Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lever vi i en bananrepublik?

Skrivet av Pappa KP
Organisationer som använder maffialiknande metoder mot ett enskilt företag och nu dessutom med domstolens goda minne. Hör det verkligen hemma i ett modernt och demokratiskt samhälle?

Jag pratar självklart om byggkonflikten i Vaxholm. Arbetsdomstolen valde, föga förvånande att inte begära in förhandsbesked från EG-domstolen. Hoppas det lettiska byggföretaget driver frågan vidare och utmanar fackens ohyggliga protektionism. Facket borde vara till för att skydda sina medlemmar och se till så att de får skäliga anställningsvillkor och löner via kollektivavtal. Men på den ovan nämnda byggarbetsplatsen finns inga Byggnadsmedlemmar. Är det då rimligt med en så stark stridsåtgärd som en blockad? Som om inte blockaden var nog så har Byggnads begärt hjälp från sex andra fackförbund. Sju stora svenska fackförbund mot ett privat lettiskt företag. Övriga fackförbund har dessutom inga rättmätiga krav på kollektivavtal utan de gör det bara för att backa upp sina polare i Byggnads. Påminner mycket om Speedsters metoder när de kontrollerades av maffian.

Man kan ju undra hur väl fungerande den svenska modellen med kollektivavtal egentligen är när det krävs så här drastiska stridsåtgärder för att tvinga fram ett undertecknande. Lite skillnad vore det om de lettiska byggarbetarna ville att deras arbetsgivare skulle teckna kollektivavtal med Byggnads och företagsledningen vägrade. Men så är inte fallet. Detta är renodlad facklig protektionism.
Svar på tråden: Lever vi i en bananrepublik?

Man skulle kunna tro det

Skrivet av  Christopher
Att AD inte hade något att invända mot Byggnads agerande var det väl ingen som blev förvånad över med tanke på vilka parter som ingår i den?

LO uttryckte sin protektionism redan före EU-utvidgningen. Talet om "sociala turister" är väl inte glömt? Nu visar det sig att de inte alls är turister utan kommer hit och jobbar och dessutom får betalt efter svenska förhållanden men inte ens det duger...
 

Extra intressant är

Skrivet av  Flu
det faktum att de lettiska arbetarna enligt vad jag förstått _har_ kollektivavtal med sin lettiska arbetsgivare. Och med andra ord arbetar under precis samma premisser som vi svenskar gör när vi befinner oss på korta utlandsuppdrag i tjänsten.
 

Dessutom...

Skrivet av  Pappa KP
...har de en lön som ligger över minimilönenivån i de avtal som Byggnads tecknat med svenska arbetsgivare. Med andra ord är förutsättningarna i utstationeringsdirektivet uppfyllda och Byggnads bryter mot EU:s bestämmelser med sin blockad.

Jag tycker man ser fler och fler tecken på arbetarrörelsens maktfullkomlighet och att de helt tappat distansen till de som de påstår sig företräda. En SSU-bas som bedriver kampanj med förbundets pengar, fackpampar som snor åt sig lägenheter som är avsedda för utsatta kvinnor, andra fackpampar som använder medlemmarnas pengar för att besöka sexklubbar och köpa dildos, en partiordförande som har en minst sagt underlig syn på mänskliga rättigheter och som prioriterar en terrorist högre än terrorns offer, ett grovt missbruk av konungamaktens sista kvarleva, dvs utnämningsmakten, samarbete med företrädare för en totalitär och människofientlig ideologi, etc, etc.
 

Svar: Ja.

Skrivet av  MacGyver
Du lever i en bananrepublik. Jag med. Sorry. Det var dock inte jag som byggde republiken, så bli inte arg på mig.
 

Artiklar från Familjeliv