Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra gången???

Skrivet av Jennie och Nora 11/11-99
Det är så här att jag har hört att när man ska föda barn efter ett snitt,så kan snittet gå upp.....
någon som vet något om detta?
Eller gäller det endast inom ett visst antal år?
Kram Jennie
Svar på tråden: Andra gången???

Har också hört det men...

Skrivet av  Åsa
jag har mycket svårt att tro att det är sant. Jag gjorde ett akutsnitt och jag frågade några dagar efter snittet om det kunde gå upp av att jag tex tog i när jag skulle ta mig ur sängen. Då sa läkaren att snittet tvärtom kommer att vara "starkare" än vävnaden runt om eftersom det blir lite ärrvävnad och därför behövde jag absolut inte oroa mig för det. Därför har jag svårt att tro att det är något som skulle hända vid en ny förlossning, men det är klart, vi har ju båda två hört talas om det så det kanske har hänt någon gång, men då kan det ju ha berott på hur snittet gjordes första gången. Hon kanske aldrig skulle ha fött vanligt en andra gång.

kramar från mig
 

2snitt

Skrivet av  sofie 1 vaginal,två snitt
går gränsen då får man ofta ett intyg på att det ska vara snitt nästa gång igen då det finns en risk men även då kan man få föda vanligt men med ökad bevakning
 

Säkert inga problem...

Skrivet av  tessa36
...för det hade inte jag iallafall.
Jag gjorde akut snitt med min första och bara ett år o tio dagar senare kom nästa utan att det hände något sånt.
 

Kanske har de varit T-snittade?

Skrivet av  Lilla Pu
Det ska ju innebära en risk, har jag läst. Är själv T-snittad men ingen sa något om det på efter-samtalet på spec-mvc. Undrar hur dt blir om jag blir gravid igen? Någon som vet?
 

Då lär de vilja snitta dig hädanefter

Skrivet av  Nina & Noah
Fick 3e barnet med akutsnitt. Han hade vänt sig till tvären så det blev ett T-snitt. Har fått höra att jag absolut inte får föda vaginalt. Det är lättare att livmodern brister med ett snitt åt det hållet. Med tanke på alla komplikationer jag råkat ut för vid mina två snitt är det inte troligt att jag vågar skaffa fler.
 

det är livmodern i så fall och dessutom

Skrivet av  syster
är det en ytterst liten risk vi talar om och inte ens vid ett nytt snitt utan vid en vanlig förlssning som det har hänt.
Har man fått två snitt rekomenderas de att man inte föder ett ev. tredje barn vaginalt, men de finns kvinnor som ändå gjort det och det har gått bra.
Vid ett snitt föreligger inga hinder alls att föda vaginalt.
 

Tack :o)

Skrivet av  Jennie och Nora 11/11-99
Så jätte mycket för alla svaren :o)
det ska nog gå bra :o)
Kram Jennie
 

Artiklar från Familjeliv