Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som tränar enligt Lövås-modellen

Skrivet av MaJa
Hej! Först lite om mej eftersom jag skriver så sällan här. Jag har 2 pojkar. Storebror 4,5 år med autism tränar sedan ett drygt halvår enligt Lövåsmodellen i ett projekt som drivs av habiliteringen. Jag saknar kontakt med andra föräldrar för att utbyta tankar och ideer om träningen.
Svar på tråden: Ni som tränar enligt Lövås-modellen

Vi tränar...

Skrivet av  lillans mamma
lillan 3,5 år enl Lövåsmodellen. Vi är inne på andra året.
 

Hej Lillans mamma.

Skrivet av  MaJa
Skulle du vilja maila mig? Det vore roligt att få kontakt med dig då jag vet att vi även bor i samma del av Sverige. maja_0002snabelahotmail.com är min mailadress.
 

Har prövat maila dig

Skrivet av  lillans mamma
vet inte om det kom fram...?
 

Nej,

Skrivet av  MaJa
jag har inte sett något mail. Jag var kanske otydlig [email protected] är addressen.
 

Försöker igen :)

Skrivet av  lillans mamma
.
 

vi oxå

Skrivet av  lillemans mamma
Hej!
Vi tränar enligt den metoden men får handledning av ett privat företag. Skulle vara kul med kontakt med föräldrar som får det genom habiliteringen för att jämföra. Jag använder din adress och om lillans mamma vill så kan du vidarebefodra min adress till henne också...
 

Jättekul!

Skrivet av  MaJa
Som sagt det vore jättekul om du skickar ett mail. Jag saknar som sagt någon att diskutera träningen med samt livet runt ikring. Maila din adress till mig så ska jag berätta mer om mig.
 

Jag kanske missuppfattat

Skrivet av  Tårtans mamma
men visst bygger Lövås-modellen på idén att autism förvärvas - alltså inte att det är en medfödd organisk skada?
 

Fel

Skrivet av  MaJa
Lövåsmodellen bygger på tidig intensiv träning för att barnen ska få hjälp att utvecklas så bra som möjligt. Den har ingenting med orsakerna till autism att göra.
 

Vet inte...

Skrivet av  lillans mamma
vad Lovaas hade för syn på uppkomsten av autism men han utvecklade en metod som bygger på behavoristisk bas-dvs lära in beteende. Han såg att institutionaliserade barn med svår autism tillägnade sig färdigheter då de hamnade i en strukturerad miljö med tidig beteendeträning. Utifrån detta utvecklade han sin modell. Loovasmodellen bygger på intensivträning både i hemmet och på förskolan och ett nära samarbete mellan föräldrar, förskola och habilitering. För bästa resultat ska barnet vara litet (förskoleåldern) och beteendeträningen ska omfatta 30 timmar/vecka (10 hemma och 20 på förskolan)

Oavsett om Lovaas him self skulle haft en pskosocial syn på uppkomsten av autism så är det i så fall inget som slår igenom i träningen. Alla på habiliteringen som arbetar med lovaasmodellen och som vi har kontakt med (psykolog, arbetsterapeut, specialpedagog, läkare mm) anser att autism är medfött.
 

Bra att du ..

Skrivet av  MaJa
skrev ett så bra svar. Mitt var alldeles för kortfattat.
 

Tack

Skrivet av  Tårtans mamma
för ett utförligt svar! Tycker ni att det fungerar bra? Det är alltid bra att höra om metoder som fungerar.
 

Artiklar från Familjeliv