Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Politiska sympatier efter Asien-katastrofen

Skrivet av Sportbil
Regeringen får våldsam kritik för sin krishantering. Samtidigt brukar tider av nationell samling och kristillstånd alltid gynna den sittande makten som då får tillfälle att visa att de är "på folkets sida" och att de bryr sig. Men om man delvis uppfattas som att man inte brytt sig tillräckligt?

Frågan är om det blir bilden av en gråtande Laila Freivalds som lider med en otröstlig mor som förlorat sitt barn som sitter kvar i väljarnas medvetande eller om det blir rösten av en förtvivlat uppriven ung kvinna som förlorat delar av sin familj och säger att hon "hatar Sverige och vill mörda Göran Persson" för hur hon förnekats all hjälp och stöd?
Svar på tråden: Politiska sympatier efter Asien-katastrofen

Skall man vara PR-analytisk

Skrivet av  Flu
så får Freivalds pluspoäng för hennes känslomässiga betagenhet under den första presskonferensen hon deltog på, även för hennes känslomässiga sammanbrott tillsammans med den otröstliga modern.

Men hon får ett enormt minuspoäng för att hon gick på teater och inte kunde påbörja ett aktivt arbete på UD förrän ett drygt dygn efter katastrofen.

Än större minuspoäng för hennes tafatthet; Hon gick på teater för att hon var "okoncentrerad". En ledare _får_ _aldrig_ vara "okoncentrerad", eller tappa fokus. En ledare _får_ _aldrig_ känna sig handlingsförlamad.

UDs oförmåga att bemöta kritiken med annat än "vi insåg inte..." när alla andra hade insett är kanske inte hennes pesonliga fel, men det lägger en stor skugga över hela regeringen.

Jag tror inte att detta kommer att fälla regeringen även om det kommer att ligga dem i fatet - kaoset kring Estoniakatastrofen ligger nära i minnet.

Däremot är jag övertygad om att Freivalds kommer att välja att pensionera sig när den här mandatperioden är över.
 

Inkompetens

Skrivet av  Q
Personligen tycker jag att Freivalds har visat enbart inkompetens.Att sedan gråta tillsammans med mamman är enligt min mening till större delen politisk taktik.Hon hade (eller borde i alla fall)
gjort mer nytta hemma.Persson har vid flera tillfällen beklagat att regeringen så sent insåg omfattningen av katastrofen.I min enfald trodde jag vi betalade dem för att inneha kompetensen eller tillgång till kompetensen för nationella katastrofer och liknande.
Varför har man inte skickat ned alla de hundar försvaret äger och har utplacerade hos sin fodervärdar,som är utbildade hundförare?Känner fler som vid flera tillfällen velat rycka ut(på max 24H varsel),men ingen vill betala.Vi har militärer som bara går och övar samt utrustning som ligger och blir (för) gammal.Inget värt?Vi har via skattsedeln betalat/betalar för detta.Ska de då inte användas till att hjälpa svenska folket i katastrof?
Som vanligt skall saken utredas i efterhand.Är det allt vi kan väntas oss av landets statsminister?Ska man godta det?
Kanske ska vi skrota det lilla vi har av försvar och liknande instanser för katastrofer och lägga pengarna på att köpa tjänsterna vid behov av proffs?Som det är nu betalar vi och får inget/mycket lite.
 

Förhoppningsvis ingen effekt alls

Skrivet av  Christopher
En sådan här katastrof SKALL inte ha några partipolitiska effekter. I viss mån tycker jag nog att kritiken mot regeringen känns litet överdriven. Det är inte bara att skicka iväg ett plan med prylar, det måste finnas en organisation på plats som tar hand om det också. Säkert kunde man ha gjort en del saker bättre men det är inget att ta partipolitiska poäng på.

Däremot tycker jag att Freivalds gjorde ett mycket intressant uttalande. Hon påstod nämligen att den thailändska sjukvården var väl i klass med den svenska. Hmmm, intressant. Har Thailand samma nivå på (motsvarigheten till) landstingsskatten också?
 

Hon har tydligen även,,,

Skrivet av  Q
sagt åt Lottie Knutson från Fritidsresor att hon skall passa sig.Detta precis innan en tvsändning med studiofolk som vittnen.
Det där med landstingsskatten var intressant.Kan det bli en valfråga?Lika bra? sjukvård som nu till Thailandskatt?
 

Varför? Vad ska hon passa sig

Skrivet av  lilly A
för?!?! Detta har jag missat helt!

Berätta snälla!
 

Har läst artikeln nu. (imt)

Skrivet av  lilly A
-
 

Klart det skall få effekt

Skrivet av  Fredde H
Klart att detta är partipolitik ut i dess fingerspetsar. Vi har en regering som trots tre utredningar sedan Estonia inte gjort något för att få en samlad bild över katastrofberedskapen. Ingen myndighet har fätt något centralt ansvar för katastrofberedskap och katastrofledning.

Vi har en så toppstyrd regering att allt beslutas och sköts från Göran Persons egna kabinett. Har vi sett någon minister (f. utom Freivalds) mer än skymta förbi?

Uppbyggda organisationer måste ringa och fråga om de kan behövas, det finns ingen centralplan att arbeta efter, det är inget annat än inkompetens på högsta nivå.
Regeringen har inte visat något intresse för dessa frågor fören nu och då är det för sent.
 

Håller helt med

Skrivet av  arg
Klart att den socialdemokratiska regeringen måste ställas till svars för sin fruktansvärda senfärdighet, sin katastrofala inkompetens, sin fasansfulla oförmåga till krisplanering (trots Estonia) och sin totala brist på ledarskap!
 

