Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mitt barn pratar...

Skrivet av Jempa
...ja i alla fall mer än han gjort förut. Han har ju i stort sett varit tyst till strax före tre år som han är nu. Men nu pratar han och det känns underbart att han kan ropa mamma och pappa nu. Men nu till saken jag undrar.

Han "snöar in" på vissa fraser och säger dessa i tid och otid. Tex har vi övat färger och har en bok med byggare bobs alla fordon som ju är olika färger. Och han har lärt sig att Kranis är blå. Så nu säger han det hela tiden typ. Innan han går och lägger sig när han äter ja, ofta helst enkelt. Det kan låta lite roligt när han bara säger denna fras om och om igen.

Han brukar även säga "Scch, X sover" (X=en familjemedlem) Detta säger han även om inte X sover eftersom vi har sagt det någon gång när vi ville han skulle vara tyst när X sov. Han härmar mycket och det tycker vi är bra men det blir lite konstigt när han har sett reklamen på TV (somhan för övrigt alltid varit facinerad över) och säger "nattens barn" eftersom det är en bok som dom gjort reklam för på Tv.

Någon som känner igen sig? Jag är jätteglad att han pratar, men han verkar inte förstå riktigt vad han säger utan bara prata för att prata.

/Jempa

Svar på tråden: Mitt barn pratar...

Ekotal

Skrivet av  Fjärilens mamma
Detta upprepande av fraser kallas ekotal och är vanligt hos autistiska barn (och även vuxna). Ekotal kan vara direkt, dvs man svarar samma sak som precis sades, eller fördröjt då man upprepar fraser och ord som man hört tidigare (igår eller förra veckan eller ännu längre sedan). Min treåriga dotter babblar fraser från film, dataspel och böcker i en salig röra. Hon började tala i normal tid och har ett normalt ordförråd för sin ålder, men den kommunikativa biten av talet är som sagt lite underlig.
 

Hejsan

Skrivet av  Emma
rätt som fjärilens mamma skrivit jag vill bara påpeka att det kan handla om en språklig utveckling oxå och behöver inte alltid tyda på autism
men det kan ha med autism och göra är väldigt vanligt i samband med autism
 

trodde jag svarade på talsvårigheter

Skrivet av  Emma/Eeyore
nu ser jag att jag är inne på autismsidan
Här inne brukar jag kalla mig för Eeyore har inte skrivit så mycket men rätt ska vara rätt så ni inte undrar vad jag är för en liten filur kryssade dock i infon *ler*
förlåt för förväxlingen
kram