Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips mottages tacksamt!

Skrivet av Agnes mamma
Min dotter tio år med adhd/damp har via habiliteringen fått sådana bildkort som vi sätter upp som ett slags schema för vad hon ska göra varje dag och har även satt bilder på en nyckelring på gympapåsen exvis vad som ska vara med där och i hallen sitter bilder på ytterkläder och skolrygga, gympa/badpåse. Hon skulle nyss ut utan jacka för solen sken ju! Att det var tio grader kallt spelade ingen roll. Tanken med bilderna är att hjälpa henne få en struktur på vardagen samt att hjälpa henne bli mer självständig. Men jag känner att även om de här bilderna finns och hon vet var de hänger så är det som om hon måstye puffas till att se på dem och även med påminnelse är det inte säkert hon gör det som står där. Måste som ändå kolla känns det. Ska jag låta henne gå till skolan utan gympa skor exvis och anta att hon lär sig att kolla nästa vecka? Jag skäms ju om hon inte har grejor med sig, men kan inte ha järnkoll, vi är fler i familjen. Id´´en med bilderna verkar nog bra, kanske har vi inkörningsproblem? Hur har ni andra gjort? Funkar det eller måste ni vara på som en igel? För den dottern skyller på sedan det är mig...
Svar på tråden: Tips mottages tacksamt!

Mitt tips...

Skrivet av  zazza
är att finnas där och vara konsekvent med användandet av schema. Jag har full förståelse för att du inte kanske orkar eller har möjlighet att finnas där jämt, men risken är att om schemat finns där och det inte används konsekvent så blir det inget stöd eller hjälp.
Jag har en känsla av att det vore bättre att börja med ett schema och jobba med det, för att både ni och hon ska orka. Mitt tips är att börja med ett schema över dagens aktiviteter, det gäller då att ni lär eran dotter att hon ska gå och hämta informationen vid bilderna. Du ska alltså inte ge henne informationen utan det är schemat, det måste bli viktigt för henne. Det är då viktigt att schemat stämmer och att det som står där blir gjort.
Det kan vara tufft att jobba in denna struktur, men när det är gjort kommer din dotter ha mycket hjälp av detta.
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Agnes mamma
Det verkar som en god idé att ta en sak i taget(men jag vill ju göra allt på en gång). Just detta att nöta in att hon ska gå till sitt bildschema och att man inte ska ge så mycket muntlig info sa de från habben också, att man fick lägga band på sig och hela tiden visa på schemat. Det blir liksom vi båda som får lära nya saker, hon med schemat och jag att inte tjata på henne med ord. Vi har lovat oss själva att försöka få detta att funka nu(nyårslöfte) så jag ska ta ditt tips till mig för jag tror på själva idén och vill ju inte tjata och bevaka sönder tillvaron för henne.
trevlig helg!
 

Artiklar från Familjeliv