Sedan några dagar

Skrivet av  Flu
har jag ansett att Freivalds borde avgå, men jag har inte sett att Persson eller någon annan i regeringen burit någon större skuld till att det blivit så här.

Men efter att allt fler underligheter uppdagats, där socialstyrelsen, räddningsverket, mfl instanser tackat nej till hjälp så har jag omvärderat min ståndpunkt.

Det som fick bägaren att rinna över var nog att representanter från Krismedicinskt Centrum ville åka ned, men fick nej. Om _de_ inte "behövs", vem sjutton kan då göra nytta där nere? Och om _de_ inte skall åka till krishärdar, varför finns de då över huvud taget?

Nej, jag börjar vara inne på att det är fler huvuden än bara Freivalds som måste rulla. Kanske tom Perssons...
 

Jämför gärna med Italien

Skrivet av  Sportbil
Visst är det ett politiskt ansvar att tillse att landet har krisberedskap!

I Italien har man (vis av egna inhemska jordbävningar och terrorism) sedan länge en högsta ansvarig för inrikes säkerhet. Denne har fullständiga befogenheter i en krissituation att samla alla myndigheter och även privata företag för att samordna hjälpinsatser. Sålunda rekvirerades redan på söndagkvällen helt sonika ett antal flygbolags flygplan. Man sade helt enkelt till dem "vi behöver era plan, avboka era ordinarie resor och ge oss planen". Därefter fylldes planen med förnödenheter och medicin och skickades till Thailand för att redan under måndagkvällen återvända med Italienska medborgare.

På måndagen försökte svenska myndigheter fortfarande förstå vad man skulle göra. I en kris som denna verkar det som om Berlusconi är betydligt mer av landsfader att luta sig emot än vad Göran Persson är...
 

I en sådan situation är Berlusconi nog som bäst

Skrivet av  Christopher
Vad man än kan säga om honom, så inte är det väl att han visar handlingsförlamning?
 

Tja, Anna Lindh hade säkert gjort ..

Skrivet av  MacGyver
.. ett bättre jobb med att skydda GP från ansvar än vad Freivalds gjort. Fast Lindh hade ju fått sin politiska karriär avslutad redan i Okt-Nov på grund av hur hon lät det där konsultföretaget som CIA anlitar hämta egyptierna så hon hade inte kunnat hjälpa till ändå.

Äh, vi lever i ett Kalle Anka-land.

(Avviker tillfälligt från penga-snacket. I\'ll be back!)
 

Tror inte på några sympatier för S...

Skrivet av  Marie
Själv ser jag framför mig att L Freivalds sitter på teater när hon borde ägna 100%-ig koncentration åt att försöka ta reda på vad som egentligen hänt för att kunna handla korrekt.
 

Persson använder retoriken

Skrivet av  Flu
"När vi jämför oss med de övriga Nordiska ländernas agerande, så kommer vi att se att vi inte är speciellt klandervärdiga" för att bortförklara regeringens agerande och "kritik finns i alla drabbade länder mot sina respektive regeringar i en sådan här situation".

Läser man BBCs rapportering på http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/4136871.stm resp. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/4136181.stm eller CNNs bevakning på http://www.cnn.com/2004/WORLD/asiapcf/12/30/quake.scandinavia.reut/index.html så inser man dock att omvärlden uppenbarligen anser att folkstormarna i Norden i allmänhet och Sverige i synnerhet är extraordinära.

 

Fast...

Skrivet av  ES
... det säger ju egentligen bara vad svenskar förväntar sig av regeringen, inte att sveriges regering agerat sämre.

Och är det någon som på allvar tror att vi hade varit bättre förberedda om vi haft en borgerlig regering? Att de hade haft ett kriscentra klart och att alla hade agerat bättre från början?

Jag håller med om att enstaka individer hade kunnat agera bättre, men vad säger att de borgerliga sammantaget hade agerat vettigare?
 

Absolut ingenting.

Skrivet av  Flu
Resolut agerande vid en krissituation har ingenting med ideologi att göra. Det har däremot personlig lämplighet till ledarskap. En god ledare kan ha vilken politisk åsikt som helst, men blir inte handlingsförlamad, "okoncentrerad" eller går på teater.

Att vår statsminister utsett en person som uppenbarligen inte klarar av att vara ens en medioker ledare till minister är ett problem.
 

Och du är alltså övertygad...

Skrivet av  ES
... att om det varit en borgerlig regering hade denna utsedda person agerat garanterat bättre?
 

Nej, det finns

Skrivet av  Flu
som sagt inga garantier alls för att en person med borgeliga åsikter skulle ha gjort ett bättre jobb.

Men uppenbarligen har Freivalds gjort ett tveksamt arbete, och Persson borde nog ha valt en annan person att vara ledare för utrikesdepartementet.
 

Det var väl ungefär min poäng

Skrivet av  Christopher
Dvs att det ligger inget ideologiskt i hur man hanterar kriser eller var man hittar kompetenta personer.

På ett mera diffust plan kan man möjligen hitta ideologiska saker att diskutera. En regering som samlar all makt hos sig förlamar de myndigheter som borde agera snabbt till skillnad från en regering som distribuera ansvaret. Även om vi kan ha sett sådana effekter i Sverige - Ericsson kunde t.ex. ha skickat ner mobil telekommunikationsutrustning på annandagen(!) men ingen fattade beslut om det - är jag inte säker på att en nytillsatt borgerlig regering hade gjort det bättre.

Snabb krisinsats är något försvaret skall kunna sköta men försvaret har vi ju i praktiken avskaffat.
 

Artiklar från Familjeliv