Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Junia
Hej! Jag har läst en del av vad ni skrivit och vill gärna få lite tips från er erfarenhet. Min son J, 7 år, fick en form av diagnos (läkaren ville inte ge diagnos, men sa att det är ändå inom området) med Asberger syndrom nu i höst. Själv vet han inget om något namn på sitt "tillstånd". De stora problemen (för mig) just nu är huvudskakningar, dåligt bordsskick, dålig eller ingen känsla för lillebrors och andras vilja att få ett ord med i laget och svårt att komma till ro på kvällen innan han ska sova.
Vi föräldrar ska träffa läkaren tillsammans med skolan (förskoleläraren som är hans mentor) nästa vecka. Spännande! Jag har hela tiden haft en känsla av att skolan "ser ner på mig" för att jag tagit tag i problemen och sökt läkare. De vet inte om någon diagnos, än. Jag har ju gjort det för att kunna hjälpa J och oss, att hitta nycklar och verktyg till hur vi kan hjälpa. Inte för att leta fel på vår underbare pojke! Han är mycket duktig på att räkna och läsa.

Ja, det var mycket text och lite förvirrat kanske, men jag känner att jag behöver stöd från andra nu. Finns det någon som vet något om föräldraföreningar? Gärna i Västra Götaland.

Varma hälsningar
Svar på tråden: Ny här

Varmt välkommen!

Skrivet av  lejonmamma¤
Vad bra att du får J\'s läkare med dig till skolan. Vilken engagerad läkare!! Har aldrig hört talas om det. Håller tummarna för att mötet blir bra!
 

Välkommen !

Skrivet av  no1wildcat ska flytta på besök
Oj!Låter lite som min son,Lilleman 6 snart 7 år.Han har dåligt bordsskick,tics i form av huvudskakningar-blåser på fingrarna-vokala tics mfl,_han_ som ska bestämma allt,vara först mm mm,fått svårt att sova och vaknar efter ett par timmar Å kan sen vara vaken till långt inne på natten,ett himla humör mm.

BVC-psykologen har gjort test nu,misstänker ADHD/Tourettes,och skickat en remiss till BUP så vi väntar på tid.
Vilket stöd ni får från läkaren!Jättebra=)
Ha det gott!
 

välkommen!

Skrivet av  jago4barn
Jag tror nog du kan finna mycket stöd här. Jag har kännt mycket stöd bara att läsa här och känna att man inte är ensam med sina problem. Vad gäller skolan om de ser ner på dig för att du sökt hjälp så finns det både bra och dålig skolpersonal. det kan ju aldrig vara fel att söka läkare när man behöver hjälp.
och som du skriver ni har ju inte sökt för att leta fel utan få hälp med hur ni kan hjälpa er pojk.
fint att läkaren vill prat med läraren, till min flickas skola åkte autismpedagogen och informerade all berörd skolpersonal efter det vi fått diagnos.
det känndes skönt för oss att få det stödet.
 

välkommen!

Skrivet av  jago4barn
jag tror du kan finna mycket stöd på denna sida, jag har haft mycket hjälp även om jag mest läst så känns det att man inte är ensam med sina problem.
att du tror skolan ser ner på dig för att ni vill hjälpa er pojk så finn det sån personal men glöm inte att det kan aldrig vara fel att söka hjälp när man behöver och de flesta lärare tror jag är possitiva eftersom då vet bättre att möta eleven på bättre sätt.
fint att läkaren vill prata med läraren
.
när min dotter hade fått sin diagnos autism åkte personal från autismcentrum ner och informerade all berörd personal och pedagogen gav vissa rekommendationer. det kändes bra att få det stödet.
 

Välkommen hit :-)

Skrivet av  Tinkerbell
Här finns det massor av stöd och kunskap att hämta från underbara människor som alltid har ett gott ord över.

Jag har en dotter som är sju år och som har diagnosen Asperger, samt en lindrig Cp-skada (högersidig hemiplegi)

Beträffande vad människor säger och tycker så finns det folk till allt, och du kommer troligen att stöta på flera av dem som alltid anser sig veta mer om vad din son behöver än vad du gör. Låt dem tro vad de vill.

Jag har mött min beskärda del av dem som säger att jag gör fel och om jag bara hade gjort si eller så, eller insett att alla barn gör si eller så i bland, eller att diagnoser är skadligt eller... och så vidare. Man blir frustrerad och förbannad och ibland så vacklar man lite i sin egen tro och blir osäker. Men försök att komma ihåg att du vet mer än någon annan vad som är bäst för din son och vad han behöver för att må bra.
 

Välkommen! imt

Skrivet av  Tårtans mamma
.
 

Välkommen hit!

Skrivet av  artepa
Jag har en kille på 7 år som har diagnosen asperger syndrom. Han har precis fått veta det. Tidigare har vi pratat om de svårigheter han har. I takt med att han själv har upplevt dem och talat med oss om dem.

Igen, välkommen hit!
 

Välkommen!

Skrivet av  mitzu
Hit, vi fick diagnosen innan jul och har inte hunnit bli medlemmar i någon föräldraförening men hab eller utredningsteamet brukar veta och annars kan du hitta på nätet. Skriva här hjälper massor så hör av dig igen när andan faller på!
 

Föräldraföreningar!

Skrivet av  Dizzycat
Först & främst: Hej & välkommen hit! *ler*
Inne i Göteborg finns ju Föreningen Autism, som ska komma i gång med föräldragrupper nu under våren.
Vi ska dessutom gå på några möten med start 12/1 som habiliteringen i Kungälv (dit vi hör) ordnar.
Var någonstans bor ni?
 

Tack!

Skrivet av  Junia
Tack för ditt svar! Vi bor i Mölndal.
 

Välkommen!

Skrivet av  Fredetta
Hoppas du ska finna det stöd som finns här på sidan. Det finns gott om kloka, varma, härliga föräldrar på denna sida som har många tips, råd att dela med sig av såväl som ljusglimtar och behov av att ösa ur sig lite ilska och mycket tröstkramar när det behövs.
 

Tack alla!!

Skrivet av  Junia
Tack alla snälla människor som svarat! Jag kommer att fortsätta att läsa och ibland skriva här på denna sidan! Tack igen!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv