Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan vi ta en positiv enkät igen?

Skrivet av Mammuten
Behovet av att försöka se det som går framåt i våra barns liv finns där hela tiden och efter en gårdag som inte var så lyckad (jag fick i praktiken turas om att bära mina barn hem från dagis :-P), behöver jag se de små och stora positiva framstegen.

# Fabians f d favoritfröken, som tillfälligt varit på dagis påpekade (mitt i ett överjävligt skrikkaos) vilken skillnad det är i Fabians intresse för de andra barnen jämfört med för ett halvår sedan.

# Fabian blir allt bättre på att samspela med sin lilasyster

# I morse kunde han hyfsat redigt förklara för Papputen vad det var som hade hänt på väg hem från dagis i går utan att förringa sin egen del i att det blev en jobbig hemfärd för såväl honom själv, som Bella och mig.
Svar på tråden: Kan vi ta en positiv enkät igen?

Gärna!

Skrivet av  Tårtans mamma
# Tårtan är inte rädd för alla som kommer hem till oss. Vissa personer tycker han faktiskt om och blir glad att se som t ex min syster och min bästa väninna tillika Tårtans gudmor. Han börjar försöka busa med dem - killas och så.
# Det funkar bra att kommunicera med bilder (foton). Det är fortfarande envägskommunikation, men ändå ett stort framsteg för oss.
 

Mognad

Skrivet av  Fjärilens mamma
Vår Fjäril har mognat betydligt det senaste halvåret. Mycket som varit jobbigt tidigare går bättre nu.
Hennes insikt har ökat, på både gott och ont visserligen, men mest gott, tror jag.
Panik och skrikattackerna kommer mer sällan. Tjejen visar också mer empati (även om det kanske inte alltid visar sig när man förväntar sig det).
Fjärilen sover bättre på nätterna.
Leker bättre med lillasyster och faktiskt beskyddar och tar Lillgetens parti ibland.
 

Just nu så...

Skrivet av  Tinkerbell
har vi en riktig svacka och jag har inte så mycket att komma med, men däremot så kan jag berätta om en av de där underbara missförstånden som våra barn kan komma med eftersom de oftast tar allt så bokstavligt :-)

I dag var vi inne i stan och handlade lite. När vi skulle hem så gick vi mot busstationen, och för att komma fram lite fortare så sa jag utan att tänka mig för att vi skulle snedda över vägen.
Dottern tittade först fundersamt på mig och började sedan att gå sidledes och frågade samtidigt varför vi skulle göra det eftersom hon tyckte att det tog längre tid att gå snett :-)

Det är svårt att hålla sig för skratt de gångerna sådant händer. *fnissar*
 

Dagens fniss! (imt)

Skrivet av  Dizzycat
ss
 

Våra svar!

Skrivet av  Dizzycat
* När vi sitter och tittar i deet ##¤¤%%& fotoalbumet som ska fram vareviga dag, säger dottern: "Där är bäbisen, hos H..., mammas kompis!"
1. Hon kommer ihåg namnet på H...
2. Hon vet att detta är min kompis.
3. En snygg och lång mening!

* Dottern älskar att göra små ärenden, gärna hela tiden, typ hämta blöjor och saker till lillasyster, duka, hämta telefonen. osv.

* Jätteskoj med allt detta "tokprat" ibland... I dag har hon rabblat: "God jul pappa önskar tomten, God jul mamma önskar tomten..." osv med alla syskonen.
 

hej och hå, brunnen brödrost!

Skrivet av  ¤Linda¤
Visst finns det mycket som är positivt med sonen, men idag lyckades han sätta eld på brödrosten!!
Brandlarmet tjöt, det gjorde han, syster och hunden oxå!!!
Men nu till det positiva!!!!*ler*

¤Han har börjat pussa alla, dottern och mig.

¤Han pratar sitt egena språk och gör det HELA tiden.

¤Han brer med min hjälp smörgåsen.

¤Han har slutat att öppna och stänga rutinmässigt!

¤Han har varit på ett strålande humör.

Så även om det olyckas ibland, och gissa hur rädd jag blev, så har han varit så otroligt duktig ett tag nu.
Men jag vet inte varför han har begåvats med så otroligt snabba fingrar, jag gick och skulle hämta en blöja, brödrosten står högt upp, inte på bordet, och sedan tjöt larmet!!!
Tur att man lärt sig att dra ut kontakten och kväva, även om jag blev en handduk mindre!
Kramar på er!
 

säger mama -på julafton:-)

Skrivet av  lillemans mamma
min älskade lilleman överaskade mig på självaste julafton med att börja säga mamma!(det kom fram sedan att han och pappa hårdtränat dagarna innan) och nu gör han det titt som tätt fast inte alltid om mig men vad gör det när man fått en sådan julklapp :-)
 

Visst är det underbart!*imt*

Skrivet av  Tårtans mamma
.
 

Artiklar från Familjeliv