Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu blir jag heligt trött

Skrivet av Lejonmamma¤
Fick brev från skolan. Sonen ska börja i ny klass efter jullovet. Ny fröken och en elev som han bara inte står ut med, han avskyr honom och blir jätte-störd av honom. I klassen ska finnas en elev till som jag inte vet vilken det är.
Jag blir så tröööööött!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!
Svar på tråden: Nu blir jag heligt trött

Men?!

Skrivet av  mitzu
Får de bara byta klasser lite som de vill från skolans sida utan att informera? Jag hade blivit skogstokig! Huvuden hade rullat! Det gäller alla mina barn, speciellt om jag visste att de inte tyckte om nya klasskamraterna! Måste ni acceptera detta eller kan ni göra något?
 

Jag kan inte göra något

Skrivet av  Lejonmamma¤
Fick ett brev i brevlådan om detta idag. Jag känner på ett sätt som man inte kan uttrycka här på nätet!
Tack för ditt svar mitzu.
 

Hoppas

Skrivet av  mitzu
att du får tag på spec ped och någon kanske på skolverket eller liknande som någon föreslog. Jag har för länge sedan gett upp hoppet att jag ska bli kompis med dagis och skola, mitt jobb är att se till att mina barn får den bästa starten och de bästa förutsättningarna om jag så måste bryta ben, tända eld eller kasta kanonkulor. Jag är inte snäll och jag tänker inte bli det heller, nuförtiden vet alla det så de som gillar sitter bredvid, de som tycker illa sitter långtbort och de som måste stå mittemot gruvar sig. Å andra sidan är de väl förberedda och försöker möta mina barns behov så gott de kan men nån trevlig fika kompis blir jag aldrig för dessa personer.. Någon spikklubba äger jag inte men dock en väl vässad och giftig tunga samt ett par ögon som ändrar färg från blått till svart på millisekunder samt en klädsam lila färg som brukar pryda mina kinder vid väl valda sammanhang, vad sägs?
 

Låter...

Skrivet av  Totte
faktisk för jävligt!

Om du vill kan jag skicka spik-klubban jag gjorde infor skolstarten, det verkar som att jag inte behöver den ;-)
 

Ååhh

Skrivet av  Lejonmamma¤
nu fick jag ett varmt skratt i alla fall! Tack!
 

Lejonmamma, VAD är nu detta????

Skrivet av  tanten
Det gick ju så bra och skolan verkade ju vara perfekt!
Det här skulle ju vara den skola som verkligen förstod och visste hur man gör och inte gör.
Håller tummarna för er, finns det verkligen inget du kan göra?
Har du fått nån förklaring? Man ändrar ju inte bara hur som helst med de här barnen.
Suck, men skickar några av dina styrkekramar tillbaka!
 

Vad skulle det vara?

Skrivet av  Lejonmamma¤
Jag har mailat skolan och sagt vad jag tycker och sagt att jag inte tänker förbereda sonen på detta utan att det får de ta själva med honom.
Förresten har du fått ett svar på våra barns skola.
Tack för kramen!
 

Det här är ju bara inte

Skrivet av  tanten
klokt!!
Jag håller på att gå upp i limningen också.De förstör ju all er glädje, allt det som nu skulle bli bra, en stabilitet som skulle byggas upp och ge honom en chans att komma ifatt sig själv. Jag är också urf***b*nn*d!
Man ser stjärnor....
Tack, jag såg svaret på den andra sidan.
Synd man inte kan göra nåt.
Vill du själv ha nån hjälp?
En påse styrkekramar till per express.
 

Nä jag känner

Skrivet av  lejonmamma¤
att det inte hjälper med styrkekramar längre. Det är för mjäkigt. Jag är mer inne på linjen med spikklubban! Förrästen det är nån som väldigt gärna vill ha hjälp på diagnossidan också.
Vad det beträffar de andra som behövde hjälp så tror jag vederbörande var i minst lika stort behov av stödperson som skådespelets mittpunkt.
 

Åh Lejoninnan

Skrivet av  Ewa
många många kramar till sonen och dig. Kan trösta dig med att jag fått gymansienämnden efter mig här. Jag är skogstokig, går bärsärkargång och lite av varje. Skall jag komma och skrida för dig med? Kramar i massor.
 

