Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mig - konsekvenser!

Skrivet av viven
Kör mycket med belöningar för sonen, men tycker att det ofta uppstår situationer där det inte funkar. I morse t ex, han vägrade gå upp ur sängen, vägrade äta frukost, sa till mig att jag skulle hålla käften mm. Jag "hotade" med att han inte skulle få spela x-box idag om han inte slutade, men han fortsatte. Nu har jag ju sagt det, så han kommer inte att få spela något idag. Han kommer att tjata om det, men accepterar att det är så och "biter ihop" tills imorgon, då han får spela. Men inte lär han sig av detta, en annan morgon beter han sig på samma sätt igen. HUR ska man "belöna" för att få bort ett icke önskvärt beteende, och HUR ska jag göra för att inte hota med bestraffningar som ändå inte har någon effekt? Tips vill jag ha!
Svar på tråden: Hjälp mig - konsekvenser!

oj vad svårt

Skrivet av  minix
det är ett återkommande problem hos oss oxå ,,,var ska man sätta gränserna och hur ska man få dom att se konsekvenserna av sitt beteende ,,,,jag kör oxå med belöning han får gå och bada eller på bio då han har varit duktig och tjänat i hop sina prickar men jag är ganska snål med prickarna han får tex inga för saker han måste göra typ klä sig och borsta tänderna han är ju 11 år så jag har krav på honom att han ska städa sitt rum ,gå ut med sopor ,gå ut med hunden ,,diska en gång i veckan och laga mat en gång i veckan och för dessa upgifter får han sin prick
så detta med att ta bort x-boxen ,cykeln osv det gör vi oxå men jag tycker det är jättesvårt ,,jag är väl inte så konsikvent som man borde vara många gånger blir det tomma hot ,,tyvärr
så är det någon som har tips och ideer så tar även jag tacksamt emot dessa
kramar/minix
 

Inget tips

Skrivet av  Mie
Jag har tyvärr inga råd att ge, jag väntar själv på dina svar, för hos oss är det precis så. Han biter ihop och står ut, om än tjurigt, tills "straffet" är över och allt blir som vanligt... Suck!!
 

Vi tar inte bort, vi lägger till!

Skrivet av  loppran
Vi hade det så, att mellan några bestämda klockslag får barnen spela tv-spel (fler tillfällen och mer tid på lediga dagar än vardagar). Efter en outhärdligt tjafsig period i somras, när 13-åringen, E, antingen bråkade eller bara satt av tiden fram till "nästa spelperiod" bytte vi taktik.

Nu har E _ingen_ speltid "gratis". Om han däremot leker trevligt med lillebror, passar minstingen, går ut och rör på sig, hjälper till i hushållet, det står att han gjort sitt bästa i skolrapporten etc _tjänar_ han speltid, och hur mycket bestämmer vi (T och jag) vid varje tillfälle. Tjänar han mer speltid än han hinner göra av med innan läggdags skriver han upp kvarvarande tid i en bok, och använder den dagen efter när han får OK.

Här funkar faktiskt detta nu, efter en arg inkörsperiod. Varje gång E gör något som han själv tycker är duktigt blir han extra nöjd eftersom han sitter och tänker på hur mycket speltid han kan frossa i sedan... Och när allt går dåligt är det inte hela världen att han får sitta och läsa en stund, och sedan försöka igen - stor skillnad mot raseriutbrottet som blev följden av indragen speltid, som tyckte vi stal från honom.
 

Toppenide!

Skrivet av  artepa
Det här är en idé som jag kommer att bära med mig. Det är inte aktuellt just nu, men det är bra att ha i bakhuvudet till ett annat tillfälle.
Tack för den idén!
Kram
 

Tack för respons!

Skrivet av  loppran
Det värmer att veta att andra har nytta av ens erfarenheter. Våra barn verkar ha vissa likheter även om de är i olika åldrar. Dina stjärnor känner jag också igen, vår E har haft ett sådant system på skolan och efter ett visst antal stjärnor har han "tjänat" ihop till ett MacDonaldsbesök, en bowlingstund etc. Det har funkat rätt så bra, mest för att få in vanan att kunna vänta in en belöning.
 

Vi kör med stjärnor.

Skrivet av  artepa
Det fungerar jättebra. Vi väljer ut vissa saker som vi prioriterar, just nu att de sitter still vid matbordet. Ibland får alla tre barnen samma belöningssystem fast det bara är vår äldsta som har diagnos. Fast alla barn kan ju vara i behov av vissa förstärkningssystem.

Så nu får alla en stjärna om de sitter still vid bordet. Vid ett annat tillfälle så var det bara den äldsta som fick stjärna när han tog på sig kläderna på morgonen. Vid något tillfälle fick de välja ett eget lite exklusivare klistermärke var femte stjärna. Nu får de vara uppe lite längre på lördagarna, något de valt själva, om de har fem stjärnor eller fler när det kommer till lördagen. Sen börjar det om på söndagen.
Det här fungerar för oss.
Att vi har valt bara en ibland två saker som ger stjärnor är för att vi ska orka att hålla reda på vad det är som ger stjärna och att det även blir tydligt och lätt att komma ihåg för barnen. För jag tror att det är viktigt för barnen att veta i förväg vad som är värt att kämpa för.
Nu är ju vårat äldsta lite yngre, 7 1/2 år, än ditt barn. Så det kanske är andra saker som man kan locka honom med, men att tänka igenom vad man vill motivera honom att göra och prioritera få saker tror jag är bra.

Lycka till önskar
 

Artiklar från Familjeliv