Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ÄTA!!!!

Skrivet av Mockasinen
Väntar mitt andra barn och är nu i vecka 34 eller 35. Har under större delen av graviditeten tänkt noga på vad jag äter för att inte gå upp så mycket i vikt. Med första barnet gick jag upp 16 kg, vilket min bm INTE tyckte om för det var ju alldeles för mycket för mig som är kort. Hittills har jag gått upp endast 8 kg och det är jag jättestolt över men för ett par dagar sedan sa det PANG!! Jag blev sååååå sugen på mat och är törstig hela tiden på mjölk!!!! Mjölk i mängder alltså. Känns som om jag är bottelös när jag äter middag, kan äta hur mycket som helst. Pinsamt men sant. Va fasen ska jag göra, ska till bm den 14:e och är lite nervös för vad hon ska säga om jag gått upp för mycket nu. HJÄLP!!!!!!! Jag kan säga att jag vägde 65 när jag blev inskriven hos mvc och jag är väl ca 1.58 lång.
Svar på tråden: ÄTA!!!!

Ät!

Skrivet av  Ina
Hunger och törst är ju kroppens sätt att signalera vad den behöver. Du är gravid kvinna, du ska inte svälta dig!
Om du är suger på mjölk så drick det, det kanske är så att kroppen känner att du behöver extra kalcium.

Strunt i vad barnmorskan säger. Det låter ju hemskt att du ska behöva oroa dig för vad hon säger om din vikt. Det är DIN kropp och DIN graviditet. Så länge bebis mår bra så ska ju inte bm klaga, hon ska vara ett stöd och inte tvärtom.
Byt bm om du inte gillar den du har.
Alla är olika, en del går upp mycket och en del mindre, det är en väldigt trångsynt bm om hon inte tar hänsyn till det.
 

Näringsbrist!

Skrivet av  emma
Troligen skriker din kropp efter något ämne, och om du inte känner vad det är så är det bara att äta.

Ät för att barnet och du själv ska få näring och vitaminer. Du kan alltid gå ner i vikt efteråt.
 

Ja man ska inte

Skrivet av  Joa
strula med mat!!! DEFINITIVT ska det INTE ske med en bäbis i magen!!!! Ät och sedan får du skita i bm- eller BYT! Kram på dig!!!
 

Tack för

Skrivet av  Mockasinen
era svar. Jag tror min bm snöat in sig lite för mycket på det här med vikt faktiskt. Vad jag vet är det ingen i min omgivning som ser mig som överviktig då jag alltid varit ganska smal innan.
 

Det är din kropp

Skrivet av  Sterna
inte hennes!
Det är du som får kämpa med överviktskilona sen men sjävl tycker jag det är värt det, jag personligen mår hellre bra under graviditeten och rör på mig mer efter förlossningen än går hungrig i nio månader ;P

Dessutom, med ett litet barn (snart två för din del) som springer runt som yra höns så försvinner de där extra kilona väldigt snabbt.
 

Eh...

Skrivet av  Venus
jag är 156 cm och gick upp 28 respektive 28,5 kilo! Ingen som sa nåt om det...

Ät och må bra! Du har absolut inte gått upp för mycket och barnet behöver mer nu än för några veckor sen!
 

Artiklar från Familjeliv