Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nyårsfrågandet (och gott nytt till alla!)

Skrivet av Hwila
Knut var jätteduktig i natt och fick vara uppe till tolvslaget. Tappade inte alls humöret utom ett par små utbrott och tjurigheter, inte ens nödvändiga att nämna. Var med och drack coca cola när vi skålade i skumpa ute i backen där man såg raketerna. Sa gott nytt år till alla och envar. Kul!

Men han driver mig till vansinnets uttråkning med seriella frågor som alla har samma grundstruktur: "Varför är Purkiokyrkan/Cornelia Maria Stellakyrkan/Karl Olof Kyrka högst än husen?"
Mina invändningar:
1) Purkiokyrkan (och de andra) har han hittat på själv, jag kan alltså inte avgöra hur höga de är. I kyrkstaden på sovrumsgolvet är de kyrkor han konstruerat soom han påstår är högst, inte alls högst, alltså glömmer jag av dels vad de heter, dels hur höga de är, eller nota bene hur höga han anser att de är, i förhållande till varandra.
2) Grammatiken felformulerad, "varför är x högst än z"? - vad skulle du själv svara? betyder det "Varför är x högre än z?" eller betyder det "Varför är x högst när z också är hög, nästan högre?"
3) Vilka hus? Dem i kyrkstaden på sovrumsgolvet, eller de i verkligheten, centrerade kring någon annan kyrka?
4) Vaddå "varför?" De är väl byggda på det viset då, eller? (en motfråga som inte godkännes av Knut, då han a) inte godkänner följdfrågor/motfrågor och b) verkligen vill ha ett svar fast han förmodligen redan glömt frågan.


Ut och lek, är det stående svaret, även ur min egen hjärna. Ja, jag försöker. Ja, jag försöker, ja, jag FÖRSÖKER. Men att få på vederbörande brallorna är ett vågspel då han tappar humöret och börjar fnatta runt som en tokig ekorre så fort brallorna kommer inom synhåll. Kompliceras av att han vill gå ut men inte gillar att byta aktivitet/bryta ett mönster. och så dessa tusen frågor. Jag har HÅL I HUVET.

Svar på tråden: Nyårsfrågandet (och gott nytt till alla!)

Enkla svar på svåra frågor:

Skrivet av  Mammuten
2) Grammatiken felformulerad, varför är x högst än z? - vad skulle du själv svara? betyder det Varför är x högre än z?

Ja, så tror jag att han menar.

3) Vilka hus? Dem i kyrkstaden på sovrumsgolvet...?

Skulle tro att det är dessa. Vi pratar om den inre logiken i den värld där kyrkorna ingår, och om Purkiokyrkan befinner sig i kyrkstaden (+ inne i Knuts huvud - men tillsammans med resten av kyrkstaden) så bör det nog vara dem som ska jämföras. Svaret är väl att kyrkan ska synas på långt håll?

Namnen på kyrkorna kyunde vara påhittade av Fabian. Fast han hittar mest på planeter och sånt, och gärna en massa fakta om befintliga planeter som inte stämmer överens med de gängse resultaten. Venus är inte närmare solen än vad Mercurius är - men om han blir lyckligare av att ha det så så må det väl vara hänt. Jag är inte kvinnan som försöker dunka fakta i huvudet på en aspig 4-åring. Han klarar det sååå bra på egen hand...

Mot hål i huvudet kan kaffe hjälpa. :-)
 

Artiklar från Familjeliv