbävningar är han redan intresserad av så det räcker och jag tycker att detta är svårt nog att bearbeta för egen del.

Fabians dagisfrökens man jobbar på Sri Lanka. Även om han själv inte drabbats (kanske är hemma över jul - vad vet jag?) lär de ju ha vänner som drabbats svårt...

Och våra nära vänner (familj med små barn som vi julpysslade med för två veckor sedan) som semestrar i en liten hydda på en paradisstrand i Malaysia? Hur har de det nu? Inga saknade svenskar från Malaysia, men vad har de fått vara med om? Hur mår de?
 

Ja usch...

Skrivet av  Nissemamma
det berör på så många olika plan och man mår dåligt även om man inte är drabbad...

Nisse snappar upp massor genom att han läser (ser löpsedlar etc) så därför har vi valt att vara helt öppna med detta. Löpsedlarna ställer annars till med än mer skada känns det som eftersom de är så sensationsinriktade. Bättre då med lugnt prat vid matbordet.

MEN vi bröt allt samtal idag, åkte på bio, Mc Donald´s och IKEA och försökte minimera pratet om katastrofen.
 

Fick sms från familjen i Malaysia...

Skrivet av  Mammuten
Allt väl, tack och lov!

Hur det gått med Fabians dagisfrökens make vet jag däremot inte.
 

Vi cencurerar

Skrivet av  Mammuten
Fabian är ju ännu yngre och än så länge har vi kunnat gömma DN, undvika radion och nyhetssändningarna när han är med.

Vulkaner, kontinentalplattor och jordbävningar är han redan intresserad av så det räcker och jag tycker att detta är svårt nog att bearbeta för egen del.

Fabians dagisfrökens man jobbar på Sri Lanka. Även om han själv inte drabbats (kanske är hemma över jul - vad vet jag?) lär de ju ha vänner som drabbats svårt...

Och våra nära vänner (familj med små barn som vi julpysslade med för två veckor sedan) som semestrar i en liten hydda på en paradisstrand i Malaysia? Hur har de det nu? Inga saknade svenskar från Malaysia, men vad har de fått vara med om? Hur mår de? Tankarna snurrar.
 

Artiklar från Familjeliv