Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utvecklingsbedömning, vad händer?

Skrivet av Jempa
Ni som gjort en utvecklingsbedömning på era barn. Vad händer och vad får barnen göra? Jag har förstått att denna bedömning inte leder till ngn diagnos, men kan man se vart det bär iväg....? Alltså kan man se vid en sådan bedömning om det finns tendenser som skulle innebära diagnos?

Om det skulle visa sig att utvecklingsbedömningen är "normal" om man säger så, finns det då ingen risk för annan diagnos då?

Tacksam för svar!
/jempa
Svar på tråden: Utvecklingsbedömning, vad händer?

har gjort en sådan på vår son

Skrivet av  Eeyore
det är precis som du säger en utvecklingsbedömning och inriktar sig inte i huvudsak på att fastställa en diagnos utan går ut på att fastställa hur pass långt barnet är med i utvecklingen om barnet ligger där det ska osv
dock kan det även på utvecklingsbedömningen ses om barnet har avvikelser dvs en viss diagnos kan ställas.
det var så vi fick våran diagnos lätt autism.
pojken är normalbegåvad och något över normalt så det var inget på utvecklingsbedömningen som påpekade något fel.
men komunikationen och hans beteende som han har problem med istället
nu har vi varit en del turer hos logoped och några psykolog besök innan utvecklingsbedömningen med så de hade rätt mycket kött på benen i hans beteende genom många träffar
än är inte våran utredning klar
han ska på en medicinsk utredning samt ytterligare en utvecklingsbedömning om ett halvår år för han är i en ålder där mycket händer nu 3.5 år.
vad som händer till skolåldern kan inte psykologen säga utan det får avgöras med en bedömning senare
tror att det i ung ålder kan vara lite svårt att fasstställa en diagnos då autism är så brett och utvecklingen på barnet går i sådant raskt tempo som första koll tror jag därför de vill göra en utvecklingsbedömning då se ser vart barnet ligger samt så brukar det komma fram lite andra avvikelser samtidigt i beteendet och man jobbar vidare utifrån det sedan

testet går till som så att man leker fram olika kunskaps test allt ifrån pussla till rita och leka lite fritt. titta på bilder tala om peka :) testen är inte svåra och brukar oftast uppfattas som roliga av barnen
 

Autism diagnos

Skrivet av  Rita
kan barn få relativt tidigt.
Min son var tre år och tre månader då han fick diagnos autistiskt syndrom och lindrig utvecklingsstörning.
Våra vänner och bekanta upplevde honom bara som lite udda(som förälder ser man mer).
Gillberg vår främste auktoritet inom området har uttalat sig om att ju tidigare diagnos dest bättre hjälp kan man sätta in. Gillberg har menat att idealet är om man sätter diagnos på barnet när det är mellan ett och två år gamla.
 

Okej hos oss

Skrivet av  Eeyore
lät det som om visst han har en form av autism men de kan inte sätta någon diagnos eftersom Autism är så stort och brett och han har en ganska lätt form
det varierar säkert med hur stort problem barnet har kan jag tänka mig
vi skulel göra mer bedömning om detta och följa utvecklingen
mer än sådär vet jag inte
fick inget papper alls från psykologen bara en muntlig diagnos så egentligen är det ingen diagnos heller antar jag :)