Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Färga håret som gravid?

Skrivet av Joppi
Hur är det nu med färgning, slingning och toning, påverkar det fostret negativt? Jag ska gifta mig snart, ser hemsk ut i håret och har just fått reda på att jag är gravid. Nåt måste göras men vad funkar och vad funkar inte?
Svar på tråden: Färga håret som gravid?

Det går bra

Skrivet av  Ina
Det är ingen fara, färga på du... du behöver ju inte ÄTA färgen. ;)
Själv är jag gravid i v 25 och ska snart permanenta mig.
 

Äta färg ;-)

Skrivet av  Joppi
Ha, ha... du har rätt, jag ska ju faktiskt inte äta den! Jag skrev just in mig på en MVC för första kollen och passade då på att fråga. Hon sa att det inte var några som helst problem. Det gäller mest dem som jobbar dagligen med de vätskorna. Så nu ska jag ta och ringa en frissa!
 

Var hos frissan

Skrivet av  Joa
förra veckan och frågade just om detta!!
Hon sa: Vi avråder från permanent då det kan bli konstigt för att man är gravid, vi avråder från att bleka hela håret mycket då det är starka preparat.
Att det rä så nära hårbotten och att det är väldigt starka dofter som man andas in..
Så sa den frisören!
 

Jo, jag vet

Skrivet av  Ina
att permanenten kan bli "konstig" om man är gravid, men jag tar risken. :)
 

i Sverige verkar det vara ok

Skrivet av  Anna74
Men i tex England så får man inte färga eller permanenta håret när man är gravid, av hänsyn till fostret. Blev nekad färgning på en salong när min mage var synlig - försökte då köpa hemfärg men blev nekad där med. Expediten vägrade slå in färgen i kassan!!
 

Olika i olika länder

Skrivet av  Joppi
Oj, tänk vad olika det är! Första gången jag var gravid (har en dotter på tre) var i Chile. Där fick man knappt röra sig när man var gravid. Råkade nämna för min doktor att vi skulle vandra i bergen i några timmar och han blev inte glad! Sen var de himla noga med vågen oxå! Huva!
 

min frisör sa

Skrivet av  Svea
att man ska undvika att färga håret men det går bra att tona det istället.
 

just så

Skrivet av  Joa
sa den jag prtade med oxå att toning är helt ok!
 

Artiklar från Familjeliv