Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Marit Paulssons idéer om åldringsexplosionen

Skrivet av Kajan
Läste att de som går i pension i framtiden inte kan förvänta sig att bara bli försörjda av skattebetalarna utan får bidra mer själva. Jag trodde att vi redan betalat in skattepengar för vår pension? Eller till dem som gått i pension före oss, men det är väl moraliskt samma sak. Har jag betalat pension för de äldre, får de yngre betala pension för mig.

Men nu är vi så pigga och friska och lever för länge. Så vi får väl skylla oss själva om vi är så pigga, vi har tydligen inte arbetat så hårt att vi slitit ut oss, då kan vi arbeta lite längre. Och är vi inte pigga och friska så får vi också skylla oss själva, vi har inte skött oss tillräckligt (ätit för mycket, rört på oss för litet etc).

Nej, nån rättvisa finns inte. Annars är ju hennes förslag om att pigga pensionärer skulle kunna jobba tillfälligt vid arbetstoppar bra. Äldre är mer flexibla än yngre, som behöver regelbundna inkomster för att få bostad/slån och skaffa barn.

Men för att få arbetsgivarna att bli intresserade av dessa seniorer skulle arbetsgivaravgiften för just dem slopas.
Svar på tråden: Marit Paulssons idéer om åldringsexplosionen

Tyvärr

Skrivet av  Flu
är det inte så att vi betalar för vår egen pension. Vi betalar för att de som skall gå i pension _nu_ skall kunna göra det.

Det enda vi får i gengäld är "pensionsrätter". Rätt till en del av pensionspengarna som återstår när det är vår tur att lämna arbetslivet.

I princip tycker jag att hennes förslag med subvensioner är bättre än om det hade handlat om penningbidrag till företagen.

Men i grund och botten, så är det hela bara ett sätt att komma runt grundfelet - den höga beskattningen på arbete. När upp till två tredjedelar av företagens lönekostnader är olika former av skatt så är det klart att man drar sig för att anställa någon - särskilt äldre som kanske inte klarar av det tempo som krävs vid arbetstoppar.

Nä, sänk löneskatterna rent allmänt, så att företagen har råd att behålla arbetskraften längre vid nedgångar, så att fler befinner sig i arbete istället för under de stora bidragssystemens hatt. Ingenting annat än det garanterar inkomster åt staten, och då först kommer vi att ha råd att gå i pension i framtiden.
 

Artiklar från Familjeliv