Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Danskarna är vääldigt speciella....

Skrivet av lolouise

...vad tycker ni t ex om att dagbarnvårdare röker inomhus när de jobbar och har hand om dagbarnen. Kan man inte förbjuda tycker danskarna...för vi lever ju inte i en diktaturstat...Nähä...men barnen ska tvingas vara i rök....
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=524266/

Svar på tråden: Danskarna är vääldigt speciella....

Men man kan väl välja bort?

Skrivet av  Allis
Jag kan inte de danska reglerna för barnomsorg men det låter väl rimligt att kunna välja vad man vill ha? Ett barn med t.ex. svår astma kan ju omöjligen vistas hos rökare.

Jag började titta på barnomsorgsalternativ redan innan sonen föddes. Nu känns väl det som en rätt avlägsen fråga men på vissa ställe måste man ju stå i kö länge och jag vill verkligen känna mig säker på att de jag lämnar mitt barn till ska vara de bästa tänkbara. Om det sen handlar om en viss ideologi eller att man har en pedagogisk inriktning må vara upp till var och en att välja.
 

Undrar om det är tillåtet...

Skrivet av  zaccheus
...för en dagbarnvårdare att gå omkring spritt naken hemma med barnen ? Det skadar väl inte barnens hälsa, i alla fall ?
 

Tvingas vara?

Skrivet av  Christopher
Om föräldrarna inte har något att säga till om utan bara tilldelas en plats hos en dagbarnvårdare som råkar vara rökare kan man säga att barnen tvingas till det, ja.

Om man har alternativ är det föräldrarnas sak att reagera och man borde ha rätt att inte behöva acceptera det. Å andra sidan kanske föräldrarna själva röker? Det är ju betydligt vanligare i Danmark än här.

Konkurrens och alternativ är som vanligt överlägset.
 

Vet inte om det finns alternativ....

Skrivet av  lolouise
...att man kan välja en rökfri familj. Jag uppfattade det som att föräldrarna inte kunde begära att dagbarnvårdarna gick utomhus och rökte (eftersom de måste hålla uppsikt över barnen). Jag anser det vara en form av barnmisshandel att barn ska behöva vistas i en inomhucmiljö där man röker i deras omedelbara närhet.
 

Ja, jag kan hålla med

Skrivet av  Christopher
Det är dock en väldigt vanlig form av barnmisshandel som ca 30% av svenska kvinnor och litet färre män (troligen snusare) utsätter sina egna barn för.

Men om man kan välja huruvida man vill ha sina barn hos en rökande dagbarnvårdare eller inte borde det kunna reglera sig självt. Om det finns för många sådana som röker blir de övertaliga och sägs upp av kommunen utan att man lagstiftar om vad folk får göra i sina egna hem.

Huruvida föräldrarna har den rätten i Danmark, eller Sverige för den delen, vet jag dock inte.
 

Syftningsfel

Skrivet av  Christopher
Att det är färre män är förstås pga att en del av de manliga tobaksbrukarna är snusare och därmed inte sprider rök omkring sig. Det kanske är självklart men det var visst inte det jag skrev.
 

Inte förvånad alls

Skrivet av  mamma
Min syster är gift med en dansk (som konstigt nog inte röker) och släkten där har noll förståelse för att hon inte vill att de ska röka inomhus när de är på besök.
Danskarna funkar så helt enkelt; jag gör vad jag vill, skit i de andra.

Säger som Ernst-Hugo: "Danskjävlar!!"
 

Satt i en dansk turistbuss...

Skrivet av  lolouise
...ner till Gardasjön för många år sedan. Tror du inte att en dansk gubbjäkel satt på sätet bakom och blossade på cigarr hela vägen. Och det kunde man inte förbjuda nähädå, för förbud ska vi inte ha. Nähä men deras rigida arbetstidslagar så man inte kan handla i Danmark efter 17.30 på kvällen eller på helgdagar... de förbudslagarna är ok? Eller att man inte får ta sin utlandsfödda fru/man till Danmark om man inte uppfyller alla möjliga fåniga krav.....
 

Artiklar från Familjeliv