Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang snittdatum (lite rörigt kanske)....(långt)

Skrivet av Jennie och Lukas 980112
Hej! Min bm säger att jag ska snittas (om jag vill, och det vill jag). Jag ska få träffa en läkare sa hon i november när jag skrev in mig, nu fick jag besked om att läkaren får jag träffa i slutet av maj (bebisen är beräknad till mitten av juni). Lite sent tyckte jag, men det kanske är praxis? Jag är lite orolig för att inte få snitt, läkaren kanske inte tycker det, vore skönt med ett besked.
Till nästa fråga; jag blev framflyttad 9 dgr på UL men är själv helt säker på att bebisen inte kan vara gjord efter ett visst datum och då stämmer inte det nya beräknade datumet alls. Om man då betänker att de kanske tar snittet 10 dagar före utsatt tid så tycker jag att det blir väldigt tajt (mitt första barn är dessutom född något för tidigt). Jag är alltså rädd att förlossningen ska starta. Kommer läkaren att tro på att jag har koll på när bebisen är gjord?
Hängde ni med? Vore tacksam för synpunkter
Svar på tråden: Ang snittdatum (lite rörigt kanske)....(långt)

Men de brukar kolla NÄR man fick sitt första barn...

Skrivet av  Ulrica 3-barnsmamma
om man har barn tidigare, menar jag. Jag fick min dotter efter en veckas övertid, då så tyckte de inte att det var sent att lägga snitt-tiden två veckor innan utsatt datum...trots att jag den gången väntade tvillingar (som är fullgångna efter 38 v och genomsnittslängden är 36-37 v)

Jag var helt klar oroad, fick ABSOLUT inte föda vaginalt. Förlossningen satte igång, en dag tidigare innan utsatt datum. Jag ringde in, de försökte få det att stanna av med hjälp av Bricanyl, men det hjälpte inte....Det blev sk akut planerat snitt, och talar du om att du har snitt-tid då och då när du ringer till förlossningen (om det nu skulle starta innan) så gör de ju iordning för snitt då direkt...Så det var inga problem alls!!=o)
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Jennie och Lukas 980112
Det är så mycket att fundera över tycker jag, särskilt när jag inte fått diskutera med en läkare ännu. Jag vet i princip ingenting alls. Det är skönt att få höra från någon som varit med om det!
 

Artiklar från Familjeliv