Vad sjutton

Skrivet av  Lejonmamma¤
har du fått gymnasenämnden efter dig för??? Är du Ewa eller EwaS?
Ja om du kan strida för oss också. Tack för kramarna skickar tillbaka några använda och några nya.
 

Ewa S

Skrivet av  Ewa S
förlåt, samma gamla Ewa:-D. Jo har bråkat. Rejält. Fällt kommentarer.Offetligt. Miccan undrar nog om hon vågar gå till skolan på måndag. Men hon gör det med ett leende. Det är väl för märkligt att vi måste bråka för våra barns skull??
 

Tänker på er

Skrivet av  Lejonmamma¤
Jag skickade ett meddelande. Hälsa! *vinkar* till Miccan!
 

Vad ända in i ....!!!!!

Skrivet av  Tigeröga
Vad pysslar dom med på skolan???? Det där måste väl gå att diskutera. HUR kan de sätta ihop honom med någon han inte tål!! De borde veta bättre. Man trodde faktiskt att de visste bättre.
 

Jäpp

Skrivet av  Lejonmamma¤
och ny fröken. Som spec. ped. på sös sa"Nu får de inte ändra när det går så bra." Suck, suck.
 

Är det någon specialklass eller

Skrivet av  artepa
varför ska han byta? Jag är tyvärr inte så insatt så jag måste fråga. Har ni pratat om att ändra något pga att ni eller skolan inte tycker att det fungerar?
Verkar jättekonstigt tycker jag.

Kramar
 

Hela skolan

Skrivet av  Lejonmamma¤
är en specialskola. Och det har ju gått så bra. Fast sonen var som ett asplöv den veckan den här nya pojken var på prov. Och han tycker verkligen illa om honom och blir störd av honom. Inget ont om honom alla barnen är ju som de är men i det här läget när min son är så ny och det gick så bra med den andra fröken och klassen.
Nä det kommer nya barn till skolan och en ny fröken och då buntar de ihop de med min son och gör en ny klass.
Jag har bett att sonen inte skulle hamna i den nya klassen med den nya pojken och detta bad jag om INNAN de hade gjort upp vilka som skulle vara i den nya klassen. Nä så blir det ju inte sa rektorn/läraren.
AAAhh jag behöver verkligen Tottes spikklubba!! Jag blir tokig!!
 

Jag hade samma problem

Skrivet av  PetraMamman
som du för inte så länge sedan. De skulle flytta på sonen, trots att han redan: bytt ut tre lärar-gäng, tre olika klasser och dessutom gått igenom tre lokalbyten ovanpå detta. Då sa jag STOPP! Nu får det f-n räcka. Jag fick numret på en dam som sköter placeringarna till skolan och ringde och pratade med henne. Jag blev självklart så känslosam att jag grät en skvätt i telefon. Hur som helst efter det telefonsamtalet fick han vara kvar i sin gamla klass. Det är ju verkligen trist att de ska flytta runt barnet för att bättre passa deras ramar. inte ens vanliga barn byter klasskamrater och lärare i den takten och det är ju våra barn som behöver extra stbilitet. Stå på dig och vägra. Man kan säkert ringa skolverket och protestera. Upprörd blir man. Hoppas allt ordnar sig...
 

Vi är ju redan

Skrivet av  lejonmamma¤
övervakningärende på skolverket. Jag har ju knappt klagat färdigt på det förra. (PUH nu blir jag full i skratt. Det är bara för hjälplöst ironiskt, löjeväckande. Jag skakar på huvudet och skrattar uppgivet.)
Ett papper från spec ped och ett konstaterande av faktum över hur de gör i detta skedet och skicka det till skolverket kanske? Men vi fick brevet idag. Imorgon är det helgdag på fredag är det klämdag jag måndag då om spec peden kan vara snabb sen börjar skolan. Eller försöka få tag på spec peden och be henne prioritera och ringa upp skolan och föklara att han behöver stabilitet och lugn?
 

Men herregud...

Skrivet av  Dizzycat
... är inte en mening med sån skola att dessa hopplösa situationer med personkemi som inte funkar, osv, ska undvikas?? Och att _inte_ barnen ska bollas runt med idel ny personal...
Kram till dig (du behöver den)!
 

