Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående amning och kejsarsnitt

Skrivet av Mary
Jag födde en son nio veckor för tidigt med kejsarsnitt och han klarade aldrig av att suga så det fick vara den gången men nu skall jag snittas planerat och undrar hur det gått för er andra med amningen?
De lägger väl bebisen på bröstet direkt efter snittet? Började era bebisar snutta redan då? Kom det njölk på en gång?
Berätta gärna hur det gick för er!
Svar på tråden: Angående amning och kejsarsnitt

förr trodde man att snittmammor inte kunde

Skrivet av  L
amma alls, man gav barnen ersättning direkt, i andra länder har man många gånger denna föresetällning nu med.
Att din förstfödde inte kunde suga hade förmodligen mer att göra med att han var prematur och inte orkade suga, det hade inget att göra med förlossningssttet.
Jag har två barn, båda födda med snitt, den förste med katastrofsnitt och hon åt som en häst från första början, jag hade mjölk som en ko och kunde sälja!
Barn nummer två kom med ett (lugnt) akutsnitt och han hade förvisso problem med tekninken (han hade lite underbett), men det löste sig och han ammades i nästan ett år.
Lycka till!
 

för mig.....

Skrivet av  
Jag upplevde det aldrig somnågot problem....men jag insåg nog heller inte att det kunde bli problem...jag blev akut snittad och fick till min stora besvikelse inte ha Pontus hos mig....träffade honom först fem timmar senare...det var inget fel på honom och jag vet inte riktigt varför jag inte fick ha honom....de hade gett honom mat en gång under dessa timmar...nog var det knöligt att få amningen att fungera men jag tog förgivet att det hörde ihop med att det var mitt första barn...och inte att det berodde på snittet....så var det för mig...men vi är ju alla olika...all lycka önskar jag er...
 

Jag

Skrivet av  Jesse
hade svårt att komma igång med amningen med min första.Det blev ett urakut snitt och han låg på intensiven i 4dgr och jag fick inte träffa honom första dygnet.Men amningen kom igång senare.
Andra barnet föddes med planerat snitt och amningen kom igång på en gång.På tredje dygnet sög han i sig stora klunkar mjölk.
Dom la honom till mitt bröst på en gång efter snittet och han bökade sig fram och började suga.Sen hade jag honom jättemkt hos mig i sängen så att han skulle få suga så ofta han ville.
Lycka till,hoppas att allt kommer att gå bra.
 

Berätta hur du vill ha det

Skrivet av  Lena
vid det dära samtalet man har innan själva snittet, tycker jag. (Vi hade samtal dagen innan)

När vår dotter föddes med planerat snitt bad jag att få amma direkt på op-bordet. Det var inga problem, men det var heller ingen självklarhet. BM lät lite förvånad, men positiv. De fick hålla henne eftersom jag själv satt "fast" i dropp o pulsmätare o sänka på armar och jag vet inte vad...

Vi ska få en bebi till med planerat snitt i maj nu, och den här gången tänker jag säga till i förväg om amningen (och andra saker, bla att få bebin till uppvaket). Hoppas att min sambo kanske kan hjälpa bebin att komma till bröstet den här gången istf. personalen, vi får se hur det går...
Lycka till med allt.
 

jag var sövd

Skrivet av  1a barnet med nr2på G
under snittet, men de kom med honom till uppvaket, efter 1h ca låg han vid mitt bröst och snuttade.

Sedan vägde han väldigt lite och var uttorkad så de ville ge honom ersättning. Jag hade dock väldigt mkt råmjölk så en bm hjälpte mig att pumpa ur och så fick han råmjölk på tesked.

Detta gjorde dock att han inte fattade hur han skulle suga sen, men så fort vi kom upp på BB sa jag till att vi har problem med amningen och vi vill ha hjälp, och det fick jag!

Snitt är inget hinder för amning, däremot kan man ju behöva lite hjälp ändå, men det kommer säkert gå bra!
 

Ammade nästan direkt,

Skrivet av  Ulrica
på uppvaket, där man ligger även efter planerade snitt. Jag ammade dessutom två på en gång, då vi fick tvillingar, så för mig var det inga som helst problem, hoppas att du får det som jag.
 

Jag ammar min dotter

Skrivet av  Anna K med Flipp
och har gjort det från första början. Men, hon lades inte upp på mitt bröst direkt efter snittet. Det tog fyra timmar innan jag fick träffa henne men då fick jag hjälp att lägga henne till bröstet. I början gick det lite segt och vi fick tilläggsmata henne men nu fullammar jag och har gott om mat åt henne.
 

Inga problem.

Skrivet av  Åsa M
De lade vår tjej till bröstet ca 1 timme efter snittet, hon sög på en gång, brösten var mjölkstinna på 3:e dagen. Ammar henne ännu efter 10mån.
 

Artiklar från Familjeliv