Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vända bebisen?

Skrivet av PeRi, bf 050301
Gjorde viktskattning idag (v 31+5) och fick veta att bebisen låg i säte. Av den anledningen vill min läkare gärna göra en ny koll om några veckor, sa han.

Troligtvis kan den säkert vända sig själv eftersom moderkakan ligger i framvägg och ganska mitt på. Doktorn berättade att i de fall som moderkakan ligger mer åt ena eller andra sidan finns det mindre plats för den att vända sig på.

MEN.. Ni som har haft en liknande situation (sätesläge i samma veckor och moderkakan i framvägg) - hur gick det för er? Vände bebisen sig själv? Min tycks ha legat så här mest hela tiden, att döma av var sparkarna känns mest, d v s alltid nedåt. Hur går ett manuellt vändningsförsök till och när gör man det? Och när gör man det inte? Många föds ju faktiskt i säte. Vad finns det för negativt kring det?

Snälla berätta, för jag vet inte mycket. Min första kom med akut kejsarsnitt för moderkakan täckte modermunnen, så jag är förstföderska ur vaginal synpunkt.
Svar på tråden: Vända bebisen?

Nästan samma läge...

Skrivet av  Nahna m. Eddie 03+ bf 1/2
ska på måndag på UL och ev. vändningsförsök, är då i v. 36+6. Fast min ligger på tvären. Jag har också moderkakan i framvägg, troligtvis mer åt höger än mitt på.

Det jag vet om vändningsförsök är att först görs ett CTG, och så får man bricanyldroppp som hjälper livmodern att slappna av. Sen försöker doktorn få bebisen att göra en kullerbytta, genom att trycka utanpå. Vissa säger att det gör ont, andra inte. Ca 50% av försöken lyckas. Efter vändningsförsöket körs en ny CTG kurva. Ang. sätesförlossningar så varierar det hur policyn ser ut, men om bäckenmåtten är tillräckliga och barnen inte väger mycket/lite, brukar man få försöka föda vaginalt om man vill.

Hoppas din lill* vänder sig, det finns ju tid än! Jag har nog mer eller mindre gett upp hoppet för att den här snor runt.
 

Tack

Skrivet av  PeRi
Hoppas det går bra för dig! Och hoppas man har möjlighet att välja ifall den inte vänder sig, för jag har i alla fall ingen som helst längtan efter att föda ut nån med rumpan först... Brrr. Hur gärna jag än vill prova vaginalt den här gången.

Fler med erfarenhet (av sätesförlossning resp vändningsförsök)?
 

Jag har gjort det

Skrivet av  Hanna
Jag vände min dotter i vecka 38. Hon låg i säte, men det gick bra att vända henne och jag hade en normal vaginal förlossning.
Jag fick bricanyl och fick sedan vänta i en timme för att kolla att bebisens hjärtljud inte påverkades. Sedan vände läkaren henne på mindre än en minut. Han körde in händerna djupt in i magen och liksom knuffade runt henne. Det gjorde inte ont, men kändes lite obehagligt.
 

Artiklar från Familjeliv