Tack Dizzycat

Skrivet av  Lejonmamma¤
Jag är också jätte-förvånad. Jag fattar faktiskt ingenting. Hur tänker de? Han har haft det så gungit så länge och har ju precis börjat stabilisera sig så det gör inget om vi bryter upp honom och låter det gunga lite till!! Ingen aning. Jag är skitf*rb*nnad rent ut sagt! Och det är så urdåligt tänkt och gjort och under deras nivå så jag fattar ingenting. Det finns inte ord! Frustration på riksnivå eller nåt??!
 

Förslagen i "Vi är ju redan"; gör det!

Skrivet av  tanten
I ditt svar till Petramamman har du jättebra ideer, följ dem!
Det är inte otänkbart att det finns folk att få tag i på Skolverket imorgon fredag, på ett håll jag ska ringa imorgon är dom på plats.
Gör ett försök, jag tycker bara detta är för dåligt av en specialskola som ska veta bättre. De om några ska väl vara experter på hur man inte gör! GGrrr!!!
 

Okey

Skrivet av  lejonmamma¤
Jag kör på att försöka få tag på spec. peden. och be henne få tag på skolan och prata med de. Vill ju inte bråka med skolan heller. Men det är ett dåligt sätt av de att servera en sån här förändring på. I ett brev till mig några dagar innan skolan börjar. Och inget sagt till sonen.
Tack! Jag ringer spec peden i morgon bitti. Tragiskt som Ewa sa att vi ska behöva hålla på så här för att det ska bli bra för våra barn.
 

Bra Lejoninnan! Det är helt

Skrivet av  tanten
enkelt oförskämt och otillständigt av dem att agera så här.
 

Dom gör ju precis vad dom inte ska!!

Skrivet av  jago4barn
presis tvärt emot, de måste ha missat allt.
Gå inte med på detta!! följ en hel del av de råd du redan fått. Det kanske händer lite reaktioner från skolan om du säger att du håller honom hemma tills allt ordnat sig. Att utsätta ett barn som redan har varit så utsatt är inte rättvist. det verkar ju som skolan vill göra er rättslösa att terrar dom er tillräckligt så kanske ger ni upp, Men som den lejonfamilj ni är så klöös tillbaka!!!!
kanske en sak för Bris? att skolan behandlar ett handikappat barn på detta vis kanske intresserar dom.
Jag hoppas skolverket kan agera snabbt.
många kramar från mig till er
 

Hej jago4barn

Skrivet av  lejonmamma¤
Du vet sonen har ju fått börja i nya specialskolan och det gick bra från när han började veckan före höstlovet fram till jul. Det är specialskolan som gör så här!Kram!
 

Har inte så mycket att...

Skrivet av  Tinkerbell
tillägga, de övriga har sagt ungefär vad jag känner och hur arg man bli. Jag förstår din frustration och jag hoppas innerligt att det går att få någon rätsida på det hela för så där kan de ju inte fortsätta. Kramar kan jag bidra med däremot :-) *kram*
 

Tar emot

Skrivet av  lejonmamma¤
kram och tack för svar och skickar en kram tillbaka! Det är så skönt att ha er här!
 

Jag får spader å era vägnar!

Skrivet av  Fredetta
Vad är nu detta?! Vad håller skolan på med...det har ju börjat så bra och så gör de en ko-vändning. Jag får spader å era vägnar!

Hoppas att du får tag på specialpedagogen och kan räta ut problemen. Om inte, går det inte att begära en elevvårdskonferens annars, med rektorn och samtliga berörda? Det är så trist att din tidigare positiva syn på skolan ny ska solkas av detta. Jag hoppas att ni kan få någon lösning på oron och att svaren på era frågor leder till något ni blir nöjda med i slutändan.

Sänder styrkekramar! Och håller tummarna för er också!

Vi går och väntar på besked...ska ringa och höra mig för under nästa vecka hur det går med vår ansökan till Pegasus.


 

TAck Fredetta!

Skrivet av  lejonmamma¤
Jag tänker på er! Och håller tummarna för er!
 

Artiklar från Familjeliv