Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med empati...

Skrivet av Fundersam mamma
...funderar jag lite på. Jag brukar läsa lite här ibland eftersom jag tror att jag har en hel del autistiska drag.

Jag skäms ofta för att jag inte känner någonting inför saker jag hör och läser om i media, ibland kan jag bli väldigt illa berörd om t.ex. barn har råkat ut för någonting men oftast känner jag verkligen INGENTING. Och det förstår jag att jag borde göra.

Men nu var det två saker som slog mig - dels att detta kanske är ett "autismdrag" (har inte tänkt på det) och dels att jag har himla mycket nytta av det ibland. Jag har faktiskt gjort mycket nytta ibland och en gång t.o.m. räddat livet på en människa pga att jag inte reagerar känslomässigt utan helt rationellt i lägen där andra människor låter känslorna ta överhanden. Så det är kanske inte så dumt att vara lite, lite känslokall ibland??
Svar på tråden: Det här med empati...

Hej!

Skrivet av  mitzu
Min son är bara 3.5 år och har autism, pratar inte och kommunicerar inte alls eller i alla fall inte i närheten av vad andra barn gör. Däremot tröstar han mig och sin pappa och sina syskon om vi gråter. Men han förstår inte orsaken till det. Han kan knuffa storebror jättehårt eller bita eller slå något hårt i huvet på honom utan att röra en muskel i ansiktet, och sen komma och trösta när storebror gråter. Han verkar inte sätta saker i ett handling - konsekvens tänkande. Allt är liksom som skärvor, om du förstår? Du är ju vuxen och tänker naturligtvis annorlunda än ett barn och det kan hända att de som har barn med diagnosen Asbergers känner igen det du beskriver men jag skulle nog tro att det kan också bero på något i din uppväxt, kanske lärde du dig tidigt att agera och handla istället för att trösta? Min släkt är sådan, alla mina syskon + mamma och pappa är helt inställda på handling, man får sällan tröst men gärna ett handtag när saker blir motiga! Jag tycker inte det är fel, det kan behövas handlingskraft precis som du säger själv, men om du lider av det kanske du behöver prata med någon om det? Ta hand om dig!