Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn med särskillda rättigheter

Skrivet av artepa
Jag hörde detta uttrycket som användes istället för barn med särskillda behov. Jag tyckte att det var fint. Ville bara dela med mig.

Kram
Svar på tråden: Barn med särskillda rättigheter

Bra tänkt - men jag tycker nog...

Skrivet av  Mammuten
...att det inte är särskilda rättigheter. Våra barn har _samma_ rättigheter som alla barn, till fungerande skolgång, aktivt fritidsliv, respekt och kärleksfullt bemötande.

Däremot är vägarna till dessa rättigheter lite annorlunda. Jag kommer alltså inte att termen särskilda rättigheter :-) Men jag kommer att slåss som en tok för dem...
 

Förklaring

Skrivet av  artepa
Tanken bakom tolkar jag som att de barn som normalt sett benämns som barn med särkilda behov oftast har andra behov av stöd än många andra barn för att kunna uppnå dessa rättigheter.
Så för att ett barn med, som min son asperger, ska få fungerande fritid med kompisar så har han behov av ett stöd som de flesta barn utan asperger inte har. Alltså har han en rättighet att få det stödet han behöver för att få en fungerande fritid med kompisar. Och de ska vi inte behöva slåss som en tok för utan de är de särskillda rättigheterna som benämns. Stödet i olika former ska finnas där.
Benämningen tyder jag som att vi ska se på vad vi kan göra för våra barn och inte på vad som "fattas" våra dem.
Lyssnar gärna på andra tankar ang benämningen.

hälsar
 

Artiklar från Familjeliv